شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیاتوماسیون ۴۰۰ میلیون نفر را بیکار می‌کند

اتوماسیون ۴۰۰ میلیون نفر را بیکار می‌کند

مونا مشهدی رجبی: شرکت‌های مختلف صنعتی و تولیدی برای افزایش بهره‌وری فعالیت اقتصادی  به استفاده از رباتها روی آورده‌اند  و همین مساله باعث رواج اتوماسیون در صنلیع مختلف شده است. اما اتوماسیون مضراتی هم دارد و آن  کاهش تقاضا برای  انسان‌ها به عنوان نیروی کار و افزایش بیکاری در دنیا است.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از موسسه مطالعاتی مک‌کینزی ، تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۵ درصد از ساعت کاری   انسان‌ها در دنیا به دلیل توسعه اتوماسیون از بین خواهد رفت که این کاهش ساعت کاری به معنای  بیکار شدن ۴۰۰ میلیون نفر است. بیشترین آسیب به نیروهای شاغل در کشور ژاپن وارد می‌شود زیرا تمرکز این کشور بر مساله اتوماسیون و کاهش خطاهای انسانی بیش از دیگر کشورها است .

طبق این گزارش در نتیجه اتوماسیون ۲۶ درصد از ساعات کاری مردم در کشور ژاپن از بین می‌رود که معادل از بین رفتن ۳۹ میلیون فرصت شغلی در این کشور است .در صورتیکه سرعت رشد اتوماسیون از نرخ پیش‌بینی‌شده بیشتر باشد، شمار فرصت‌های شغلی از بین رفته در ژاپن تا مرز ۷۳ میلیون فرصت شغلی هم افزایش خواهد یافت.

در سال ۲۰۳۰ میلادی  ۲۴ درصد از ساعات کاری انسان‌ها در کشور آلمان و ۲۳ درصد ساعات کاری در کشور امریکا  از بین خواهد رفت. دو کشور چین و هند از نظر آسیبی که در اثر اتوماسیون متحمل می‌شوند در جایگاه بعدی قرار دارند ولی مساله این است که ساعات کاری از بین رفته در دو کشور ذکر شده کمتر از متوسط جهانی خواهد بود. در سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۶ درصد از ساعات کاری در کشور چین و ۹ درصد از ساعات کاری در کشور هند از بین خواهد رفت.

نکته مهم  دیگر این  گزارش را می‌توان در این جا دید که از میان ۵ کشوری که  بیشترین ساعات کاری را در نتیجه اتوماسیون از دست خواهند داد، سه کشور در آسیا  واقع  شده‌اند. رشد اتوماسیون و کاهش تقاضا برای نیروی کار در آسیا در جریان توسعه صنعتی در این کشورها بیش از دیگر کشورها به اقتصاد  و بازار کار آسیب وارد می‌کند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید