جمعه 21 اردیبهشت 1403
خانهخبرترکیه رقیب نوظهور شرکتهای هواپیمایی دنیا

ترکیه رقیب نوظهور شرکتهای هواپیمایی دنیا

کشورهای خلیج فارس از دهه 1930 تاکنون در حوزه خطوط هوایی جهان فعال بوده اند؛اما در سالهای اخیر هواپیمایی امارات گوی سبقت را از فرودگاه پررفت و آمدی مثل هیتروی لندن ربوده اسـت.

به گزارش رتبه آنلاین، توازن قدرت در میان خطوط هوایی دنیا در حال بر هم خوردن است؛ یک دههپیش، امارات، قطر ایرویز و اتحاد ایرویز ابوظبی مهمترین شرکتها بودند، اما درسالهای اخیر ترکیش ایرلاین نیز به این سه «ابر پیوند دهنده» ملحق شده است و بیش ازگذشته پروازهای طولانی بین اروپا و آسیا را انجام می دهد.

سال گذشته چهار شرکت هواپیمایی بزرگ یعنی امارات ایرلاینز،قطرایرویز؛الاتحاد و ترکیش ایرلاین حدود 120میلیون نفر را به پایانههای خود در خلیج فارس یا استانبول وارد یا از آن خارج کردند، که این رقم در سال2008 معادل 50 میلیون نفر بود.

ناوگان آنها در مجموع شامل بیش از 800 هواپیما می شود و بیش از 1000هواپیمایدیگر نیز در مرحله سفارش هستند. خطوط هوایی سابقه دارغـرب باید نگران این ابر پیوند دهنده ها باشند. این شرکتها با سرعت قابل توجهی رشدکرده اند. امارات امروزه با اختلاف زیاد از رقبا، بزرگترین شرکت هواپیمایی جهاناست.

خطوط هوایی ملی اروپا، مانندلوفتانزا و ایر فرانس، جز اولین شرکت هایی بودند که سهم بازار خود را به این ابر پیونددهنده ها واگذار کردند.

مدیران شرکت لوفت هانزا می گویند پایانه فرانکفورت این شرکت حدود یک سومسهم بازار خود را در مسیرهای اروپا به آسیا از سال 2005 تاکنون از دست داده است وامروز بیش از 3 میلیون نفر سالانه با خطوط هواپیمایی خلیج فارس از آلمان به دیگرنقاط جهان سفر می کنند.

اکنون شرکتهای آمریکایی نیز احساسخطر کرده اند؛اوضاع برای شرکتهای غربی بدتر خواهد شد. شرکتهایهواپیمایی بزرگ و دولتی چین نیز به طور قطع قصد دارند سهم بازار خود را در مسیرهایآسیا به آمریکا ارتقا دهند.

سود زیادی که شرکتهای آمریکایی در سالهای اخیر در داخل به دست آورده اند،توجه شرکتهای هوایی ارزان قیمت را به خود جلب کرده است. روی هم رفته، آینده برایسرمایه گذاران در خطوط هوایی قدیمی غربی خوب به نظر نمی رسد.

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید