یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریبهترین رشته های دارای بازار کار

بهترین رشته های دارای بازار کار

افراد با مشکل کمبود موقعیت‌های شغلی در حوزه تخصصی خود روبرو هستند. در بهترین رشته های دارای بازار کار، پیشنهاداتی را ارائه میکنیم. امید است این مقاله سبب کسب دانش بیشتر برای انتخاب رشته در دبیرستان و بعد از کنکور شود تا نسل های بعدی با آگاهی و تحقیق راجع به رشته های مختلف، با علاقه دست به انتخاب خود بزنند.

صرفا برای فرار از موقعیت های مختلف چون سربازی، اجبار های خانوادگی، کلیشه های شغلی، اجبار به مهاجرت و غیره، دانشگاه رفتن انتخاب هوشمندانه و از روی خردی نیست.

ریاضی فیزیک
ریاضی فیزیک

ریاضی – فیزیک :

  1. مهندسی کامپیوتر
  2. مهندسی صنایع
  3. مهندسی عمران

در رشته های مهندسی به دلیل حجم زیادی از داوطلبان که خواهان 4 مهندسی اول یعنی مهندسی برق، مکانیک، عمران، کامپیوتر، هستند در سال های اخیر به اشباع فارغ التحصیلان این رشته ها در بازار کاری برخورد کردیم. چرا که بخش بسیاری از این افراد با علاقه یا استعداد لازم برای موفقیت در این رشته ها وارد دانشگاه ها نشدند. بلکه صرفا به دنباله روی از کلیشه های انتخاب رشته، این گزینه ها را انتخاب کرده اند. این در حالی است که بسیاری از رشته های دیگر که کمتر به آنها توجه شده دارای بازارکار ملی و جهانی بهتری هستند. همچنین رو به توسعه پیش میروند. بنابراین رشته هایی چون فیزیک مهندسی، علوم مهندسی، مهندسی لیزر و اپتیک، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی ساخت و تولید، فیزیک کاربردی، شیمی کاربردی و غیره برای مهاجرت هم بسیار راحت تر، سریع تر و بهتر نتیجه میدهند.

توضیحات این 3 رشته :

در ایران این سه رشته از لحاظ ارائه شدن در دانشگاه های ملی برترین هستند. علاوه بر آن، قابلیت مهاجرت و حتی کاریابی با مدرک کارشناسی را هم دارند. با این که جزو کمتر دیده شدگان قرار نمیگیرند اما بازار کاری فوق العاده ای دارند. آن هم به دلیل گراییدن صنایع جهانی به سمت دیجیتال شدن و نیازمندی همه جانبه به مدیران خبره، افرغاد با توانایی بالا در انجام کار با انواع کامپیوتر ها و نیاز همیشگی انسان به مسکن است. اگر با علم و توانایی انجام شوند باعث توسعه ی کشور خواهند شد.

تجربی
تجربی

تجربی :

  1. دندان پزشکی
  2. داروسازی

در رشته ی تجربی حجم بیشتر اشباع را در بخش پزشکی، دندان پزشکی، دارو سازی، فیزیو تراپی و غیره مشاهده میکنیم. این رشته ها همگی مربوط به رشته های گروه اول تجربی میشوند و به رتبه و نمره کل بسیار خوبی نیازمندند. اما بسیاری از رشته ها از جمله رشته هایی مثل مهندسی صنایع غذایی، مهندسی آب، اقتصاد کشاورزی و غیره که در گروه دوم و تا حدودی بین رشته ای هستند برای مهاجرت بهترین محسوب میشوند.

چون روند تحصیل و گرفتن مدرک در رشته های گروه یک چه در ایران و چه در خارج از کشور بسیار دشوار و طولانی است. از طرفی هر جای دنیا تنها از پزشک هایی که در همان کشور تحصیل کرده باشند نیرو برمیدارد. با انتخاب رشته هایی از گروه دوم و نمرات خوب در ترم های اولیه ی دانشگاه امکان مهاجرت راحت تر، سریع تر و بیشتر خواهد بود. از طرفی این رشته ها در گروه دوم به رتبه های بسیار عالی احتیاج چندانی ندارند و این انتخاب رشته را برای داوطلبان آسان تر میکند.

توضیحات این 2 رشته :

این دو رشته جزو انتخابات بر اساس کلیشه و جبر داوطلبان هستند. اما اگر به درستی در آن ها فعالیت شود میتواند موفقیت در بازار کار را به دنبال داشته باشد. برای مثال در رشته ی دندان پزشکی اگر به بخش ترمیمی این رشته رجوع کنند و تمام توان خود را برای محصولات با کیفیت بگذارند میتوانند با کار کمتر درآمد بیشتری داشته باشند. در صنعت دارو هم همواره نیازمندی های جدیدی به دارو های شناخته شده و یا دارو برای بیماری های جدید ایجاد میشود. رفع این نیاز ها بسته به دانش و اطالاعات بسیار زیاد و رو به رشد و همچنین توانایی به کار گیری و استفاده ی خوب از آن ها است.

فلسفه
انسانی

انسانی :

  1. حقوق
  2. روانشناسی
  3. حسابداری
  4. مدیریت
  5. اقتصاد
  6. علوم تربیتی
  7. مدیریت بازرگانی
  8. مددکاری اجتماعی
  9. علوم سیاسی
  10. جامعه شناسی
  11. MBA ( ارشد مدیریت کسب و کار )

رشته ی انسانی بیشترین اهمیت را در اداره ی یک کشور دارد . در ایران کمترین توجه را در بین شاخه ی نظری به آن اختصاص داده اند. به دلیل نبود فرهنگ درست و اطلاعات ناکافی خانواده ها در زمنیه ی رشته ها، درآمد ها، بازار های کاری، رشد علوم مختلف در جهان و اهمیت آن ها برای اداره ی کشور؛ افراد تصور میکنند که تنها شخصی با نمرات پایین یا هوش کم به سراغ این رشته میرود. این نادرست ترین برداشت از اتفاقات و انتخاب رشته ی دبیرستان است. این در حالی است که بسیاری هم به ناچار این رشته را دنبال میکنند و توجهی به استعداد ها و علایق دانش آموزان نمیشود. جبر خانوادگی مخرب ترین عامل در سطح جهانی شناخته شده است.

توضیحات این 11 رشته :

همانطور که ذکر شد، به دلیل اهمیت فراوان این رشته تحصیلات عالی آن با نمرات خوب دانشگاهی بسیار در آینده ی جامعه نقش دارد. لازم به یادآوری است که در رشته ای مانند حقوق، هر کشور از نیرو های تحت تعلیم کشور خود استفاده میکند. اوضاع مهاجرت این رشته ها مثل رشته های پزشکی است. اما در رشته هایی مانند اقتصاد، انواع مدیریت ها، علوم تربیتی و سیاسی، جامعه شناسی، ادبیات، روانشناسی و غیره که در سطوح بین المللی مورد توجه هستند امکان مهاجرت و ادامه ی تحصیل بیشتری وجود دارد.

علاوه بر این به دلیل وجود شاخه های مختلف تحقیقاتی در ایران در زمینه های مختلف امکان داشتن درآمد عالی با فعالیت در هر یک از این رشته ها وجود دارد. شایان ذکر است که در ایران نیاز بسیاری به تربیت نسل جوان و با سواد در هر یک از رشته های علوم انسانی وجود دارد و همین تقاضای عمومی باعث مساعد بودن بازارکار برای داوطلبان گروه انسانی است.

ذهن
انسان خردمند

جمع بندی :

تنها رمز موفقیت از راه درست؛ علاقه، تلاش و کسب دانش و مهارت در رشته ی تحصیلی ما است. نفر برتر شدن در کنکور بسیار شایسته است اما بسیاری از همان افراد تحصیل را بعد از ورود به دانشگاه کنار خواهند گذاشت. این شرایط امکان رشد را به افرادی میدهد که به صورت پیگیر و با نمرات خوب دانشگاه را پشت سر می گذارند و ورود به بازار کار را با انبوهی از تجربه های کوچک اما تاثیر گذار و شخصیت ساز انجام میدهند. برترین بودن در دانشگاه به واسطه ی سواد کافی و روز افزون در هر رشته بسیار سازنده تر از برترین بودن در کنکور است.

به امید پرورش یافتن نسلی سرشار از دانش و مهارت در وطنم

گردآورنده و نویسنده ی مقاله : رتبه آنلاین

منبع دریافت اطلاعات رشته های شماره گذاری شده : ویجیاتو

منبع اطلاعات زمینه ای در رابطه با رشته و دانشگاه های مختلف در سطح جهانی : unews

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید