دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریاینبار برف همه را غافلگیر کرد

اینبار برف همه را غافلگیر کرد

بارش سنگین و ادامه‌دار برف در اغلب استان‌های کشور، مشکلاتی از قبیل مسدود شدن راه‌ها و معابر، لغو برخی پرواز، در راه ماندن مسافران، قطعی برق، تأخیر در سیر قطارها و… را به دنبال داشته و همه را غافلگیر کرده است. فعلاً بارش برف در بسیاری از مناطق کشور ادامه دارد و بسیاری از محورهای مواصلاتی نیز مسدود اعلام شده است.

بارش سنگین و ادامه‌دار برف در اغلب استان‌های کشور، مشکلاتی از قبیل مسدود شدن راه‌ها و معابر، لغو برخی پرواز، در راه ماندن مسافران، قطعی برق، تأخیر در سیر قطارها و… را به دنبال داشته است.

فعلاً بارش برف در بسیاری از مناطق کشور ادامه دارد و بسیاری از محورهای مواصلاتی نیز مسدود اعلام شده است اما بنا بر اعلام مسئولان سازمان راهداری و هلال احمر ایران، تلاش برای برف‌روبی محورها و امداد رسانی به افراد در راه مانده ادامه دارد.

آخرین خبرها حاکی از این است که در 21 استان کشور برف و باران می‌بارد و این بارش‌ها به علت وزش باد در نقاط کوهستانی به‌ویژه در شمال شرق کشور باعث ایجاد کولاک می‌شود؛ در این میان فیلم‌هایی نیز از وضعیت نامناسب خودروها در محورهای منتهی به تهران در فضای مجازی منتشر شده است که مشکلافرینی بارش برف در این مناطق را تائید می‌کند.

امدادرسانی به هزار خودروی گرفتار در برف

بهنام سعیدی، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفت: در پی بارش سنگین برف در برخی استان‌های کشور، تاکنون در 96 محور شهری و روستایی به 25 هزار نفر امدادرسانی‌های شده و 6هزار و 600 نفر اسکان اضطراری یافته‌اند. همچنین 16 نفر نیاز به انتقال به مراکز درمانی داشته‌اند و 6 نفر خدمات سرپایی دریافت کردند.

به گفته او، هزار دستگاه خودرو نیز در برف گرفتار شده بودند که رهاسازی آنها رها شد و اقلام موردنیاز مانند پتو، آب‌معدنی و برخی اقلام خوراکی مانند کنسرو به مسافران در راه مانده داده شد.

سعیدی با اشاره به اینکه از 5 تا 8 بهمن اوج بارندگی برف در کشور بوده، افزود: اغلب استان‌های کشور اعم از آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، سمنان، گلستان، کردستان، مازندران، قزوین، کرمانشاه و مرکزی از بارش سنگین برف متأثر بوده‌اند.

فرودگاه‌های امام و مهرآباد بسته شدند

قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها از عملیاتی بودن همه فرودگاه‌های کشور به‌جز فرودگاه مهرآباد به دلیل کاهش دید پروازی و امام خمینی (ره) به دلیل انسداد محورهای دسترسی خبر داد.

حسن اسفندیاری در گفت‌وگو با رادیو گفت: بارش شدید برف و کاهش دید افقی امکان نشست و برخاست را برای هواپیماها در فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و مهرآباد مشکل کرده است به همین دلیل از ساعت ۲۰:۳۰ شب گذشته تاکنون پروازی در این دو فرودگاه انجام نشده است.

به گفته او شرایط دید در فرودگاه مهرآباد رو به بهبود است و به‌محض بازگشایی باند، انجام پروازها در دستور کار قرار می‌گیرد؛ اما مردم باید قبل از رفتن به فرودگاه‌ها، از اطلاعات پرواز وضعیت سفرهای هوایی را پرس‌وجو کنند.

خطر یخ‌زدگی قطارها

از سوی دیگر تداوم بارش برف، احتمال یخ‌زدگی قطارها را نیز تقویت کرده است به‌گونه‌ای که  مسافران قطارهای مشهد – تهران که قرار بود در حرکت‌های مختلف از ساعت 5 صبح به ایستگاه تهران برسند با گذشت حدود 4.5 ساعت هنوز به تهران نرسیده‌اند.

یکی از مسافران قطار مشهد- تهران غزال دراین‌باره به تسنیم گفت:‌ در حال حاضر قطار حوالی ایستگاه راه‌آهن تهران متوقف شده و حرکتی ندارد. همچنین قطار گرگان-تهران هم در محدوده ورامین به شهرری به دلیل بارش سنگین برف و یخ‌زدگی متوقف شده است.

صادق سکری، مدیرکل روابط عمومی راه‌آهن دراین‌باره گفت: حرکت همه قطارها طبق برنامه از پیش تعیین شده ادامه دارد اما به دلیل بارش برف و کاهش دید تأخیراتی در مبدأ ایستگاه تهران رخ داده است.

او با اشاره به اینکه از شب گذشته تاکنون 25 قطار وارد ایستگاه تهران شده که بسیاری از آنها از مبدأ مشهد بوده است، تصریح کرد: هیچ قطار برون‌شهری از برنامه حذف نشده است و تنها به دلیل کاهش دید افقی و بارش برف، پذیرش قطارها با تأخیر انجام می‌شود.

مسدود شدن 12 محور مواصلاتی

تاکنون بر اساس اطلاعیه مرکز مدیریت راه‌های کشور، 17 محور مواصلاتی کشور به دلیل شرایط جوی مسدود شده که 12 محور، به دلیل بارش برف امروز و دیروز است.

آزادراه زنجان – قزوین، محور طارم – زنجان، محور قدیم رشت – قزوین، آزادراه قزوین – رشت، محور ساوه – بوئین‌زهرا، محور هراز ( تهران – آمل و بالعکس )، محور تهم – چورزق – زنجان، محور قزوین – همدان و آزادراه تهران – قم، از روز گذشته (7 بهمن) تا اطلاع بعدی، به دلیل بارش برف و عدم ایمنی کافی مسدود شده‌اند.

همچنین  آزادراه ساوه – تهران و محور کندوان ( کرج – چالوس و بالعکس )، از امروز (8 بهمن 96) تا اطلاع بعدی، به دلیل بارش برف و عدم ایمنی کافی مسدود است.

تعطیلی مدارس در مقاطع مختلف

بارش برف و لغزندگی معابر، تعطیلی مدارس را نیز در پی داشت و در شهرهای مختلف طبق اعلام ادارات آموزش‌وپرورش در مقاطع مختلف تحصیلی این تعطیلی ابلاغ شده است.

در این زمینه اصغر خلیلی ،مدیر روابط عمومی آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران گفت: در پی بارش برف و لغزندگی معابر شهری، علاوه بر تعطیلی مدارس نوبت صبح که دیشب اعلام شد، نوبت عصر مدارس شهرستان‌های استان تهران نیز تعطیل است.

بارش برف شهرداری تهران را غافلگیر کرد

امروز مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران نیز نسبت به عملکرد شهرداری تهران در پی بارش برف انتقاد کرد و گفت: علی‌رغم اینکه اعتبارات ویژه‌ای برای برف‌روبی پیش‌بینی شده است اما عملکرد شهرداری تهران قابل‌قبول نیست.

فراهانی در جریان چهل‌ویکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به بارش برف در شهر تهران اظهار کرد: متأسفانه مدیریت شهری در پی بارش برف در شهر تهران غافلگیر شد؛ بسیاری از درختان در معابر شکسته و بر روی خودروها افتاده و این در حالی است که در بسیاری از خیابان‌های سطح شهر تهران شاهد حضور کمرنگ مدیران و عوامل شهرداری تهران هستیم.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در حالی شاهد عدم خدمت‌رسانی از سوی عوامل شهرداری تهران در پی بارش برف در تهران هستیم که در سال‌های گذشته اعتبارات ویژه‌ای جهت برف‌روبی اختصاص یافته است به‌طوری‌که در سال 95، 33 میلیارد تومان و در سال 96، 30 میلیارد و 500 میلیون تومان برای این بخش پیش‌بینی شده است؛ اما با وجود تمام این اعتبارات شاهدیم که در پی بارش برف، مشکلات عدیده‌ای برای شهروندان ایجاد شده است.

۷۰۰ مورد قطع برق در تهران

بارش برف همچنین منجر به قطع برق در نقاط مختلف شده و در این میان به‌واسطه سختی تردد خودروهای امدادرسان، رفع خاموش‌ها نیز زمان‌بر شده است.

آرش کردی، مدیرعامل توانیر در این زمینه گفت: در حال حاضر ۷۰۰ مورد قطعی در تهران شناسایی شده که به علت حجم تردد ممکن است رفع خاموشی‌ها زمان‌بر باشد، اما پیش‌بینی می‌شود که نهایتاً تا غروب وضعیت پایدار شود.

وی با بیان این‌که از ۱۳۰۰ خط موجود در تهران تنها ۲۱ خط دچار خاموشی شده، به ایسنا گفت:‌ علت عمده این خاموشی‌ها شکستگی شاخه‌ها است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید