جمعه 21 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیارزشمندترین سهام صنایع بورسی در سال 96

ارزشمندترین سهام صنایع بورسی در سال 96

یکی از شاخص های بررسی موفقیت شرکت های بورسی نسبت قیمت به سود یا P/E است.

به گزارش رتبه آنلاین، P/E یا نسبت قیمت به سود یکی از ابزارهای قدیمی و عموما پر استفاده به منظور ارزش ‌گذاری سهام است. هر چند محاسبه P/E بسیار ساده است؛ اما تفسیر آن عملا دشوار می‌نماید. در شرایط معینی این نسبت بسیار گویا و در زمان‌های دیگر کاملا بی معنا جلوه می‌کند. از این رو، غالبا سرمایه‌گذاران این اصطلاح را نادرست به کار می‌گیرند و در تصمیماتشان بیش از حد لازم به آن وزن می‌دهند.

P/E کوتاه شده نسبت price) P یا قیمت سهم به Earning per share یا سود هر سهم است. همان گونه که از نام آن پیدا است، برای محاسبه P/E آخرین قیمت روز سهام یک شرکت به سود هر سهم (EPS) آن تقسیم می‌شود. غالبا P/E در تاریخ‌هایی محاسبه می‌شود که شرکت‌ها اطلاعات EPS (معمولا سه ماهانه) را افشا می‌کنند. این P/E را که بر مبنای آخرین EPS محاسبه می‌شود بعضا P/E دنباله دار نیز می‌گویند. اما گاهی از EPS برآوردی برای محاسبه P/E استفاده می‌شود، این EPS معمولا معرف سود برآوردی سال آینده است. در این صورت به P/E محاسبه شده P/E برآوردی یا پیشتاز گفته می‌شود.

در سال گذشته درمجموع P/E کل بازار نسبت به شروع این سال با افت همراه بوده است. درحالی که در ابتدای سال گذشته این نسبت برای با 6.96 بود و در دومین ماه به 7.16 رسید نیمه نخست سال با افت این نسبت مواجه هستیم. هرچند در نیمه دوم سال یکبار دیگر P/E کل بازار با رشد همراه شد و در اولین ماه فصل زمستان به بالترین رقم سال یعنی 7.17 رسید ولی در ادامه این نسبت کاهشی شد و در نهایت در آخرین ماه سال به 6.44 رسید که نسبت به 6.96 فروردین ماه افت داشته است.

 

صنایع با پایین ترین P/E

با وجودی که عملکرد برخی از صنایع بورسی نسبت به پایان سال 1395 بهبود داشته است ولی درمجموع در سال گذشته جزو صنایع با پایین ترین P/E قرار گرفته اند. طبق اطلاعات موجود رتبه اول پایین ترین P/E به صنایع ابزار پزشکی، تپتیکی و اندازه گیری تعلق دارد که درپایان این سال این نسبت برای این صنعت به 1.86 رسیده است که البته درمقایسه با پایان سال 1395 هیچ تغییری نداشته است.دررتبه دوم پایین ترین P/E شرکت های چند رشته ای صنعتی قرار دارند که در پایان سال گذشته P/E آن به 4.84 رسیده است که از عملکرد پایان سال این صنعت در سال 1395 (5.25) کمتر بوده است. عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم رتبه بعدی را در اختیارداشته است. P/E این صنعت دراین سال برابر با 5.11 بوده که نسبت به پایان سال 1395 (4.93) بهبود داشته‌است. مخابرات صنعت دیگری است که در لیست پایین ترین P/E های بازار قرار دارد. درپایان سال گذشته این نسبت برای این صنعت 5.38 بوده است که از 4.88 پایان سال 1395 بهتر بوده است. در رتبه پنج صنایع با پایین ترین P/E فراورده های نفتی کک و سوخت هسته ای دیده می شود که با P/E 5.93 این رتبه را به خود اختصاص داده است. در پایان سال 195 این نسبت برای این صنعت 7.34 بوده که حاکی از افت قابل توجه آن است.

 

صنایع با بالاترین P/E

در مقابل پنج صنعتی که در سال گذشته پایین ترین P/E را داشته اند پنج صنعت با بالاترین P/E قرار دارد. دراین سال بالاترین عملکرد به صنعت محصولات چوبی تعلق دارد که در پایان این سال P/E آن 187.60 بوده است که نسبت به عملکرد پایان سال 1395 این صنعت که 43.35 بوده رشد قابل توجهی را به نمایش گذاشته است.

دباغی پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش رتبه دوم بالاترین P/E را از آن خود کرده است. در پایان سال گذشته این نسبت برای این صنعت 74.54 بوده است که در مقایسه با پایان سال 1395 با 64.41 رشد داشته است.

جایگاه سوم صنایع با بالترین P/E به منسوجات مربوط می شود که دراین سال این نسبت برای آن 64.46 محاسبه شده است که البته در مقایسه با پایان سال 1395 افت نشان می دهد. حمل و نقل انبارداری و ارتباطات چهارمین صنعتی است که بالارتین P/E را داشته است. در پایان سال گذشته این نسبت 26.93 بوده است که از 20.16 پایان سال 1395 بالاتر بوده است. درجایگاه پنجم این صنایع نیز ماشین آلات و دستگاه های برقی قرار دارد. P/E این صنعت در پایان سال گذشته به 12.94 رسیده اس که نسبت به 13.63 پایان سال 1395 افت اندکی نشان می دهد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید