سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهیادداشتبه کدام پیش‌بینی‌های اقتصادی اعتماد کنیم؟

به کدام پیش‌بینی‌های اقتصادی اعتماد کنیم؟

 امیر ناظمی|نهادها و سازمان‌های بین‌المللی پیش‌بینی‌های خود را پیرامون کشورهای مختلف منتشر می‌کنند. در این میان، گزارش‌های ۳ نهاد بین‌المللی معتبر همواره مورد استناد بیشتری قرار می‌گیرد. پیش‌بینی و برآورد این نهادها در خصوص دو شاخص اصلی «رشد ناخالص داخلی» و «تورم» امسال (۲۰۱۷) عبارتند از:

-بانک جهانی (World Bank) (رشد: ۳.۵ – تورم: ۱۰.۵)
-صندوق بین‌المللی پول (IMF) (رشد: ۳.۳ – تورم: ۱۲.۴)
-بیزینس مانیتور (BMI) (رشد: ۵.۱ – تورم: ۱۲)

به این ترتیب بدترین پیش‌بینی مربوط به رشد اقتصادی، متعلق به صندوق بین‌المللی پول است که در آن رشد ایران معادل ۳.۳ درصد و بهترین پیش‌بینی مربوط به بیزینس مونیتور است که در آن رشد برابر با ۵.۱ درصد است. یعنی تفاوتی معادل ۵۴ درصد، که به شدت قابل توجه است!
در خصوص تورم نیز بهترین پیش‌بینی مربوط به بانک جهانی با ۱۰.۵ درصد و بدترین پیش‌بینی نیز مربوط به صندوق بین‌المللی پول با ۱۲.۴ درصد است.

به کدام یک از پیش‌بینی‌ها اطمینان کنیم؟
در محاسبات مربوط به سرمایه‌گذاری و مطالعات امکان‌سنجی لازم است تا پیش‌بینی مناسب از دو شاخص فوق داشته باشیم. در زمانی که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران هیچ پیش‌بینی رسمی منتشر نمی‌کنند، شرکت‌های مشاوره و پژوهشگران به صورت دلخواه یکی از گزارش‌های فوق را مورد استناد قرار می‌دهند.

هرچند هیچکدام از این موسسات جزئیات مربوط به محاسبات خود را به صورت آزاد منتشر نمی‌کنند؛ اما بررسی‌های پیش‌بینی‌های مربوط به ۲۲ سال گذشته (۱۳۷۱ تا ۱۳۹۲) این موسسات نشان می‌دهد:

بهترین پیش‌بینی مربوط به نرخ تورم به ترتیب متعلق به موسسات زیر بوده است:
۱-بانک جهانی
۲-صندوق بین‌المللی پول
۳-اکونومی واچ
۴-بیزینس مونیتور

همچنین بهترین پیش‌بینی‌های مربوط به رشد اقتصادی نیز توسط موسسات زیر انجام شده است:
۱-بانک جهانی
۲-اکونومی واچ
۳-بیزینس مونیتور
۴-صندوق بین‌المللی پول

به این ترتیب و با فرض آن‌که بانک جهانی پیش‌بینی واقع‌بینانه‌تری در خصوص ایران دارد، احتمالا رشد اقتصادی در حدود ۳.۵ و تورمی در حدود ۱۰.۵ درصد برای امسال می‌تواند نزدیک‌تر به واقعیت باشد. هرچند شدت وقایع خاورمیانه و تعدد رویدادهای شگفتی‌ساز می‌تواند این پیش‌بینی‌ها را با تصحیح‌ها و خطاهای فراوان روبه‌رو سازد.

پ.ن.: مطالعات مربوط به رتبه‌بندی پیش‌بینی موسسات توسط امیر ناظمی، ابراهیم حاجیانی و محمدرضا یاورزاده انجام شده است.

منبع: sharenovate

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید