پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزاین عامل بر بورس امروز اثر می‌گذارد

این عامل بر بورس امروز اثر می‌گذارد

نشست برجامی امروز بر بازارها سایه انداخته و نگاه سهام‌داران نیز به وین است.

این عامل بر بورس امروز اثر می‌گذارد

در روز دوشنبه شاخص کل بورس ۶ هزار و ۷۳۳ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۲۶۲ هزار واحد رسید تا هفتمین روز نزولی پیاپی را پشت سر بگذارد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۹۴۵ واحد پایین آمد و در رقم ۴۳۸ هزار و ۹۷۴ واحد ایستاد. اما شاخص کل فرابورس ۱۲ واحد رشد کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۹۱۹ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۴۰ نماد رشد قیمت و ۳۲۵ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۸ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۷ درصد بازار افت قیمت داشتند.

    بیشترین افزایش قیمت

    روز دوشنبه در بورس شرکت‌های سیمرغ (سیمرغ)، سیمان مازندران (سمازن) و سیمان دشتستان (سدشت)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های بیمه پاسارگاد (بپاس)، سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) و سیمان لار سبزوار (سبزوا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

    بیشترین کاهش قیمت

    در بورس نمادهای خودرو (ایران خودرو)، ساربیل (سیمان آرتا اردبیل) و وصنعت (سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا)، مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

    عرضه و تقاضای بازار

    عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه ۲ هزار و ۷۹۸ میلیارد تومانی بسته شد.

    کاهش ارزش صف‌های بازار

    در پایان معاملات دوشنبه ۳۳۶ نماد صف فروش و تنها ۸ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به روز یکشنبه ۲۱ درصد کاهش یافت و به رقم ۸۲ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز ۲۱ درصد کاهش یافت و ۲ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان شد.

    بیشترین تقاضاها

    در روز دوشنبه شرکت صنعتی دوده فام (با نماد معاملاتی شصدف) با صف‌ خرید ۱۷ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شصدف، سدشت (صنایع سیمان دشتستان) و سیمرغ (سیمرغ) بیشترین صف خرید را داشتند.

    بیشترین عرضه‌ها

    روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به حساپا (خودروسازی سایپا) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۷۱ میلیارد تومانی داشت. پس از خساپا، خزر (فنرسازی زر) و سنیر (سیمان سفید نیریز) بیشترین صف فروش را داشتند.

    پیش بینی بورس امروز

    دیروز شاخص کل برای هفتمین روز پیاپی ریزش کرد اما از شتاب نزول آن کاسته شد. در یک ساعت پایانی سمت تقاضای بازار تقویت شد که نشانه خوبی برای بازار است. نمادهای بزرگی چون فولاد، فملی و شستا در یک ساعت پایانی با تقاضا مواجه بودند.

     روز گذشته خروج پول حقیقی ادامه یافت و برای هفتمین روز متوالی شاهد خروج حقیقی‌ها از بورس بودیم. اما رقم خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی نسبت به روز قبل کاهش ۲۲ درصدی داشت و به رقم ۴۹۴ میلیارد تومان رسید. بنابراین رشد تقاضا در دقایق پایانی و کاهش رقم خروج پول حقیقی نشانه‌های مثبتی برای سهام‌داران است. خاصه اینکه رقم صف‌های فروش پایان معاملات نیز نسبت به روز قبل کاهش ۲۱ درصدی داشت. با این حال ناظران معتقدند بورس این روزها بیش از آن که متاثر از روندهای درونی باشد تحت تاثیر قیمت دلار و تحولات سیاسی است. نشست برجامی امروز بر بازارها سایه انداخته و نگاه سهام‌داران نیز به وین است. بنابراین امروز برای بورس روزی خاکستری است.

    منبع: اقتصاد نیوز
    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید