شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیتجارت مسیر یک طرفه‌ صادرات نیست

تجارت مسیر یک طرفه‌ صادرات نیست

مناقبی
 رئیس مجمع عالی واردات گفت: واردات یکی از مهم‌ترین نیازهای تأمین مواد اولیه بنگاه‌های تولیدی بوده زیرا توانایی تولید مواد اولیه برخی از بنگاه‌های تولیدی در کشور وجود ندارد و برای فعال ماندن چرخ بنگاه‌های تولیدی مجبور به واردات هستیم.

علیرضا مناقبی رئیس مجمع عالی واردات در گفت‌وگو با رتبه‌انلاین درخصوص میزان حجم واردات و عوامل آن گفت: مهم‌ترین اقلام موجود لیست کالاهای وارداتی، ماشین‌آلات تولیدی، مواد اولیه و مواد واسطه‌ای بوده بنابراین تاثیر چندانی در حجم و میزان واردات کالاهای تمام‌شده و قابل‌مصرف نداشته است.

وی ادامه داد: افزوده شدن بر حجم واردات کشور جای نگرانی ندارد زیرا واردات بر اساس نیاز بنگاه‌های تولیدی کشور رقم می‌خورد و این‌گونه نیست که مسیر تجارت تنها یک مسیر یک‌طرفه صادرات باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه لطمه خوردن تولید به خاطر نبود مدیریت است، تأکید کرد: تصور اشتباهی که نسبت به واردات در کشور باب شده آن است که واردات مخل امنیت حوزه‌های تولیدی بوده اما اگر بنگاه‌های تولیدی ما از واردات آسیب خورده‌اند دلایلی همچون موانع فراوان بر سر راه واردات باعث به حاشیه رانده شدن واردات کشور شده است؛‌ بروکراسی و موانع فراوان باعث ترسیم مسیری غلط در واردات شده که امروز گریبان گیر واردات شده است.

مناقبی افزود: واردات یکی از مهم‌ترین نیازهای تأمین مواد اولیه بنگاه‌های تولیدی بوده زیرا توانایی تولید مواد اولیه برخی از بنگاه‌های تولیدی در کشور وجود ندارد و برای فعال ماندن چرخ بنگاه‌های تولیدی مجبور به واردات هستیم.

رئیس مجمع عالی واردات کشور با اشاره به اینکه «واردات باید مدیریت شود» یک شعار بیش نیست، خاطرنشان کرد: اقتصاد کشورمان به‌جای تمرکز بر تولید بیشتر به سمت شعارزدگی رفته و به‌جای نبود مدیریت بر تولید؛ همیشه واردات به حاشیه کشیده است، باید تأکید کنیم که واردات بر اساس نیاز شکل می‌گیرد و تا زمانی که نیاز به کالایی در جامعه احساس نشود، طبیعتاً واردات نیز اتفاق نخواهد افتاد.

مناقبی اظهار کرد: اگر مجموع تولیدات مدیریت شود،‌ کالاهای استاندارد، باکیفیت،‌ ارزان و … به دست مصرف‌کننده می‌‌رسد نه اینکه بدون هیچ مدیریتی و باقیمت‌های دستوری نظام نرخ‌گذاری اشتباهی را رواج دهیم و به خاطر یک مکانیسم اشتباه، واردات را مقصر جلوه دهیم.

این فعال عرصه اقتصادی با اشاره به اینکه مدیریت تولید در ایران همگام با تکنولوژی روز دنیا پیش نرفته، گفت: افزایش تولید و توسعه اقتصادی ایران چندین گام از بازارهای رقابتی عقب‌تر بوده زیرا محصولات تولیدی در داخل کشور نه‌تنها بر اساس بازارهای صادراتی تولید نشده بلکه جوابگوی نیازهای داخلی نیز نیست.

مناقبی در پایان خاطرنشان کرد: به‌صورت مداوم نباید به جامعه این موضوع را تزریق کرد که واردات متهم بیکاری بوده و باعث تعطیلی کسب‌وکار می‌شود باید نگاه‌های حاکم بر تولید را تصحیح کرد تا واردات به‌درستی شکل بگیرد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید