یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیایران سی و یکمین اقتصاد بزرگ دنیا

ایران سی و یکمین اقتصاد بزرگ دنیا

ارزش تولید ناخالص داخلی مجموع ارزش بازاری کالاها و خدماتی است که هر سال در یک کشور تولید  ومبادله می‌شود .در روش تعیین ارزش اسمی تولید ناخالص داخلی که در این مطالعه به آن پرداخته شده است ، نرخ  ارز بازار لحاظ می‌شود.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از صندوق‌بین‌المللی پول، در سال جاری میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی امریکا برابر با ۱۹.۴۱۷ هزار میلیارد دلار خواهد بود. این کشور بزرگترین اقتصاد دنیا است و بیشترین سهم را در اقتصاد جهان به خود اختصاص داده است.

دومین اقتصاد دنیا از نظر ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی در سال جاری چین است. ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری برابر با ۱۱.۷۹۵ هزار میلیارد دلار خواهد بود. کشورهای ژاپن، آلمان و بریتانیا در این مطالعه جایگاه سوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. البته مقامات اقتصادی بریتانیا بر این باورهستند که در جریان خروج این کشور از اتحادیه اروپا و هزینه‌هایی که به اقتصاد این کشور تحمیل شده است، بریتانیا جایگاه پنجم را از دست داد. ولی هنوز در گزارش سال ۲۰۱۷ صندوق بین المللی پول، بریتانیا از نظر ارزش تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۷ میلادی جایگاه پنجم دنیا را دارد.کشورهای هند، فرانسه، برزیل، ایتالیا و کانادا در این رده بندی جایگاه ششم تا دهم را دارند.

طبق این گزارش ارزش تولید ناخالص داخلی ترکیه در انتهای سال جاری به ۷۹۳.۶۹ میلیارد دلار می‌رسد  و این کشور از نظر بزرگی ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی جایگاه هفدهم جدول را به خود اختصاص خواهد داد در حالیکه عربستان رتبه نوزدهم را خواهد داشت.  ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی ایران در انتهای سال جاری برابر با ۳۶۸.۴۸۸ میلیارد دلار پیش‌بینی‌شده است و ایران در میان ۱۹۷ کشور مورد مطالعه جایگاه سی و یکم را دارد. انتظار می‌رود ایران تا انتهای دهه جاری در همین جایگاه بماند و در سال ۲۰۲۲ میلادی بتواند و بعد از افزایش ارزش تولید ناخالص داخلی به مرز ۵۰۳.۹ میلیارد دلار، بتواند جایگاه سی‌ام را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص دهد.

 

برترین کشورهای دنیا از نظر ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی در سال ۲۰۱۷
رتبه در جهاننام کشورارزش GDP(میلیارد دلار)
۱امریکا۱۹۴۱۷.۱۴۴
۲چین۱۱۷۹۵.۲۹۷
۳ژاپن۴۸۴۱.۲۲۱
۴آلمان۳۴۲۳.۲۸۷
۵بریتانیا۲۴۹۶.۷۵۷
۶هند۲۴۵۴.۲۵۸
۷فرانسه۲۴۲۰.۴۴۰
۸برزیل۲۱۴۰.۹۴۰
۹ایتالیا۱۸۰۷.۴۲۵
۱۰کانادا۱۶۰۰.۲۶۵
۱۱روسیه۱۵۶۰.۷۰۶
۱۲کره جنوبی۱۴۹۸.۰۷۴
۱۳استرالیا۱۳۵۹.۷۲۳
۱۴اسپانیا۱۲۳۲.۴۴
۱۵اندونزی۱۰۲۰.۵۱۵

 

 ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی  کشورهای منتخب در سال ۲۰۱۷
رتبه در جهاننام کشورارزش GDP(میلیارد دلار)
۱۷ترکیه۷۹۳.۶۹۸
۱۹عربستان۷۰۷.۳۷۴
۲۷امارات۴۰۷.۲۱
۳۱ایران۳۶۸.۵۰۹
۴۱پاکستان۲۵۱.۴۸۷
۵۴عراق۱۸۹.۷۹۰
۹۷بحرین۳۴.۳۱
۱۰۲یمن۲۷.۱۸۹
۱۱۲افغانستان۲۰.۵۷
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید