صنایع مورد توجه حقیقی‌ها کدام بودند؟

رصد عملکرد بازیگران سهام در صنایع ۳۸گانه بورسی حکایت از ثبت خالص خرید مثبت حقیقی‌ها در ۲۳ گروه در مقابل خروج سرمایه این دسته از معامله‌گران از ۱۵ صنعت بازار دارد. در این میان بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها به میزان ۴۳۷ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان در زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی رقم خورد. پس از آن اما گروه تک سهم اطلاعات و ارتباطات بود که با نماد «های وب» توانست مورد توجه سهامداران خرد قرار گیرد و شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۷۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی باشد. این مهم در حالی رقم خورد که «های وب» در عملکرد ماهانه خود که ۵ آذرماه روی کدال نشست خبر از کاهش ۵ درصدی درآمد خود نسبت به مهرماه داد.

در هفته‌ای که گذشت صنایع کامودیتی‌محور در اولویت نخست بازیگران خرد بازار قرار داشتند. در این خصوص جدا از پتروشیمی‌ها که رتبه نخست را به خود اختصاص دادند، سه گروه فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی در مجموع شاهد جذب ۳۸۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پول حقیقی به زیرمجموعه‌های خود بودند. پالایشی‌ها این هفته سرانجام شاهد بازگشایی صندوق پالایشی یکم و آغاز معاملات آن بودند. «پالایش» در بازگشایی رشد ۷/ ۱۳ درصدی داشت اما در روز معاملاتی بعد با افزایش فشار فروش مواجه شد و ۷/ ۶ درصد از قیمت آن کاسته شد.

نقاط خروجی سرمایه حقیقی

در آنسوی معاملات هفتگی بورس تهران شاهد خروج سرمایه‌های حقیقی از دو گروه بانک و خودرو بودیم. گروه‌هایی که بدون در اختیار داشتن عوامل بنیادی در بیشتر مواقع به لطف جریان‌های شکل گرفته گروهی و سفته‌بازانه مورد توجه بازار قرار می‌گیرند اما هفته گذشته با خالص فروش از سوی سهامداران خرد مواجه شدند. از این رو در هفته منتهی به ۱۲ آذرماه زیرمجموعه‌های بانکی بورس تهران شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۸۰۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفولیوی سهامداران عمده بازار بودند. این شرایط در خودرویی‌ها نیز تکرار شد تا شاهد افزوده شدن سهام خودرویی به ارزش ۶۰ میلیارد تومان به پرتفولیوی حقوقی‌ها باشیم. انبوه‌سازان نیز این هفته مورد توجه سهامداران خرد واقع نشدند و خالص فروش ۴۹ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان از سوی این دسته از فعالان بازار را تجربه کردند.

مروری بر روزهای هفته

شنبه: نخستین روز کاری هفته گذشته با رشد ۷/ ۱ درصدی شاخص کل بورس تهران و رسیدن این نماگر به مرز ورود به کانال ۴/ ۱ میلیون واحد آغاز شد. رشد ابتدای هفته شاخص سهام در حالی رقم خورد که ظهر روز جمعه محسن فخری زاده، یکی از دانشمندان بزرگ هسته‌ای کشور توسط تروریست‌ها به شهادت رسید. در پی بروز این ریسک سیستماتیک، انتظار می‌رفت همانند گذشته شاهد بیش‌واکنشی هیجانی بورس‌بازان به این واقعه تلخ و ریزشی شدن قیمت‌ها باشیم. اما این موضوع رخ نداد و قیمت‌های سهام به خصوص در نمادهای کالایی با توجه به روند صعودی قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی مسیر طبیعی خود را در پیش گرفتند. با این حال سهامداران خرد هرچند کم مقدار اما بیشتر فروشنده بودند و شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۵۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. در این روز بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها به ارزش ۲۱۱ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان از آن زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی شد. پس از آن گروه فلزات اساسی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۷۵ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن‌سوی بازار اما بانکی‌ها با خروج ۳۰۳ میلیارد و ۶۱۳ میلیون تومان حقیقی‌ها مواجه شدند. این روند در خودروسازان با خروج ۲۹۹ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان سرمایه حقیقی دنبال شد. در میان برجسته‌ترین جابه‌جایی‌ها اما سهام بانکی خودنمایی می‌کرد. جایی که سهامداران عمده بانک ملت یعنی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت ۱۸۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم این صندوق را به پرتفولیوی خود افزود.این روند در «وتجارت» با خرید ۳۲۹ میلیون و ۷۵۴ هزار سهمی این بانک از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران دنبال شد. همچنین در این روز ۱۰ میلیارد سهم شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به‌صورت بلوکی به گروه سرمایه‌گذاری امید منتقل شد.

یکشنبه: روز یکشنبه بر شتاب شاخص کل در مسیر صعودی افزوده شد تا این نماگر ضمن رشد ۶/ ۲ درصدی از مرز ۴/ ۱ میلیون واحد نیز عبور کند. شرایطی که سبب افزایش تحرک سهامداران خرد در زمین خرید سهام شد. این دسته از بازیگران بورس تهران روز یکشنبه سهامی به ارزش ۷۱۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان به پرتفولیوی خود افزودند.

خلاف روند روز شنبه، خودرویی‌ها در دومین روز هفته با اقبال سهامداران خرد همراه شدند و خالص خرید ۲۷۱ میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومانی را تجربه کردند. پس از آن اما بار دیگر حقیقی‌ها خریدهای پرحجمی در سهام پتروشیمی رقم زدند تا در مجموع این گروه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۱۶ میلیارد و ۶۷۴ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی باشیم. گروه چند رشته‌ای صنعتی نیز با محوریت «شستا» خالص خرید ۱۷۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد. در مقابل اما همچنان بانکی‌ها در اولویت نخست لیست فروش سهامداران حقیقی قرار داشتند و خالص فروش ۱۸۰ میلیارد و ۲۸۵ میلیون تومانی از سوی آن دسته از بازیگران سهام را ثبت کردند. انبوه‌سازان نیز در روندی مشابه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

در این روز ۶۹ میلیون سهم دیگر «وبملت» به پرتفولیوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت افزوده شد. ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم شرکت لیزینگ رایان سایپا اما از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سهم آشنا یکم فروخته شد. در شرکت شیشه و گاز نیز شاهد فروش ۵میلیون و ۶۰۰ هزار سهمی این شرکت توسط شرکت‌ سرمایه‌گذاری ملی ایران و ۵۶۰ هزار و ۵۰۰ سهمی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری سینا بهگزین بودیم. ۳میلیون و ۳۰۰ هزار سهم شرکت صنایع شیمیایی ایران اما در این روز به پرتفولیوی صندوق سرمایه‌گذاری صنعت و معدن افزوده شد.

دوشنبه: در روز میانی هفته گذشته بازهم شاخص کل صعودی بود و این‌بار با رشد ۷/ ۲ درصدی همراه شد و به محدوده یک‌میلیون و ۴۶۵ هزار واحد صعود کرد. رشدی که سبب شد تا بازار سهام از فاز خرسی خارج شود. براساس تعاریف مالی-رفتاری، هرگاه نماگر یک بازار نسبت به کف پیشین خود، با افزایش بیش از ۲۰ درصدی همراه شود، از اصطلاح بازار گاوی استفاده می‌شود. روز دوشنبه فاصله نماگر اصلی سهام از کف پیشین خود به ۲۱ درصد رسید تا سهامداران شاهد تغییر فاز در این بازار باشند. در این روز سهامی به ارزش ۶۵۷ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد. در این روز پتروشیمی‌ها در صدر لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند و با خالص خرید ۱۲۱ میلیارد و ۸۰۳ میلیون تومان از سوی این دسته از معامله‌گران همراه شدند.

در این روز سهامدار عمده بانک ملت همچنان در نقش خریدار ظاهر شد و ۵میلیون و ۹۰۹ هزار و ۸۱۶ سهم «وتجارت» را خریداری کرد. در بانک تجارت اما شاهد عرضه ۵۰ میلیون سهمی این بانک از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران بودیم. ۴ میلیون و ۱۷۵ هزار سهم شرکت پارس‌مینو نیز توسط سهامدار عمده آن یعنی شرکت صنعتی مینو خریداری شد. «آبادا» اما روز دوشنبه شاهد عرضه ۲۸میلیون و ۶۲۵ هزار سهم خود از سوی شرکت مهندسی ری نیرو بود.

سه‌شنبه: بورس تهران در ادامه روند صعودی خود، روز سه‌شنبه نیز شاهد رشد ۵/ ۰ درصدی شاخص‌کل بود تا این نماگر به محدوده یک‌میلیون و ۴۷۳ هزار واحدی صعود کند. در این روز شاخص سهام روند پرنوسانی را تجربه کرد و هیجان بالایی در معاملات موج می‌زد. ماحصل این وضعیت اما جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۳۶ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود.

روز سه‌شنبه دو سهامدار درصدی شرکت آسان پرداخت پرشین که هر دو حقیقی بودند، در مجموع ۱۱ میلیون سهم این شرکت را خریداری کردند. شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه اما با عرضه ۵‌میلیون و ۱۹۷ هزار سهمی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی صبانیک مواجه شد. شرکت بین‌‌المللی توسعه ساختمان نیز روز سه‌شنبه با فروش ۵۳ میلیون و ۹۰۰ هزار سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر مواجه شد. از دیگر معاملات پرحجم روز سه‌شنبه می‌توان به فروش ۱۰ میلیون سهم شرکت کاشی و سرامیک حافظ از سوی شرکت سرمایه گستر آریا اشاره کرد.

چهارشنبه: در آخرین روز کاری هفته گذشته باز هم شاخص کل پرنوسان ظاهر شد. رفتاری که عمدتا به رسیدن این نماگر به مرز روانی ۵/ ۱ میلیون واحد بازمی‌گشت. از این‌رو طی معاملات روز چهارشنبه شاخص‌کل بورس تهران با افت ناچیز ۲/ ۰ درصدی مواجه شد تا برآیند هفتگی این شاخص به ۶/ ۷ درصد محدود شود. در این روز حقیقی‌ها برای دومین روز متوالی فروشنده بودند و شاهد خروج سهامی به ارزش ۴۹۶ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان از سبد سهام این دسته از بازیگران بورس تهران بودیم. در این روز ۲۷ گروه از صنایع ۳۸ گانه بورسی با خروج سرمایه حقیقی مواجه شدند. بیشترین خالص فروش حقوقی اما به میزان ۲۲۵ میلیارد و ۲۵۸ میلیون تومان در زیرمجموعه‌های گروه مواد و محصولات دارویی رقم خورد. پس از آن پالایشی‌ها شاهد خروج ۱۵۱ میلیارد تومانی پول‌های حقیقی بودند و خودروسازان نیز با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۷۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شدند. سه گروه کالایی محصولات شیمیایی، چند رشته‌ای صنعتی و فلزات اساسی نیز مجموعا شاهد انتقال ۱۷۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان سهم از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران عمده بازار بودند.