پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هاازفرهنگ قهوه‌خوری در اروپا

ازفرهنگ قهوه‌خوری در اروپا

قهوه در ژنو

شاید هیچ ملتی به اندازه ی سوییسی ها به قهوه‌شان تا این اندازه اهمیت ندهند. یکی از گردشگران در سفر به سوییس به یکی از کافه های مشهور ژنو رفته است و از تجربه ی خود برای ما می‌گوید: در حال قدم زدن در خیابان های ژنو بودم که یک کافه نظرم را به خودش جلب کرد.  در این کافه ها تمام صندلی‌ها در بیرون چیده شده بودند و صاحب کافه هم در حال نظارت بود تا ببینند همه چیز به درستی پیش می‌رود. اصلا برای سوییسی‌ها سرما و گرما تفاوت ندارد و حتی در برف و بوران هم می‌توانید مردم را ببینید که با آرامش کامل در بیرون صندلی‌ها جلوی کفه نشسته‌اند و از خوردن فنجان قهوه‌شان لذت می‌برند.

قهوه در بوداپست

یکی از گردشگران درباره تجربه فرهنگ قهوه‌خوری‌اش در اروپا و در کشور مجارستان این چنین می‌گوید: دو تا از لوکس‌ترین، زیباترین و خارق العاده‌ترین کافه‌هایی که در تمام زندگی‌ام دیده‌  نام هر دو در بوداپست بوده‌اند. اولی، کافه‌ای به نام Alexandra Bookcafe در مرکز شهر است که در آن اول وارد یک کتابفروشی بزرگ می‌شوید و بعد از طریق پله برقی به یک کافه بزرگ زیبای تماما شیشه‌ای می‌روید…. این کافه به اندازه‌ای شگفت‌انگیز است که اصلا باور نمی‌کنید کافه باشد، حس می‌کنید وارد یک قصر پادشاهی شده‌اید و البته که خاطره آن تا آخر عمرم به همراهم می‌ماند چون به اندازه‌ای زیبا بود که محال است تصویر آن از ذهنم بیرون برود با این حال این کافه بسیار خلوت بود… اسپرسوهای این کافه واقعا ناب است.

کافه دومی که آن هم در بوداپست بود کافه نیویورک بود که از نظر من زیباترین کافه جهان است. اولین‌بار تصویر این کافه را در اینترنت دیده بودم و بعد از سفر به مجارستان تصمیم گرفتم تا آن را از نزدیک ببینم. این کافه اگر چه شلوغ است و تقریبا یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود و مورد علاقه توریست‌هاست اما برای ورود به آن ما خوشبختانه در صف انتظار نماندیم و راحت وارد آن جا شدیم. کافه‌ای با سقف بسیار بلند و شاهانه، صندلی‌های مخمل قرمز و دیوارهایی که با سلیقه تمام تزیین شده‌اند…

قهوه در وین

اگر درباره وین خوانده باشید و اطلاعاتی از آن داشته باشید مطمئنا می‌دانید که وین بیشتر به دسرها و بستنی‌هایش معروف است تا قهوه‌هایش اما بعد از ورود به این شهر می‌توانید ببینید که قهوه واقعا به جز جدایی‌ناپذیر زندگی وینی‌ها تبدیل شده‌است به طوری که بسیاری از آن‌ها حتی بدون قهوه نمی‌توانند روزشان را شب کنند. یکی از بهترین کافه‌های وین به نام Griensteidl در نزدیکی قصر پادشاهی وین قرار گرفته‌است. این کافه بین خود وینی‌ها هم خیلی معروف و محبوب است و معمولا بیشتر آن‌ها ترجیح می‌دهند تا اگر قرار است جایی در بیرون قهوه داشته ‌باشند، آن را در این کافه میل کنند.

یکی دیگر از کافه‌های معروف وین کافه Aida که در منوی آن می‌توان چندین و چند نوع از انواع قهوه‌ها را دید. مردم وین عادت دارند تا به کافه‌ها بروند، یک فنجان قهوه داغ سفارش دهند و با دوستان‌شان درباره  مسائل مختلف صحبت کنند… در واقع فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه‌خوری شاید به اندازه دیگر نوشیدنی‌های اروپایی تاریخچه نداشته باشد اما حالا به‌خوبی جا افتاده است. پرسنل کافه آیدا از یونیفرم‌های صورتی‌ای اسنفاده می‌کنند که با علامت تجاری‌شان هم جور است!

قهوه در پاریس

در آخر معرفی فرهنگ قهوه‌خوری در اروپا و معرفی این چند کشور باید به فرانسه و شهر پاریس برویم البته نه به‌‌خاطر اینکه پاریس آخرین جا است بلکه به این دلیل که اولین مقصد در این زمینه است. پاریس فرهنگی غنی از قهوه و کافه‌نشینی و مردم کافه‌نشین دارد بنابراین داشتن تعداد بی‌شماری کافه در آن اصلا تعجب برانگیز نیست و نکته جالب این که هر کدام از این کافه‌ها هم قهوه‌ها را به سبک خاص خوشان درست می‌کنند. می‌توانید به یکی از کافه‌های دنج مونت مارتر بروید در فضای کلاسیک کافه‌هایش غرق شوید… فرانسوی‌ها مردم گرمی هستند و خیلی زود می‌توانید سر صحبت را با آن ها باز کنید و از فرهنگشان بیشتر یاد بگیرید. اگر هم بخواهید به سبک آن‌ها رفتار کنید باید یک کافه را انتخاب کنید و با یک روزنامه به آنجا بروید  شروع کنید به خواندن روزنامه و سفارش یک قهوه اسپرسو… واقعا گذر زمان در این کافه‌ها را احساس نمی‌کنید و می‌توانید ساعت‌ها و ساعت‌ها در آن جا بنشینید و هیچ وقت دلتان نخواهد به خانه برگردید! بسیاری از مردم پاریس این کافه ها را انتخاب می کنند تا در آن ها به کارهای روزانه‌شان بپردازند. در کافه‌های پاریس سرویس دهی عالی است، کیفیت بالاست و هیچ وقت از این بابت احساس اذیت شدن نمی کنید. هیچ‌گاه حوصله‌تان سر نمی‌رود، شمایید و قهوه‌تان و یک دنیا کار که می‌توانید انجام دهید و ساعت‌ها سرگرم شوید. تا آخرین قطره از قهوه تان در این کافه های پاریس طعم دیگری دارد!

منبع: مجله گردشگری الی گشت

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید