پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرتغییر طبقات اجتماعی و کاهش فروش کالاهای داخلی

تغییر طبقات اجتماعی و کاهش فروش کالاهای داخلی

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در نشست با فعالان صنعت نساجی تاکید کرد: همان‌گونه که در تولید کشور مشکل‌ داریم در صنعت نساجی هم مشکلاتی وجود دارد و این مشکلات با اقدامات کوتاه‌مدت بهبود نمی‌یابد.


به گزارش رتبه آنلاین، جمعی از فعالان صنعت نساجی همراه با مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با رئیس اتاق ایران دیدار کردند و با بیان مشکلات خود خواستار انتقال این موارد به دولت شدند.

رییس اتاق ایران در این نشست با بیان اینکه بیشتر واحدهای قدیمی تولیدی ما از گذشته مربوط به صنایع نساجی بوده است، گفت: صنایع نساجی اساس و پایه تولید را در کشور گذاشته‌اند و به این دلیل حق زیادی بر گردن تولید کشور دارند.

غلامحسین شافعی افزود: صنعت نساجی از سایر بخش‌های خصوصی و اقتصادی کشور جدا نیست. همان‌گونه که در تولید کشور مشکل‌ داریم، در صنعت نساجی هم مشکلاتی وجود دارد. این مشکلات با اقدامات کوتاه‌مدت هم بهبود نمی‌یابد و نیاز به یک‌سری اقدامات طولانی‌مدت دارد.

به گفته شافعی از مهم‌ترین موضوعاتی که تولید کشور از آن رنج می‌برد، به‌هم‌ریختگی طبقات اجتماعی در ایران است؛ طبقات اجتماعی در ایران تغییر کرده است و این موضوع مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

او افزود: طبقات متوسط و پایین قدرت خریدشان به‌شدت کم شده و سراغ کالاهای ارزان می‌روند، افرادی هم که به طبقات بالا رفته‌اند، کالاهای تراز اول خارجی را می‌خرند و خریدار کالای ایرانی کم‌تر شده است.

شافعی همچنین به قیمت تمام‌شده بالای تولیدات ایرانی هم اشاره کرد و گفت: باید ببینیم چرا قیمت تمام‌شده تولید در کشور بالاست و نمی‌تواند با کالاهای همسان خارجی رقابت کند.

رئیس اتاق ایران همچنین بر لزوم نوسازی صنایع در کشور تأکید کرد و گفت: شکاف تکنولوژیک زیادی میان صنایع ما و صنایع کشورهای دیگر وجود دارد. تولید ما از تکنولوژی روز دنیا عقب‌ است.

شافعی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم تقویت نقش اتاق گفت: همانطور که در قانون اتاق هم آمده است، اتاق باید در برگزاری نمایشگاه‌ها، روز ملی صادرات و همچنین انتخاب رایزنان بازرگانی نقش داشته باشد که ما مذاکراتی در این زمینه با دولت داشته‌ایم و این موارد را دنبال می‌کنیم.

شافعی همچنین با اشاره به سازمان‌هایی مانند مرکز تجارت و سرمایه‌گذاری کره جنوبی (کترا) و سازمان توسعه تجارت خارجی ژاپن (جترو) گفت: ما هم این ایده را داریم که پنج کشور در مناطق مختلف دنیا را انتخاب کرده و بتوانیم دفاتر بازاریابی در آنجا تشکیل دهیم.
او افزود: هرچند که نسبت به گذشته اثرگذاری اتاق‌ها در موضوعات اقتصادی افزایش‌یافته است، اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.
رئیس اتاق ایران همچنین با اشاره به صحبت‌های فعالان صنعت نساجی در مورد معضل قاچاق گفت: مشکل قاچاق با روش‌های کوتاه‌مدت حل نمی‌شود؛ برای مبارزه با قاچاق باید قاچاق را غیر اقتصادی کنیم تا جذاب نباشد و افراد به این سمت نروند.
شافعی در بخش دیگری از سخنانش لزوم رفع قوانین و مقررات مزاحم و مخل کسب‌وکار را در کشور موردتوجه قرارداد و گفت: مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران برای بررسی وضعیت کشورهایی که در بهبود رتبه کسب‌وکار خود موفق‌ بوده‌ و توانسته‌اند در زمانی کوتاه رتبه کسب‌وکار خود را ارتقا دهند، تحقیقاتی انجام داده است؛ ما باید وضعیت این کشورها مانند کره جنوبی را به‌عنوان الگو قرار داده و ببینم این کشورها برای ارتقای وضعیت کسب‌وکار خود چه اقداماتی انجام داده‌اند.
به گفته رئیس اتاق ایران کشورهای موفق در بهبود فضای کسب و کار، توانسته‌اند قوانین و مقررات مزاحم کسب و کار را هم به سرعت رفع کنند.
رئیس اتاق ایران همچنین از تشکیل فدراسیون نساجی و هم‌افزایی بیشتر تشکل‌های این بخش خبر داد.
فعالان صنعت نساجی نیز در این نشست طی سخنانی مهم‌ترین موانع توسعه این صنعت را بیان کردند و از رئیس اتاق خواستند با توجه به امکانات اتاق و ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، برای رفع این مشکلات و انتقال آن‌ها به دولت تلاش کند.
کمبود مواد اولیه مانند پنبه، اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، فراگیر شدن معضل قاچاق در کشور، اخذ غیر شفاف و ناعادلانه مالیات، انباشته شدن تولیدات بعضی بنگاه‌ها و نبود صادرات، عدم‌حمایت از صنایع کوچک و متوسط و تولید گران و غیررقابتی و تمایل مصرف‌کننده به کالای ارزان و بی‌کیفیت از مهم‌ترین موارد مطرح‌شده بود.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید