شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریقیمت مسکن از تورم سبقت می‌گیرد؟

قیمت مسکن از تورم سبقت می‌گیرد؟


متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در مهرماه سال جاری به حوالی نرخ تورم رسیده است، از سوی دیگر نرخ تورم نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نیز در فصل تابستان سال جاری نسبت به 4فصل قبل، حدود 9.9درصد رشد داشته که آثار آن هنوز بر قیمت مسکن تخلیه نشده است؛ اما آبا بازار مسکن از افزایش قیمت استقبال می‌کند؟

احمد میرخدائی

 آخرین تحولات بازار مسکن تهران حاکی از این است که افزایش تعداد معاملات در این بازار نسبت به مدت مشابه سال قبل همچنان ادامه دارد و قیمت‌های این بازار نیز فاصله خود را با نرخ تورم کم کرده‌اند؛ از سوی دیگر نرخ تورم نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نیز در فصل تابستان سال جاری نسبت به 4فصل قبل، حدود 9.9درصد رشد داشته که در محدوده نرخ تورم است و قاعدتاً نباید بار اضافه‌ای بر قیمت مسکن تحمیل کند و منجر به افزایش آن بیش از نرخ تورم شود.

بر اساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران، در مهرماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی پایتخت به ۱۳ هزار و ۸۱۵ واحد رسیده که در مقایسه با مهرماه سال قبل، حدود ۳۴.۴ درصد افزایش دارد. هرچند تعداد معاملات در این‌ ماه نسبت به ماه قبل کاهش 11.1درصدی را تجربه می‌کند، اما شواهد حاکی از این است که بازار فعلی نسبت به سال قبل از وضعیت بسیار بهتری برخوردار است.

1.1 درصد تا نرخ تورم

در شرایطی که بر اساس آمارهای بانک مرکزی تورم یک سال منتهی به مهرماه سال جاری 9.8درصد اعلام شده، در این ماه متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران به 4 میلیون و ۷۹۰ هزار تومان رسیده که نسبت به مهرماه سال گذشته ۸.۷ درصد و نسبت به ماه قبل ۰.۷ درصد افزایش دارد. بر این اساس تغییرات قیمتی مسکن شهر تهران 1.1درصد تا نرخ تورم فاصله دارد.

نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که طبق گزارش مرکز آمار ایران، در تابستان سال جاری قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران 9.9درصد نسبت به 4فصل قبل رشد داشته که در این میان گروه آهن‌آلات با تورم 27.4درصدی، بیشترین اثرگذاری را داشته است. این افزایش قیمت که فقط 0.1درصد نسبت به نرخ تورم یک سال منتهی به مهرماه فاصله دارد در شرایط رونق بازار مسکن سریعاً خود را در قیمت نهایی مسکن بروز می‌داد اما به‌نظر نمی‌رسد شرایط فعلی بازار که عمدتاً با حضور متقاضیان مصرفی به رونق نسبی رسیده، کشش اثرگذاری این تغییرات قیمتی را داشته باشد.

بازار از گرانی استقبال می‌کند؟

بررسی کیفیت رشد قیمت مسکن حاکی از این است که در سال گذشته گرانی نهاده‌های ساختمانی، به‌ویژه آهن‌آلات سهم زیادی در تغییرات قیمتی بازار مسکن نداشته و این احتمال چندان بعید نیست که در ماه‌های آینده به‌دلیل گرانی نهاده‌ها، قیمت واحدهای مسکونی نوساز و به‌تبع آن قیمت سایر واحدهای مسکونی بیش‌ازپیش افزایش یابد و به بالای نرخ تورم برسد؛ البته مشروط بر اینکه استقبال متقاضیان مصرفی از بازار مسکن تداوم پیدا کند وگرنه در وضعیت فعلی، هرگونه گرانی مسکن که منجر به کاهش قدرت خرید متقاضیان شود، دستاوردی جز بازگشت کسادی و رکود به این بازار به همراه نخواهد داشت.

ثبات بازار مسکن در هفت‌ماهگی

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران در 7ماه نخست امسال نشان می‌دهد تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی پایتخت به ۹۹ هزار واحد رسیده که در قیاس با 7ماهه نخست سال قبل حدود ۶.۳ درصد رشد دارد. همچنین متوسط قیمت هر مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده در این مدت نیز حدود 4میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده که از رشد ۶.۵ درصدی و زیر نرخ تورم حکایت دارد. بر این اساس در ماه‌های اخیر بازار مسکن ضمن حفظ رونق نسبی، توانسته با ثبات بماند که بخش زیادی از آن ناشی از مناسب نبودن این بازار برای سرمایه‌گذاری بوده است. سرمایه‌هایی که در 7ماه نخست سال جاری وارد بازار مسکن شده‌اند در مقابل سود بانکی حدود 8درصد در این 7 ماه و در مقابل نرخ تورم، حدود 2.8درصد زیان کرده‌اند.

منبع:پایگاه خبری اتاق ایران

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید