سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهخبراقتصادیخبرهای تازه در خصوص واگذاری سرخآبی ها در بورس

خبرهای تازه در خصوص واگذاری سرخآبی ها در بورس

خبرهای تازه در خصوص واگذاری سرخآبی ها در بورس

حسین زهی، دبیر فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به اینکه قرار بود دو باشگاه پرسپولیس و استقلال دو ماهه در بورس واگذار شوند، بیان کرد: واگذاری این دو باشگاه قطعاً انجام خواهد شد.

به گزارش رتبه آنلاین از سنا، موضوع واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در بازارسرمایه چندسالی است که در دست بررسی قرار گرفته است. پیش‌تر مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان پایان وابستگی مالی و اصلاح ساختارمالی این دوباشگاه را تنها از طریق عرضه آنها در بازارسرمایه محقق دانسته و گفته بود: کنترل فساد، کاهش زمینه دلالی و استقلال مالی این دو باشگاه و درآمد زایی، حداقل مزیت های عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه است.

پیشینه طرح واگذاری

در بررسی پیشینه طرح بورسی شدن این دو باشگاه باید گفت با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی طبقه‌بندی بنگاه‌ها و تصویب دولت در سال ۱۳۸۸، پرسپولیس و استقلال در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند، اما در مردادماه سال ۱۳۹۴، دولت طی مصوبه‌ای این دو باشگاه را از فهرست واگذاری‌ها خارج کرد.

    در سال ۱۳۹۷، این دو باشگاه دوباره در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش خبر از تصویب پیشنهاد واگذاری سرخابی‌ها در کمیسیون اقتصادی دولت داد. فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز در همان سال بر واگذاری سهام این دو باشگاه تا پایان سال ۹۷ تاکید و اعلام کرد. براین اساس، در سال ۱۳۹۷، این دو باشگاه دوباره در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند و مسعود سلطانی‌فر، خبر از تصویب پیشنهاد واگذاری سرخابی‌ها در کمیسیون اقتصادی دولت داد.

    در ادامه و در ماه‌های ابتدایی سال ۹۸، پس از برگزاری جلسات توسط نمایندگان مجلس، وزارت ورزش، بورس و…، صورت جلسه‌ای در شهریورماه، تهیه و به امضای رییس وقت کمیسیون اصل ۴۴، رئیس فراکسیون ورزش مجلس، سازمان بورس، وزارت ورزش و نماینده سازمان خصوصی‌سازی رسید، اما بنابر صورت جلسه مذکور، این دو باشگاه قابلیت عرضه در فرابورس را نداشته و انجام این واگذاری، منوط به اجرای اصلاحات اساسی در صورت‌های مالی دو باشگاه و اصلاح ساختار مالی بود.

    بنابراین سازمان خصوصی‌سازی، واگذاری پرسپولیس و استقلال را به نیمه اول سال ۹۹ موکول و اعلام کرد که باشگاه‌های مذکور در مردادماه واگذار خواهند شد. به گفته وزیر ورزش نیز به دلیل فراهم نبودن شرایط، واگذاری سرخابی‌ها تا پایان سال ۹۸ به تعویق خواهد افتاد.

    مراحل عرضه در فرابورس

    شایان ذکر است، امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، سال گذشته در مصاحبه‌ای به آخرین وضعیت عرضه سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: تا پنج سال گذشته درخواست رسمی عرضه سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بورس ارائه و جلسه‌ها به صورت رسمی برگزار می‌شد، اما اکنون تشکیل این جلسات غیررسمی شده است.

    وی با تاکید بر اینکه مذاکراتی که در خصوص این دو باشگاه انجام می‌شود تنها در حد رایزنی است، اظهار داشت: در سال ٩٧ و ٩٨ هیچ درخواست رسمی مبنی بر عرضه سهام این دو باشگاه به فرابورس ارائه نشده و همین امر موجب عدم پیگیری ما برای انجام مراحل لازم شد.

    مدیر عامل شرکت فرابورس ایران با بیان اینکه در پنج سال گذشته به دلیل ارائه درخواست رسمی از سوی این باشگاه‌ها، شرکت فرابورس ضمن ورود به این موضوع پیگیری‌های لازم را انجام داد، خاطرنشان کرد: اوایل جلسه‌ها به صورت منظم با حضور وزیر ورزش و معاونان وزیر برگزار می‌شد، اما شاید به رغم مذاکراتی که صورت گرفته بود، صلاح بر عدم عرضه سهام آنها به فرابورس بوده است.

    وزیر ورزش: عرضه سهام دو باشگاه پایتخت مهمترین اتفاق تاریخ ورزش کشور

    بنابر آخرین صحبت های وزیر ورزش در این خصوص، خصوصی‌سازی به یکسری برنامه‌ها و مستندات مختلف نیاز دارد که این مجموعه (وزارت ورزش) پیگیر تحقق آن بعد از ۴۰ سال است و از این جا به بعد این موضوع به شورای پذیرش بورس و هیات عالی واگذاری بستگی دارد.

    تازه چه خبر؟

    در همین رابطه، اسماعیل حسین زهی، دبیر فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی به تازگی د راین خصوص بیان کرده است: قرار بود دارایی های دو باشگاه فرهنگی و ورزشی بر اساس قانون تجارت قیمت گذاری شوند. بعد از مشخص شدن درآمدهای جاری و بدهی های آن دو تیم، فرایند واگذاری انجام شود. همچنین در بررسی ها مشخص شود با توجه به املاک و دارایی های این دو باشگاه، سود مناسبی نصیب این دو باشگاه شود.

    دبیر فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قرار بود دو باشگاه پرسپولیس و استقلال دو ماه در بورس واگذار شوند، گفت: با توجه به رایزنی های زیادی که انجام شده است، واگذاری این دو باشگاه انجام خواهد شد.

    وی با بیان اینکه در گذشته نیز تلاش شده بود دو باشگاه تهرانی واگذار شوند، اما در چند هفته مانده به این واگذاری، این امر متوقف شد، عنوان کرد: در آن دوران املاکی که دو باشگاه در اختیار داشتند به نام سازمان جوانان و بعدها وزارت ورزش و جوانان بود که با پیگیری های صورت گرفته، زمینه اعطای آن‌ها انجام شود.

    حسین زهی ادامه داد: هم اینک که دارایی های دو باشگاه زیاد است و در توازن مالی، سود بیش از ضرر و زیان دیده می شود، دو تیم پرسپولیس و استقلال می توانند وارد بورس شوند. با پیگیری هایی که وزارت ورزش و جوانان انجام داده است، توانسته است املاک را به نام دو باشگاه بزند اما همچنان این وزارت خانه به دلیل عرضه نکردن دو تیم در بورس دچار قصور شده است. در این راستا مجلس شورای اسلامی پیگیر است تا این مسئله و مشکل نیز رفع شود و شاهد عرضه دو تیم پرطرفدار تهرانی به بورس باشیم.

     

    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید