جمعه 21 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریآلودگی هوا جان ۵.۶ میلیون نفر را گرفت

آلودگی هوا جان ۵.۶ میلیون نفر را گرفت

آلودگی هوا و آب  از بزرگترین معضلات زیست محیطی در دنیای امروز است . مطالعات نشان می‌دهد ۳.۵ میلیارد نفر در دنیا در شرایط بد هوا زندگی می‌کنند و در اغلب روزهای زندگیشان هوای آلوده استشمام می‌کنند که ۱.۳ میلیارد نفر از آنها در قاره آسیا زندگی می‌کنند. کشورهای چین و هند رکورددار مرگ ناشی از آلودگی هوا  هستند که دلیل آن هم غلظت بالای آلودگی هوا در شهرهای بزرگ این کشور ها و شمار زیاد جمعیت  در آنها است.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از مرکز مطالعاتی دانشگاه ییل امریکا، از سال ۱۹۹۰ میلادی تا کنون مرگ و میر در دنیا به دلیل آلودگی هوا رشد کرده است. در سال ۱۹۹۰  میلادی ۴.۸ میلیون نفر در اثر آلودگی  هوا از دنیا رفتند و در سال ۱۹۹۵ میلادی شمار مرگ و میر در اثر آلودگی هوا به ۵.۱ میلیون نفر رسید . در سال ۲۰۰۰ میلادی شمار افرادی که در نتیجه آل،دگی هوا جان خود را از دست دادند به ۵ میلیون نفر رسید که ۱۰۰ هزار نفر نسبت به سال ۱۹۹۵ کمتر بود  ولی از ان سال تا کنون روند رشد افزایش شمار قربانیان در اثر آلودگی هوا متوقف نشده است.آمار نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵ میلادی رکورد مرگ ۵.۶ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا ثبت شد.

این در حالیست که مرگ در اثر استفاده از آب نا سالم و تصفیه نشده در دنیا  در بازه مورد بررسی روند کاهشی داشته است. در سال ۱۹۹۰ میلادی ۲.۵ میلیون نفر در اثر آلودگی‌های آب از دنیا رفتند  و در سال ۲۰۰۰ میلادی شمار این افراد به ۱.۳ میلیون نفر رسید . از آن پس این روند کاهشی ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۵ میلادی کمتر از ۳۰۰ هزار نفر در اثر استفاده از آب‌های آلوده و تصفیه نشده در دنیا جان خود را از دست دادند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید