چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزبومی سازی جعبه فرمان برقی توسط یک شرکت دانش بنیان

بومی سازی جعبه فرمان برقی توسط یک شرکت دانش بنیان

یک شرکت دانش بنیان در کشورمان موفق به بومی سازی و ساخت جعبه فرمان الکترمکانیکال یا برقی شد. در این محصول به جای استفاده از موتور خودرو یک موتور الکتریکی به پمپ هیدرولیک اضافه و در نتیجه فرمان از موتور مستقل می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از ایرنا، این شرکت دانش بنیان از معدود تولیدکنندگان دستگاه‌های ماشین‌کاری با سیستم فرمان و کنترلی PLC، جیگ و فیکسچرهای متفاوت، کلمپ‌های متناسب قطعات، پرس خودکار مطابق نیاز و سفارش مشتری و ماشین‌های مخصوص(یونیت‌های دریل و قلاویز، تغذیه کننده، میزایندکس و میزهای کشویی) است.

مدیرعامل این شرکت فناور در خصوص کارکرد و ویژگی‌های جعبه فرمان الکترومکانیکال (EPS) توضیح داد: در این محصول به جای استفاده از موتور خودرو یک موتور الکتریکی به پمپ هیدرولیک اضافه و در نتیجه فرمان از موتور مستقل می‌شود.

سلیمان یوسف‌پور افزود: در این نوع فرمان هر چند مستقل بودن از موتور خودرو تحقق یافته ولی مشکل دائمی بودن عملکرد سیستم هیدرولیکی یعنی حالت مرکز آزاد هنوز پابرجاست. به عبارت دیگر باید وضعیتی را تدارک دید که سیستم تنها وقتی چرخشی به فرمان وارد می‌شود عمل کند.

وی اضافه کرد: از این‌رو در نسل جدید خودروها فرمان الکتریکی (EPS) جایگزین قبلی شده است و این نوع فرمان مشابه نوع هیدرولیکی عمل می‌کند اما از لحاظ ساختار متفاوت است.

یوسف پور ادامه داد: با توجه به مزایای متعدد خودروهای فرمان برقی در قیاس با خودروهای دارای فرمان‌های هیدرولیکی و مکانیکی، بیشتر خودروسازان به استفاده از این سیستم روی آورده‌اند به‌طوری‌که تا سال ۲۰۰۷ بیش از ۶۰ درصد خودروهایی که در اروپا به فروش رفته‌اند سیستم فرمان برقی داشته‌اند.

مدیرعامل این شرکت فناور در ادامه، هدف از تولید انواع جعبه فرمان الکترومکانیکال (جعبه فرمان برقی) را تامین نیازهای صنایع خودروسازی داخلی و تولید محصولی مطابق با استانداردهای بین‌المللی مورد پذیرش سازنده‌های معتبری همچون شرکت ایران خودرو و سایپا عنوان کرد.

وی گفت: تلاش کردیم محصولی تولید کنیم که در کاهش قیمت تمام شده خودرو موثر باشد. این محصول به کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی و افزایش راندمان، کاهش قیمت تمام شده برای هر یک از اجزا دینامیکی اتومبیل نیز کمک می‌کند.

یوسف‌پور با تشریح ویژگی‌های فناورانه جعبه فرمان الکترومکانیکال اظهار کرد: کاهش خطا و افزایش دقت سیستم قدرت فرمان برقی و به دست آوردن حالت مطلوب، سیستم قدرت فرمان برقی و فرمان هیدرولیکی، استفاده از دو نوع سنسور گشتاور “torque sensor” ایجاد گشتاوری از طریق سیگنال ورودی و سنسور دور “rotation sensor” ایجاد سرعت دور از طریق سیگنال ورودی بخشی از ویژگی‌های فناورانه این محصول است.

بر اساس گزارش صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، جعبه فرمان الکترومکانیکال در سال ۱۹۸۸ توسط یک شرکت معتبر ژاپنی به‌نام KOYO که از موتور DC قدرت می‌گرفت در مدل ( Steering column جعبه فرمان ستونی) تولید شد.

جعبه فرمان الکترومکانیکال که بطور خلاصه به آن فرمان برقی می‌گویند از سال ۲۰۰۳ روی ۳۰ درصد از خودروها نصب شده و بیش از ۲۰ میلیون خودرو را نیز پوشش داده است.

این شرکت فناور که از تسهیلات صندوق نوآوری نیز بهره مند شده است، در حاشیه رویداد گردهمایی فناورانه صنایع شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت خودرو که در تاریخ ۱۵ تا ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، پس از پیگیری کارگزار صندوق نوآوری، موفق به عقد دو تفاهم نامه با شرکت سیال نیرو صنعت برای فروش ماشین مخصوص ماشین‌کاری و تفاهم‌ناهه با شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو(ساپکو) برای فروش پمپ هیدرولیک و فرمان برقی شد.

تفاهمنامه این شرکت دانش بنیان با شرکت سیال نیرو صنعت منجر به عقد قرارداد شده است و تفاهمنامه با شرکت ساپکو نیز در مراحل ارزیابی قرار دارد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید