شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهtelegramتراز تجاری ایران

تراز تجاری ایران

به گزارش رتبه آنلاین، در این گزارش قصد داریم تا درمورد تراز تجاری ایران در سالهای متفاوت صحبت کنیم. در ابتدا تعریف مختصری از تراز تجاری ارائه می دهیم و سپس نمودار تراز تجاری ایران را در طول سالیان گذشته بررسی می کنیم.

تراز تجاری چیست؟

تراز تجاری (Balance of trade) که به آن صادرات خالص نیز گفته می شود، تفاوت میان ارزش پولی واردات و صادرات خروجی در طی یک دوره معین است. در حقیقت تراز تجاری، رابطه بین صادرات و واردات کشور ها را نشان می دهد.

بنابراین اگر صادرات بیشتر از واردات باشد، مقدار مثبت به نام مازاد تجاری مشخص می‌شود و برعکس، اگر واردات بیشتر از صادرات باشد، مقدار منفی به نام کسری تجاری یا شکاف تجاری مشخص می‌شود.

بعد از تعریف تراز تجاری در بالا، به مقایسه تراز تجاری ایران در سال های مختلف می پردازیم.

در نمودار زیر، تراز تجاری ایران را در طی 25 سال گذشته مشاهده می کنید. شاید بتوان گفت که بیشترین مقدار آن در سال 2011 (1388 ه.ش) بوده است و کمترین مقدار آن در سال 2009 (1387 ه.ش).

چه عواملی باعث تغییرات تراز تجاری ایران در این سال ها شده است؟

یکی از عوامل موثر بر تراز تجاری ایران، صادرات غیرنفتی در طی سالهای مختلف می باشد. به نحوی که ما در طی سالهایی که حتی صادرات نفتی کمتری داشته ایم، نتوانسته ایم صادرات غیر نفتی خودرا به طور محسوسی افزایش بدهیم.

اما چه دلایلی باعث کاهش صادرات غیرنفتی در ایران می شود؟

اگر بخواهیم دلایل را به طور خلاصه بیان کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  1. مشکلات نقل‌وانتقال بانکی
  2. هزینه های حمل‌ونقل
  3. هزینه های بالای تامین مالی صادرات

برای حل این مشکلات، باید هرچه بیشتر، راه صادرات را هموارتر کنیم. تازمانی که مشقت های صادرکنندگان ما در این پروسه مهم به مشوق های صادراتی تبدیل نشود، صادرات غیر نفتی ما اوضاع مطلوبی نخواهد داشت.

 

نویسنده: محمدجواد غلامی

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید