سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
خانهگزارش روزتشديد خروج سرمايه از كشور در سال ١٣٩٦

تشديد خروج سرمايه از كشور در سال ١٣٩٦

پيرو گزارش قبلى معاونت بررسى هاى اقتصادى اتاق بازرگانى تهران در رابطه با وضعيت اقتصاد ايران از منظر صندوق بين المللى پول، يكى از متغيرهاى اقتصادى مهم درج شده در جداول اين گزارش، مربوط به خالص حساب مالى و سرمايه ايران بوده است.

به گزارش رتبه آنلاین، طبق برآورد صندوق، رقم حساب مالى و سرمايه ايران كه احتمالاً جمع جبرى حساب درآمد، حساب انتقالات جارى و حساب سرمايه است (سهم عمده آن را (بيش از ٨١ درصد) حساب سرمايه تشكيل مى دهد و مى تواند به عنوان شاهدى از وضعيت خروج سرمايه هم تلقى شود)، در سال ١٣٩٥ حدود منفى ١٦.٦ ميليارد دلار بوده كه در سال ١٣٩٦ به منفى ٢٧.٤ ميليارد دلار تضعيف شده است.

شايان ذكر است طبق آمار بانك مركزى خالص حساب سرمايه كشور براى سال ١٣٩٥ معادل منفى ١٨.٣ ميليارد دلار درج شده و آخرين آمار منتشر شده براى سال ١٣٩٦ آن مربوط به ٩ ماهه و معادل منفى ١٤.١ ميليارد دلار است.

در صورت تحقق و صحت رقم برآوردى صندوق در مورد خالص حساب مالى و سرمايه ايران براى سال ١٣٩٦، بنظر مى رسد ركورد جديدى براى حساب سرمايه كه طى سالهاى گذشته بالاترين رقم آن مربوط به سال ١٣٨٩ و حدود منفى ٢٥.٢ ميليارد دلار بوده، ثبت خواهد شد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید