سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهاسلایدر اصلیتاثیر اقتصاد دیجیتال بر رشد اقتصادی کشورها

تاثیر اقتصاد دیجیتال بر رشد اقتصادی کشورها

بررسی ها نشان می دهد میزان رشد اقتصاد دیجیتال هر ساله حدود ۱۰ درصد است. این مقدار از رشد سالیانه اقتصاد کل دنیا بیشتر است.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از مشرق، امروزه اینترنت و فناوری های دیجیتال تأثیر زیادی بر بخش های مختلف یک اقتصاد مانند سلامت، آموزش و خدمات دولتی دارند. میزان رشد اقتصاد دیجیتال هر ساله حدود ۱۰ درصد است که این مقدار از رشد سالیانه اقتصاد کل دنیا بیشتر است. در بازارهای نوظهور اقتصاد مبتنی بر اینترنت هر ساله بین ۱۲ تا ۲۵ درصد رشد می کند. این امر تاثیرات زیادی بر اوضاع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد.

تاثیر دیجیتالی شدن در مناطق و سازمان های مختلف متفاوت است. اقتصادهای توسعه یافته از بالاترین رشد اقتصادی برخوردارند و نسبت به اقتصادی نوظهور تمایل زیادی به ایجاد مشاغل در این حوزه ندارند. در مقابل تاثیر دیجیتال سازی بر اقتصادهای نوظهور به گونه ای بوده که عمده تلاششان در زمینه ایجاد مشاغل جدید در حوزه دیجیتال انجام می شود. یکی از مهمترین دلایل تمایز تاثیر فناوری های دیجیتال در کشورهای مختلف، تفاوت ساختار اقتصادی اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور است. دیجیتال سازی در کشورهای توسعه یافته تاثیر بسزایی بر رشد اقتصادی داشته و سبب ارتقای بهره وری آنها می شود. این امر موجب می گردد که مشاغل با مهارت های پایین و ارزش افزوده کم در این کشورها حذف و به بازارهای نوظهور با نیروی کار ارزان منتقل شوند.

تاثیر اقتصاد دیجیتال بر تولید و رشد اقتصادی موضوع بحث بسیاری از محافل رسمی و غیر رسمی در سراسر دنیا است. در حال حاضر مدارک و شواهد نشان دهنده تاثیر مثبت بخش دیجیتال اقتصاد، بر اقتصاد تمامی کشورهای دنیا است. برای مثال انتشار سریع فناوری های دیجیتال به رشد بهره وری ایالات متحده از سال ۱۹۹۵ منجر شده است. یا اینکه بیش از نیمی از بهره وری در اروپا حاصل سرمایه گذاری در بخش دیجیتال است.

همچنین در سال ۲۰۱۶ سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کل کشور چین به ۳.۴ تریلیون دلار رسیده است. این مقدار تقریبا ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. همچنین در ایالات متحده میزان سرمایه ایجاد شده توسط اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۱۶ به میزان ۱.۲ تریلیون دلار بوده. از این میزان ۶.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده است. در این کشور فناوری های مختلف دیجیتال سهم های مختلفی در تولید ناخالص داخلی داشته اند. تجارت الکترونیک و رسانه دیجیتال با ۰.۷ درصد، خدمات پشتیبانی با ۱.۹ درصد، ارتباطات از راه دور ۱.۷، نرم افزار ۱.۴ درصد و سخت افزار ۰.۷ درصد را شامل می شود.

تأثیر افزایش نفوذ اینترنت بر رشد تولید ناخالص داخلی کشورها

گزارش های مختلفی به بررسی تأثیر فناوری های دیجیتال بر اقتصاد کشورها پرداخته اند. برای مثال در سال ۲۰۰۹ مطالعات انجام شده بیانگر این مطلب است که با افزایش ۱۰ درصدی نفوذ فناوری های دیجیتال مانند اینترنت و فناوری های اطلاعات و ارتباطات بر برخی کشورهای اروپایی و کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، میزان تولید ناخالص داخلی آنها به میزان ۰.۶ درصد افزایش یافته است.

همچنین طبق گزارش های تهیه شده از کشورهای در حال توسعه، با نفوذ پهنای باند در کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب میزان تولید ناخالص داخلی آنها به میزان ۳.۲ درصد افزایش یافته است.

همچنین مطالعه روی ۱۲۰ کشور توسعه یافته و در حال توسعه در دوره ۱۹۸۰-۲۰۰۶ نشان می ­دهد به ازای افزایش ۱۰ درصدی نفوذ پهنای باند و اینترنت، تولید ناخالص داخلی این کشورها ۱.۲۱ تا ۱.۳۸ افزایش داشته است.

بنابراین با توجه به پیشرفت روزافزون بخش دیجیتال اقتصاد دنیا، با استفاده از فناوری ها و نوآوری های جدید، اقتصاد کشورها پویا گشته و مدام در حال تغییر و تحول هستند. همچنین فاصله بین کشورهای دنیا از لحاظ بهره مندی از فناوری های دیجیتال، بر رشد جهانی و اهمیت بخش دیجیتال اقتصاد اثرگذار است.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید