پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیایران در میان شاگرد اول های اقتصادی خاورمیانه

ایران در میان شاگرد اول های اقتصادی خاورمیانه

مونا مشهدی رجبی:رشد اقتصادی یکی از شاخص‌های کلیدی و مهم اقتصادی است. به همین دلیل سازمان‌های بین‌المللی در گزارش‌های دوره‌ای در مورد رشد اقتصادی در کشورها و مناطق مختلف دنیا اقدام به ارایه آمارهای دقیق می‌کنند.‌

به گزارش رتبه‌ آنلاین به نقل از صندوق‌بین‌المللی پول، اقتصاد خاورمیانه و شمال افریقا به همراه پاکستان و افغانستان، در سال جاری با سرعت ۲.۶ درصد رشد می‌کند ولی برخی از کشورها با سرعتی بسیار بالاتر از این نرخ متوسط رشد می‌کنند و برخی دیگر با سرعت بسیار پایین‌تر رشد می‌کنند.در این گزارش از کشورهای مذکور به عنوان برندگان و بازندگان اقتصادی منطقه نام برده می شود و ایران با وجود افت نرخ رشد اقتصادی اش نسبت به  سال ۲۰۱۶ میلادی ولی در میان برندگان اقتصادی به خصوص در منطقه خاورمیانه قرار دارد.

سریع ترین اقتصاد های منطقه

سریع ترین اقتصاد خاورمیانه  و شمال افریقا به همراه پاکستان و افغانستان، در سال جاری کشور لیبی خواهد بود. انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۷ میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور با سرعت ۵۵.۱ درصد رشد کند و در سال ۲۰۱۸ میلادی نرخ رشد اقتصادی آن به مرز ۳۱.۲ درصد برسد. اما کشورهایی دیگری که با سرعتی بیش از متوسط نرخ رشد اقتصادی خاورمیانه و شمال افریقا رشد خواهند کرد، کشور جیبوتی است . نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال جاری به مرز ۷ درصد می‌رسد و در سال بعد هم همین سرعت رشد را حفظ می‌کند.

سومین اقتصاد سریع  منطقه کشور پاکستان است که در سال جاری با سرعت ۵.۳ درصد و در سال بعد با سرعت ۵.۶ درصد رشد می‌کند .دلیل سرعت بالای رشد اقتصادی در این کشور افزایش سرمایه‌گذاری چین در پاکستان اعلام شده است. در این سال سرعت رشد اقتصادی کشورهای سودان و موریتانی ، مصر و مراکش هم بین ۳.۷ درصد تا ۴.۸ درصد خواهد بود.

در خاورمیانه اقتصاد ایران با نرخ ۳.۵ درصد، بحرین و قطر با نرخ ۲.۵ درصد، کویت با نرخ ۲.۱ درصد  و اردن با نرخ ۲.۳درصد رشد می‌کند.

کندترین اقتصادهای منطقه

در سال جاری  اقتصاد یمن با نرخ ۲ درصد منقبض می شود و عراق هم انقباض ۰.۸ درصدی اقتصادی را تجربه خواهد کرد. نرخ رشد اقتصادی الجزایر در سال جاری ۱.۵ درصد، لبنان ۱.۵ درصد، امارات ۱.۵ درصد، عربستان ۰.۱ درصد و عمان صفر درصد خواهد بود.

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی(درصد)
نام کشورنرخ رشد اقتصادی
لیبی۵۵.۱
جیبوتی۷
پاکستان۵.۳
ایران۳.۵
کویت۲.۱
امارات۱.۵
عربستان۰.۱
عراق۰.۸-
یمن۲ –
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید