شنبه 8 اردیبهشت 1403

بزرگترین شرکت های دولتی جهان

شرکت‌های تابعه دولت در رتبه‌بندی تولیدکنندگان انرژی بزرگ جهان غالب هستند. در واقع، بر اساس آخرین آمارها، سه بزرگترین شرکت تولیدکننده انرژی شرکت‌های دولتی تحت کنترل دولت‌های ملی هستند. بسیاری از بزرگترین شرکت‌های نفتی تابعه دولت در خاورمیانه فعالیت می‌کنند، منطقه‌ای که به طول سال‌ها با کنترل دولت بر منابع انرژی مترادف بوده است. سایر عمالقه‌های نفتی تابعه دولت در روسیه و چین، و همچنین آمریکای لاتین و آفریقا قرار دارند. در ادامه به بررسی لیست بزرگترین شرکت های دولتی جهان میپردازیم.

شرکت نفت عربستان صعودی :

شرکت نفت عربستان سعودی، که به عنوان آرامکو سعودی شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان است که در سال ۲۰۱۹، ۲۹۴.۹ میلیارد دلار درآمد تولید کرده و در میانگین ۱۳.۲ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند. آرامکو سعودی تحت نظارت وزارت نفت و منابع معدنی عربستان سعودی و شورای عالی نفت و معادن قرار دارد.

روسنفت :

روسنفت بزرگترین شرکت یکپارچه نفت و گاز روسیه است که در سال ۲۰۱۹، ۱۱۱.۹ میلیارد دلار درآمد تولید کرده است. به عنوان ۲۰۱۹، این شرکت در حال تولید ۵.۸ میلیون بشکه نفت در روز است. اکثر تولید نفت آن در روسیه انجام می‌شود، اما این شرکت همچنین فعالیت‌های اکتشاف و تولید مستمری در کانادا، ویتنام، نروژ و برزیل و سایر کشورها دارد. قبل از انتشار عمومی اولیه (IPO) آن در سال 2006، تمام سهام روسنفت متعلق به دولت روسیه از طریق شرکت سهامی عام روسنفتگاز بود و بر اساس آمار سال 2019، دولت کنترل 50 درصد سهام این شرکت را دارد.

شرکت ملی نفت ایران :

شرکت ملی نفت ایران مسئول تمام فعالیت‌های بالادستی در بخش‌های نفت و گاز طبیعی است. این شرکت به طور کامل متعلق به دولت است و تحت نظارت شورای رهبری ایران فعالیت می‌کند. تولید میانگین در سال 2019، 2.4 میلیون بشکه نفت در روز بود. تولید کاهش یافته‌ای که به طور عمده به علت تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی مربوط به برنامه سلاح هسته‌ای ایران است.

شرکت ملی نفت چین :

شرکت ملی نفت چین (CNPC) یک شرکت دولتی نفت و گاز با فعالیت در سراسر جهان است. در سال 2019، این شرکت 376 میلیارد دلار درآمد تولید کرد. بسیاری از عملیات نفتی CNPC تحت عنوان شعبه زیرمجموعه‌اش، پتروچینا، سازماندهی شده است.

شرکت نفت کویت :

شرکت نفت کویت، شرکت دولتی کویت مسئول اجرای سیاست نفت کویت است که بر اساس تعیینات وزارت نفت و شورای عالی نفت کشور عمل می‌کند. این شرکت در سال مالی پایان یافته در مارس 2019 (آخرین آمار گزارش شده) 38.1 میلیارد دلار درآمد تولید کرده است.

پتروولوس د ونزوئلا :

پتروولوس د ونزوئلا (PDVSA) از زمان ملی‌شدن صنعت نفت و گاز در ونزوئلا در سال 1976، تولید نفت و گاز را در این کشور تسلط داشته است. این شرکت بزرگترین رزروهای ثابت نفت جهان را کنترل می‌کند. در سال 2016، این شرکت حدود 2.5 میلیون بشکه در روز تولید می‌کرد، اما تا آوریل 2019 به 830،000 بشکه کاهش یافت و در سال 2021 به 1 میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

شرکت ملی نفت نیجریه :

بزرگترین عامل نفتی در آفریقاست و در سال 2021، تولید حدود 1.8 میلیون بشکه در روز را گزارش کرده است. این شرکت دولتی و شعبه‌های آن تنظیمات صنایع نفت و گاز نیجریه را بر عهده دارند و توسعه عملیات بالادستی و پایین دستی را نظارت می‌کنند. شرکت‌های نفت بین‌المللی طبق توافقات مشارکتی و قراردادهای تقسیم تولید با NNPC همکاری می‌کنند.

شرکت نفت و شیمی چین (سینوپک) :

شرکت نفت و شیمی چین (سینوپک)، یک شرکت نفتی دولتی است که جزء گروه سینوپک، بزرگترین کنگلومره نفتی جهان، می‌باشد و در بیجینگ چین واقع شده است. سینوپک در بورس اوراق بهادار هنگ کنگ نیز مدرج است و در سال 2021، 413 میلیارد دلار درآمد تولید کرده است که آن را به عنوان بالاترین شرکت نفتی دولتی تولیدکننده درآمد جهان قرار می‌دهد. سینوپک فعالیت‌های گسترده‌ای در آفریقا انجام می‌دهد و همچنین سهامی در شرکت‌های نفتی در مناطق و کشورهای دیگر مانند مصر و برزیل دارد.

منبع : investopedia.com

اطلاعات بیشتر در رابطه با هر یک از شرکت های فوق !

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید