پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیبازار تحلیل‌پذیر نیست/ ابهام‌های بسیار روند بازار را منفی کرد

بازار تحلیل‌پذیر نیست/ ابهام‌های بسیار روند بازار را منفی کرد

بازار تحلیل‌پذیر نیست/ ابهام‌های بسیار روند بازار را منفی کرد

گل گیر مدیر عامل کارگزاری امین آوید می‌گوید که بازار سرمایه در این روزها به خاطر ابهام‌های پیش آمده و نوسانات حاصل شده در بازار خارج از روند تحلیل قرار گرفته است.

به گزارش رتبه آنلاین از بازار، شاخص کل بورس در آخرین ساعت معاملات خود در روز دوشنبه ۱۹ آبان ماه با ریزش ۲۵هزار واحد بر روی ۱میلیون ۲۱۵ هزار واحد قرار گرفت. نمادهای  رانفور، پاکشو، شاراک، خپارس با بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس از خود بر جای گذاشتند.

تقریبا بیشتر کارشناسان در تحلیل شرایط کنونی بازار، بی ثباتی را عامل اصلی شرایط کنون در بازار عنوان کردند. آن‌ها بر این باورند که بعد از انتخابات آمریکا تا زمان ثبات در بازارهای مختلف حداقل یک ماه زمان می‌برد، این در حالی است که کارشناسان دلایل تنها هیجانات ناشی از انتخابات آمریکا را عامل تاثیرگذاری بر نوسانات اخیر بازار سرمایه می‌دانند و هیچ گونه عامل اقتصادی را در این باره عنوان نکردند و هر آنچه در خصوص تاثیرات انتخابات آمریکا بر بازار ایران مطرح شده در حد حدس و احتمال بنا شده که ممکن است بایدن به برجام بازگردد.

بیشتر بازارهای بورس جهان امروز دوشنبه بر خلاف بازار سرمایه ایران سبز پوش بودند، حتی کشورهای مانند عربستان، روسیه و ترکیه که گمان می‌رفت با انتخاب نشدن ترامپ دچار ریزش شوند، مسیر سبز رنگ را انتخاب کردند.

با توجه به گزارشات مطلوب شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و سود دهی اکثر آن‌ها انتظار می‌رفت که بازار روند مثبتی به خود بگیرد اما با توجه به برخی از بی اعتمادی‌ها نسبت به بازار همچنان فشار فروش بر نمادها حاکم است و خبری از خریدار در بازار وجود ندارد.

سید غلامرضا گل گیر مدیر عامل کارگزاری امین آوید در گفتگو با بازار در رابطه با شرایط وضعیت امروز بازار گفت: وضعیت بازار سرمایه بر اساس تحلیل رقم نمی‌خورد که بتوان آن را تحلیل کرد به عبارتی بازار تحلیل‌پذیر نیست. ورود نقدینگی در چند وقت اخیر صورت نگرفته است و از یک طرف هم حقیقی‌های بازار دست به خروج از بورس زده اند.

گل‌گیر عدم سلب اعتماد، ابهام از شرایط آینده، تصمیمات دولت در قبال شرایط اقتصادی کلان کشور و سیاست‌های در پیش گرفته در رابطه با بحث مذاکره با آمریکا را از عوامل تاثیرگذار در ایجاد نوسانات اخیر بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: ابهامات زیادی مبنی بر قیمت دلار، نرخ سپرده گذاری، مذاکره با آمریکا و غیره وجود دارد که بازار سرمایه بیشترین تاثیر را نسبت سایر بازارهای دیگر از وجود چنین ابهاماتی داشته است. پارامترهای تحلیل را مبهم و وضعیت کنونی بازار سرمایه مانند اقدام در تاریکی است.

وی در مورد مثبت بودن نمادهای برخی از گروه‌های بازار در شرایط منفی افزود: وجود برخی از اخبار و انتظاراتی که در سهامداران در پی این اخبار ایجاد می‌شود مانند تعدیل نرخ ارز در بحث دارو و غیره سبب می‌شود که در برخی از صنایع ما شاهد مثبت شدن نمادها شویم.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید