شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیخبر مهم برای سهامداران

خبر مهم برای سهامداران

خبر مهم برای سهامداران

همزمان با اعلام خبر برگزای نشست رئیس سازمان بورس، رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها و دبیر کانون بانک‌های خصوصی درباره بازار سهام، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس خبر داد بانک‌ها موظف به رعایت دقیق نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول هستند.

به گزارش رتبه آنلاین از نبض بورس، همزمان با اعلام خبر برگزای نشست رئیس سازمان بورس، رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها و دبیر کانون بانک‌های خصوصی درباره بازار سهام، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس خبر داد بانک‌ها موظف به رعایت دقیق نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول هستند و نرخ‌های بالاتر از نرخ مصوب شورای پول، جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی نبوده و سازمان مالیاتی موظف است مطابق گزارش سازمان حسابرسی در خصوص رعایت این موضوع اقدامات لازم را انجام دهد.

اولتیماتوم وزیر اقتصاد به بانک‌ها

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی با ارسال نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌های دولتی بار دیگر تاکید کرد که همه بانک‌ها باید به منظور پشتیبانی از تولید، نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار (۱۶ درصد) را رعایت کنند.

    وی در این نامه که به مدیران عامل بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، تجارت، صادرات، رفاه، توسعه تعاون، پست بانک، صنعت و معدن و بانک توسعه صادرات ایران ابلاغ شده تاکید کرده که پرداخت نرخ‌های بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار جزو هزینه‌های مالیاتی قابل قبول نبوده و سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مطابق گزارش سازمان حسابرسی در خصوص رعایت این موضوع اقدام به عمل آورد.

    دژپسند در این نامه تاکید کرده است: با توجه به لزوم حمایت از تولید در راستای تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» و پیرو تأکیدات قبلی، تمامی بانک‌ها موظف به رعایت دقیق نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار هستند.

    واکنش همتی به کم و زیاد کردن نرخ سود

    رئیس کل بانک مرکزی به تازگی در نشست تخصصی موافقان و مخالفان عملکرد بانک مرکزی در کلاب هاوس در خصوص نقش بانک مرکزی در بورس افزود: بانک مرکزی و بنده در موضوع بورس مظلوم واقع شده ایم؛ در خیلی از جاها نیز این طور شده است؛ اما بنا نداریم خیلی مسائل را پاسخ دهم. مشکل در مرغ را به بانک مرکزی نسبت می‌دهند؛ نرخ ارز بالا می‌رود می‌گویند بانک مرکزی کرد؛ اما هر اتفاقی که در کشور می‌افتد، می‌گویند زیر سر بانک مرکزی است.

    همتی گفت: بانک مرکزی چرا باید نرخ سود را پایین بیاورد و بعد بالا ببرد و بورس را بهم بریزد. واقعاً رئیس کل بانک مرکزی این طور قدرتمند است؟ در حالیکه دو ماه ابتدایی ۹۹ معادل ۷۱ هزار میلیارد تومان اضافه ذخیره بانک‌ها نزد بانک مرکزی بود که الان به زیر ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

    وی افزود: اگر قرار بود که بانک مرکزی این گونه در بورس عمل کند؛ باید کانال هدفگذاری را به ۱۸ درصد در بازار بین بانکی برای نرخ سود می‌رساندم؛ اما این کار را نکردم. ۴ تا فاکتور را به خاطر بورس تغییر دادم، چراکه می‌خواستم نرخ تسهیلات، ناترازی بانک‌ها و کمک به بورس را صورت دهم و بنابراین انگیزه ندارم نرخ سود بانکی را بالا بیاورم.

     

    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید