سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریارزش گذاری درهم در بازار

ارزش گذاری درهم در بازار

امارات ، کشوری که بر روی بیابان و منابع نفت و گاز واقع شده ؛ جایی که شتر سواران در قدیم ان را ساحل دزدان مینامیدند ، کشوری که از رد پای بریتانیا گرفته تا هخامنشیان بر روی شن هایش نقش بسته است . ایالات متحده عربی یا به اختصار امارات یک پادشاهی مطلقه فدرال در جنوب‌غربی قاره آسیا و در شرق شبه‌جزیره عربستان، در منطقه خاورمیانه است . در حال حاضر امیر و رئیس دولت امارات شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان است. امارات در حال حاضر پنجمین کشور مهاجرپذیر جهان است. جمعیت این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۹/۸ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

اما از تاریخچه امارات که بگذریم ، میبینیم که امارات 50 ساله کشوری جوان اما کاملا توسعه یافته است و پیشرفت قابل توجهی داشته است . در این نوشته قصد بر بررسی واحد پولی این کشور و امار ارزشی امروزه آن در کشور خودمان در بازه زمانی 6 ماهه را داریم.

واحد پول کشور امارات درهم است که درهم امارات نامیده میشود ، با نماد AED نشان داده می شود و از ارز های با ثبات دنیا به شمار میرود . واحد 1 درهمی تنها به صورت سکه بوده و اسکناس درهم به واحد های 5 ، 10 ، 20 ، 50 ، 100 ، 200 ، 500 و 1000 درهمی تقسیم می شود. بانک مرکزی امارات متحده عربی اسکناس این کشور را صادر می کند. برای مقابله با جعل و تقلب ، علامت ملی بر روی جلوی هر نت ظاهر می شود. این نشان شاهین قریش است ، شاهین طلایی با دیسک احاطه شده توسط هفت ستاره در مرکز آن و هفت پر برای نشان دادن هر یک از ایالت های امارات است . کمی بالاتر به این اشاره کردیم که درهم از ارزهای با ثبات به حساب امده و این مورد به واحد پول امارات ارزش می دهد اما چرا ؟ به دلیل وابستگی این کشور به صنعت نفت ، اقتصاد دانان متصل شدن ارز این کشور به دلار آمریکا را یک مزیت می دانند. به یاد داشته باشید قیمت نفت به دلار آمریکا نشان داده می شود. دولت امارات متحده عربی می تواند با اتصال واحد پول خود به دلار، نوسانات صادرات خود را کاهش دهد ؛ در عوض بعضی مواقع تکیه به دلار می تواند بر خلاف استراتژی دولت نیز کار کند. به عنوان مثال ، قیمت های نفت در سال 2015 سقوط کرد و باعث کاهش درآمد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شد. بسیاری از کشورها با ایده کاهش ارزش پول خود در برابر دلار آمریکا بازی کردند. این کاهش ارزش درآمد محلی را افزایش می دهد زیرا دلار آمریکا جمع آوری شده از فروش نفت می تواند برای درهم بیشتر به کشور بازگردد . به نقل از سایت تخصصی ارزی (XE) امارات دارای 2% نرخ تورم است که در نوع خود می توان گفت بانک مرکزی این کشور به خوبی توانسته تعادل و ثبات را چه از نظر مالی و اقتصادی چه از نظر ورودی و خروجی ارز حفظ بکند . لازم به ذکر است به استناد از سایت پورتال رسمی کشور امارات ، امارات متحده عربی مالیات بر درآمد را وضع نمی کند ، بلکه مالیات بر شرکت های نفتی و شعب بانک های خارجی وضع می کند .

اما این مواردی که تا به اینجا اشاره شده اطلاعاتی بود که به خواننده این مطلب باید داده میشد تا بداند با توجه به وضعیت اقتصادی و مالی کشورمان ایران ، با وجود تحریم های گوناگون و محدود شدن دامنه ارزی و صادراتی کشور ، مقایسه بین ارزش پول ایران و امارات ( آن هم با افت و خیزی که دلار در تهران روزانه دارد و با پولی که پشتوانه آن طبق بودجه بندی دولت و امار بانک مرکزی در سایه قرار گرفته است ) ممکن است اعداد و ارقام متفاوتی بدهد .بنابراین ما برای دستیابی به درک بهتر از مقایسه اماری نرخ درهم امارات و ریال ایران ، نرخ درهم و دلار را در بازار ایران مقایسه میکنیم . ( به دلیل متکی بودن درهم امارات به دلار امریکا ، این مقایسه دلار را نوعی واسطه در نظر میگیرد )

با توجه به نموداری که با استفاده از داده های ثبت شده در 6 ماه گذشته ترسیم شده ، به خاطر متکی بودن ارزش درهم به نفت و گازی که بر اساس قیمت دلار تعیین می شود می توان گفت سرمایه گذاران و یا خریدارانی که قصد خرید درهم و یا اجناس از کشور امارات را دارند ؛ توانایی سنجش قیمت و ارزش درهم در روز را به قیاس دلار بسنجند .

در پایان ، برای جمع آوری این اطلاعات و داده ها از پایگاه های Investopedia و سایت بانک مرکزی امارات، پایگاه خبری Gulf News و شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز استفاده شده است .

 

نویسنده : علی مصطفایی

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید