جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هاارتباط زلزله سلیمانیه با پروژه هارپ چیست؟

ارتباط زلزله سلیمانیه با پروژه هارپ چیست؟

زلزله هفت و سه دهم ریشتری در سلیمانیه عراق، بار دیگر حرف و حدیث‌ها درباره نسبت این زلزله‌های ناگهانی و شدید با پروژه مشهور هارپ را بر سر زبان‌ها انداخت.

به گزارش رتبه آنلاین ، شدت این زلزله که در نیمی از ایران و برخی دیگر از کشورهای منطقه احساس شد، به حدی بود که برخی صاحبنظران آن را مرتبط با پروژه‌های تحقیقاتی و نظامی دانستند.

یکی از مشهورترین این پروژه‌ها، پروژه مشهور هارپ است. این برنامه پژوهشی موسوم به یونوسفر فعال با فرکانس بالا  یا همان هارپ  HAARP)) یک پروژه پژوهشی است که در سال ۱۹۹۳ برای بررسی و پژوهش درباره لایه یونوسفر با استفاده از امواج رادیویی ELF/ULF/VLF تأسیس شده‌است.

این تاسیسات مشترکا توسط نیروی هوایی آمریکا، نیروی دریایی آمریکا، دانشگاه آلاسکا در فیربنکس، و نزدیک به ۱۵ دانشگاه آمریکایی دیگر اداره و استفاده می‌شود. این سیستم در حال حاضر از یک مجموعه آنتن‌های مخصوص شامل ۱۸۰ برج آنتن آلومینیومی به ارتفاع ۵۰/۲۳ متر تشکیل شده که بر روی زمین پهناوری به مساحت ۲۳٬۰۰۰ متر مربع در آلاسکا نصب شده‌است.

هارپ پروژه‌ای علمی است و از طریق آن دانشمندان با ایجاد تغییراتی در یونوسفر که دورترین و ناشناخته‌ترین بخش جو زمین است امکان مطالعه در مورد آن را پیدا کرده و آن را به صورت یک آزمایشگاه طبیعی درمی‌آورند. هارپ این کار را با امواج رادیویی فرکانس بالا که توسط رادارهای خود منتشر می‌کند انجام می‌دهد. بخشی از این امواج در ارتفاع ۱۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتری از سطح زمین جذب شده و باعث افزایش شتاب الکترون‌ها در آن منطقه و در نتیجه گرم شدن یونوسفر می‌شوند. هارپ در دوران جنگ سرد با این هدف راه‌اندازی شد که روش‌هایی را برای ارتباط با زیردریایی‌های مجهز به سلاح اتمی کشف کند. این زیردریایی‌ها در آن زمان اهمیت استراتژیکی فراوانی داشتند چرا که اصل «تضمین نابودی متقابل» در جنگ اتمی را محقق می‌ساختند. اما این پروژه حتی از قبل از ساخت خود با شایعات فراوانی در مورد هدف و کاربردهای آن گره خورده‌است. تئوری‌های توطئه گوناگونی، در مورد آن مطرح شده و از انتشار پرتوهای مرگ تا کنترل ذهن به آن نسبت داده شده است. تکمیل هارپ حدود دو دهه طول کشیده و ۲۵۰ میلیون دلار هزینه‌های ساخت و عملیاتی آن بوده‌است.

برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که این پروژه، به دلیل ماهیت مخفیانه‌اش، باعث تغییراتی در لایه‌های زمین و زلزله‌های شدید می‌شود.

همین امر باعث شده تا به دنبال زلزله در سلیمانیه عراق و کرمانشاه ایران، بار دیگر شایعاتی درباره نسبت این زلزله و پروژه هارپ مطرح شود. هرچند این شایعات به اثبات نرسیده است.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید