چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیامتیاز بالای ايران در شفافيت اطلاعات اعتباري

امتیاز بالای ايران در شفافيت اطلاعات اعتباري

رتبه ايران در شاخص سهولت کسب و کار از يکصد و پنجاه و دوم در سال 2013 ميلادي به 124 در سال جاري ميلادي بهبود يابد.

به گزار ش رتبه آنلاین ؛ در گزارش سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی سال ۲۰۱۸ میلادی حاکی از بهبود ٠.٢٦ درصد امتیازی ایران بوده و ایران با کسب امتیاز ٥٦.٤٨ از کشورهای برزیل، مصر، لبنان و … پیشی گرفته است. شاخص سهولت انجام کسب‌ و کار بانک جهانی با ارزیابی ۱۰ نماگر در حوزه‌های قانونی، اجرایی و قضایی به بررسی محیط کسب‌وکار در ۱۹۰ کشور جهان می‌پردازد.

طبق این گزارش، ایران در نماگرهای شروع کسب‌وکار رتبه ۹۷، اخذ مجوزهای ساخت رتبه ۲۵، دسترسی به برق رتبه ۹۹، ثبت مالکیت رتبه ۸۷، الزام‌آور بودن اجرای قراردادها رتبه ۸۰، پرداخت مالیات رتبه ۱۵۰ و اخذ اعتبارات رتبه ۹۰ را در سطح بین المللی کسب کرده‌اند. مجموع عملکرد نماگرهای مذکور باعث شده که امتیاز شاخص کل بهبود یافته اما در اثر عملکرد بهتر سایر کشورها جایگاه کشور در رتبه ۱۲۴ قرار گرفته است.
در اين راستا بانک مرکزي با اعطاي مجوز عضويت مراکز خرده‌فروشي در سامانه شرکت مشاوره رتبه‌بندي اعتباري ايران به‌عنوان تنها شرکت گزارشگري اعتباري خصوصي در ايران امکان شفافيت اقتصادي را فراهم کرد.
با اقدامات، فعاليت ها و پيگيري هاي شرکت رتبه بندي اعتباري ايران، امکان کسب حداکثر امتياز براي ايران مهيا شد.
اين امر سبب شد که در نماگر اخذ اعتبار بانک جهاني، جايگاه ايران 10 رتبه ارتقا يابد.
در گزارش سهولت کسب و کار بانک جهاني، جمهوري اسلامي ايران با کسب امتياز 56.48 از برزيل، مصر، لبنان و … پيشي گرفته است.
شاخص سهولت کسب‌وکار بانک جهاني با ارزيابي 10 نماگر در حوزه‌هاي قانوني، اجرايي و قضايي به بررسي محيط کسب‌وکار در 190 کشور جهان مي‌پردازد.
طبق اين گزارش، ايران در نماگرهاي آغاز کسب‌ و کار رتبه نود و هفتم و در اخذ مجوزهاي ساخت جايگاه بيست و پنجم را به دست آورد.
همچنين در نماگرهاي دسترسي به برق رتبه نود و نهم و ثبت مالکيت جايگاه هشتاد و هفتم به ايران رسيد.
رتبه هشتادم در الزام‌آور بودن اجراي قراردادها، جايگاه نودم در اخذ اعتبارات و يکصد و پنجاهم در پرداخت ماليات نيز به ايران تعلق گرفت.
مجموع عملکرد اين نماگرها باعث شده است امتياز شاخص کل بهبود يابد.
البته کشور ما جايگاه يکصد و بيست و چهارم را از آن خود کرده و بنابراين نسبت به گزارش پيشين، در اثر عملکرد بهتر ساير کشورها چهار پله عقب رفته است.

بانک جهاني بتازگي گزارش سهولت انجام کسب و کار را در جهان منتشر کرده است که بر اساس آن جمهوري اسلامي ايران در شاخص عمق اطلاعات اعتباري توانست امتياز 8 را از 8 کسب کند.

با وجود افزایش امتیاز ایران در گزارش سهولت انجام کسب‌ و کار بانک جهانی ولی جایگاه ایران در رتبه ۱۲۴ است.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید