شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهکسب‌وکارهای دانش‌بنیاناستارتاپ‌هاتهران و مشهد رکورددار کسب و کارهای اینترنتی

تهران و مشهد رکورددار کسب و کارهای اینترنتی

با روی کار آمدن دولت یازدهم، تجارت الکترونیک و همچنین کسب‌وکارهای اینترنتی وارد فاز جدیدی شده که در جدیدترین رتبه‌بندی‌ها شرکت‌های اینترنتی در مردادماه سال96 به بیست و هشت هزار و 883 عدد رسیده اند که سهم تهرانی‌ها با 13 هزار و 492 شرکت در این مدت به نسبت دیگر استان‌ها، سهمی غیرقابل انکار در این رشد بوده است.

به گزارش رتبه‌آنلاین، ایده‌های پول‌ساز کسب‌و‌کار اینترنتی، علی‌الخصوص اگر بکر باشند می‌تواند نقطه شروع خوبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی موفق باشد خصوصا آنکه آغاز این نوع کسب‌وکار در مقایسه با سرمایه‌گذاری در شرکتی که وجود فیزیکی یا دفتری در مرکز شهر دارد از ریسک بسیار کم‌تری برخوردار است.

بنابراین یکی از راه‌های کسب درآمد سریع و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی بوده که اکثر آنها نیز ابتدا از داخل خانه‌ها آغاز شده و سپس رشد کرده و تبدیل به شرکت‌های بزرگ شده‌اند.

خیلی‌ها بر این باورند که راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی فقط با سرمایه‌گذاری زیاد امکان‌پذیر بوده و باید برای شروع، هزینه‌های زیادی صرف راه‌اندازی وب‌سایت، تبلیغات و دیگر هزینه‌های جانبی آن شود یا اینکه اغلب تصورها به این سمت پیش می‌رود که فرد باید مسلط به برنامه نویسی بوده و خود با انجام کارهای فنی پیچیده یک کسب‌وکار اینترنتی را راه‌اندازی کند.

کسب‌وکارهای اینترنتی شامل محدودیت جغرافیایی و زمانی نبوده ضمن آنکه کم‌‌هزینه و سریع‌تر نیز هست و از سوی دیگر می‌توان با رقابتی‌سازی و سفارشی‌سازی محصولات به سمت کاهش قیمت تمام شده حرکت کرد.

در بررسی‌های مرکز رتبه‌بندی اتاق بازرگانی استان‌های کشور در دوبازه زمانی بهمن سال 95 و مردادماه سال جاری مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته که تمامی 31استان دارای رتبه‌بندی هستند.

بر پایه این گزارش، مجموع شرکت‌های ثبت‌شده در بهمن‌ماه سال 95، تعداد بیست و سه هزار و هشتاد و چهار بوده که تعداد این شرکت تقریبا با افزایش پنج هزار و هشتصد شرکتی به مجموع بیست و هشت هزار و 883 شرکت رسیده است.

بر همین اساس، استان تهران توانست با ثبت آمار آمار 10657 شرکت در بهمن ماه سال گذشته در صدر این رتبه‌بندی کشوری قرار بگیرد البته تهرانی‌ها با افزایش 2835 شرکت، بار دیگر در آمارگیری شرکت‌های کسب‌وکارهای اینترنتی در مردادماه 96، تعداد شرکت‌های کسب‌وکار اینترنتی خود را به 13هزار و 492 شرکت رساندند تا از این حیث در مکان نخست کشور طی این دو بازه زمانی قرار بگیرند.

در رتبه دوم این ارزیابی، خراسان‌رضوی جای گرفته که با ثبت 1809 شرکت در بهمن‌ماه سال95، جایگاه دوم کشوری را ازآن خود کردند و در جدیدترین ارزیابی «مردادماه سال96» باردیگر توانستند که مقام دوم کشوری را با افزایش 463 شرکتی و مجموع 2272 شرکت کسب‌و‌کارهای اینترنتی به خود اختصاص دهند.

همچنین اصفهانی‌ها نیز همچون تهران و خراسان رضوی توانستند طی این دو بازه زمانی، از حیث معیار تعدد شرکت‌های کسب و کار اینترنتی مقام سوم را کسب کند.

بر همین اساس، استان اصفهان در بهمن‌ماه سال95 با 1780 شرکت و در مردادماه سال 96 به 2224 رسید و البته دیگر استان‌های کشور آماری بالای 2هزار شرکت را نتوانستند از خود برجای بگذارند.

در جدول بالا، کاملا قابل مشاهده بوده که رده‌های نخست تا چهاردهم جدول کاملا در بازه‌های «بهمن‌ماه 95» و «مردادماه 96» یکسان بوده و البته سهم استان‌های محروم نیز در این جدول کاملا گویا است.

بر پایه این گزارش، نخستین تغییرات به استان‌های قزوین و گلستان تعلق می‌گیرد زیرا گلستانی‌ها توانستند با وجود آنکه استان قزوین 242 شرکت را در بهمن‌ماه 95 رسانده بوده و البته گلستانی‌ها تنها 10 شرکت به نسبت استان قزوینی در آمارهای خود داشت اما اینبار گلستانی‌ها گوی رقابت را توانستند برای مردادماه 96 از رقیب خود بربایند و آمار 301 شرکت را ثبت کرده و جایگاه پانزدهم را قزوینی‌ها تحویل گرفته و متعاقبا جایگاه شانزدهم را به آنها تحویل دهند.

همین روند برای استان مرکزی و بوشهر نیز رخ داد که استان مرکزی توانست با توجه به اینکه آمار بهمن‌ماه را با دو شرکت کمتر به بوشهری‌ها واگذار کرده بود، اما در مرداد سال جاری با 20شرکت کسب‌وکار اینترنتی بیشتر نسبت به این استان، یک پله در این رده‌بندی بالاتر بیایند.

بر پایه این گزارش، چهار استان «کرمانشاه و کردستان» و «زنجان و سمنان» نیز مشابه روند استان‌های ذکر شده را داشتند و توانستند با افزایش تعداد شرکت‌های ثبت شده خود در بُعد کسب‌وکارهای اینترنتی جایگاه‌های خود را با یکدیگر عوض کنند.

 

در پایان باید اشاره‌ای به آمار تاسف‌انگیز خودکشی در کشور نیز اشاره داشت که اینبار استان ایلام درصدر آن قرار داشت، شاید اشتغال‌زایی و درآمدزایی یکی از همین عامل عجیب بالای 70درصدی ایلام در میانگین آمارخودکشی زن و مرد ایران در این استان باشد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید