شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیایران درانتهای جدول مالیات ستانی دنیا

ایران درانتهای جدول مالیات ستانی دنیا

مونا مشهدی رجبی:مالیات یکی از منابع اصلی درآمد در دولتهای کشورهای توسعه یافته است به همین دلیل است که انواع مختلف مالیات در این کشورها معرفی می‌شود و مردم به  عنوان پرداخت‌کنندگان مالیات نقش مهمی در ساختار دولت خواهند داشت.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از بانک جهانی، در میان ۱۹۰ کشور دنیا ، ایران سیزدهمین کشور از نظر پایین بودن سهم درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی کشور است. این آمار نشان می‌دهد طی ۵ سال اخیر به طور متوسط درآمد مالیاتی ایران برابر با ۶.۱ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بود .

در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ ایران، درآمد مالیاتی دولت ایران برابر با ۱۲۸ هزارمیلیارد تومان برآورد شده است که با توجه به بودجه ۱۱۹۴ هزار میلیارد تومانی  تعیین شده برای این سال، سهمی برابر با۱۰.۷ درصد  از کل بودجه دارد ولی سهم آن به کل تولید ناخالص داخلی کشور در سال آتی کمتر از ۶ درصد است. کشورهایی که از نظر سهم درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی وضعیتی شبیه ایران داشتند عبارتند از کشورهای کنگو، نیجریه، سودان و افغانستان.

در پنج سال گذشته، امارات تنها معادل ۱.۴ درصد تولید ناخالص داخلی خود در هر سال  مالیات دریافت کرد. در این رده‌بندی کویت در جایگاه دوم ، گینه در جایگاه سوم و کشورهای عمان و قطر در جایگاه چهارم و پنجم قرار داشتند و سهم درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در این کشورها کمتر از ۲.۲ درصد بود.

به طور متوسط ظرف ۵ سال گذشته درآمد مالیاتی اندونزی برابر با ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی ودرآمد مالیاتی مالزی برابر با ۱۵.۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بود. این سهم در پاکستان برابر با ۱۶.۸ درصد ، در هند ۱۷.۷ درصد، در روسیه ۱۹.۵ درصد، در چین ۲۰.۱ درصد، در ترکیه ۲۴.۹ درصد  و در امریکا ۲۶ درصد بود.

بالاترین سهم مالیات به تولید ناخالص داخلی در تیمورلسته محقق شده است. در این بازه ۵ ساله سهم مالیات به تولید ناخالص داخلی برابر با ۶۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی بود و این سهم در کشورهای نروژ و فنلاند و دانمارک به ترتیب برابر با ۵۴.۸ درصد، ۵۴.۲ درصد و ۵۰.۸ درصد بود. کشورهای سوید و فرانسه و بلژیک و کوبا و آلمان در رده های بعدی قرار داشتند.

کشورهایی که بیشترین درآمد مالیاتی را دارندکشورهایی که کمترین درآمد مالیاتی  را دارند
نام کشورسهم مالیات به gdp (درصد)نام کشورسهم مالیات به gdp (درصد)
تیمور لسته۶۱.۵امارات۱.۴
نروژ۵۴.۸کویت۱.۵
فنلاند۵۴.۲گینه اکوریتال۱.۷
دانمارک۵۰.۸عمان۲
سوید۵۰.۵قطر۲.۲
فرانسه۴۷.۹لیبی۲.۷
بلژیک۴۷.۹چاد۴.۲
کوبا۴۴.۸بحرین۴.۸
آلمان۴۴.۵برمه۴.۹
ایتالیا۴۳.۵عربستان۵.۳
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید