یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیآغاز عملیات احداث پلاسکوی جدید از بهمن ماه

آغاز عملیات احداث پلاسکوی جدید از بهمن ماه

محمد سعیدی کیا گفت: «احداث ساختمان جدید پلاسکو در سیزده طبقه شامل 5 طبقه زیر زمین در قالب پارکینگ و هشت طبقه روی زمین ، بهمن ماه امسال آغاز می شود .»

به گزارش رتبه آنلاین،  بهگزارش خبرآنلاین، محمد سعیدی کیا، رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با اعلام اینمطلب در جمع نمایندگان رسانه های گروهی گفت: ساختمان جدید در فضایی بزرگتر از قبلاحداث می شود چرا که پارکینگ جنب این ساختمان که به پارکینگ اکبر مشهور است ومالکیت آن به بنیاد تعلق داشت اما دارای معارض بود نیز با تدابیر اتخاذ شده به اینمجموعه الحاق می شود .

وی باتاکید بر اینکه موضوع معارض حل شده و معارض این پارکینگ با بنیاد صلح کرده است،تاکید کرد: از ابتدای این اتفاق بنای ما این بود که در برابر ارزشی که از دست رفتهاست، ارزشی را ایجاد نماییم و این نکته در تمام یک سال محور کار ما بوده است . اودرباره شکل مصالحه با معارض پارکینگ اکبر گفت: از قبل از انقلاب فردی در این مکانپارکینگ داشت و حالا وراث ایشان آن را اداره می کردند ، پس از مصالحه وراث با دریافتمبلغ 318 میلیارد تومان رضایت دادند و پارکینگ را در اختیار ما گذاشتند که البتهمالکیت آن متعلق به خود بنیاد بود. به این ترتیب اراضی این پارکینگ و ساختمان 5طبقه به ساختمان جدید افزوده می شود .

سعیدی کیا در خصوص وضعیت کسبه پلاسکو در یک سال گذشته نیز گفت: در یکسال اخیر مسائل موجود و هم ساخت مجدد پلاسکو بررسی کرده‌ایم.ابتدا چند ساختمان برای کسبه پلاسکو معرفی شد که مورد قبول قرار نگرفت و سرانجام پاساژ نور را پذیرفتند و  بنیاد هم 7 ماه اجاره کسبه را نیز پرداخت کرد.

او بااشاره به اینکه پلاسکو اولین ساختمان بلند مرتبه تهران بود که در سال 38 مجوز ساختگرفت و در سال 1341 به بهره برداری رسید، اضافه کرد: این ساختمان توسط القانیانساخته و سرقفلی ها واگذار شد . سپس هژبر یزدانی آن را خریداری کرد. بعد از مصادره این ساختمان، پس ازانقلاب سرقفلی های فروخته شده به جای خود باقی ماند و بنیاد همیشه اجاره مختصریدریافت می کرد و در زمان جابجایی سرقفلی حق و حقور خود را دریافت می نمود .

رییس بنیاد مستضعفان باتاکید بر اینکه مشکل اصلی کسبه در پلاسکو و نگرانی اولیه شان این بود که مباداساختمان احداث نشود، اضافه کرد: عده ای به شدت معتقد بودند که بهتر است پلاسکوساخته نشود و المان شهدای آتش نشان در این مکان ایجاد گردد اما به هر حال با توجهبه اینکه صاحبان سرقفلی دارای حق و حقوقی بودند ، 37 جلسه برگزار کردیم و مقرر شداین ساختمان جدید حتما در همان محل احداث شود .

او درپاسخ به سئوال خبرآنلاین مبنی بر اینکه هزینه مقدماتی ساخت پلاسکوی جدید چقدر برآوردشده است؟ گفت: هنوز در این زمینه نمی توانم رقمی را اعلام کنم اما به هر حالپلاسکو قبلا حدود 32 هزار متر مربع فضای تجاری داشت که در طرح جدید این فضا بهحدود 58 هزار متر مربع می رسد . طبیعی است از بابت افزایش این فضا، باید مبالغی رابه شهرداری پرداخت کنیم . از سوی دیگر پس از اینکه طرح اولیه به اتمام رسید ، میشود برآوردی از هزینه های احداث داشت .

وی درپاسخ به سئوال دیگر خبرآنلاین مبنی بر اینکه نام این بنا در شرایط تازه تغییر میکند ؟ یا خبر گفت: تصمیم بر این است نام بنای جدید نیز همچنان پلاسکو باقی بماند .

او درجواب این پرسش که شیوه واگذاری به سرقفلی داران به چه صورت است؟ گفت: به هر حال تاقبل از این واقعه ، سرقفلی ها واجد ارزشی بودند که ما آن را به رسمیت می شناسیم .پس از ساخت بنای جدید نیز طبیعی است که سرقفلی ها قیمتی پیدا می کند و ما قصدداریم با تفاهم ، از طریق دریافت مابه التفاوت قیمت فعلی و قیمت قبلی ، البته بااحتساب زمان وقوع حادثه تا تکمیل ساختمان که احتمالا سه سال می شود، سرقفلی هایجدید را واگذار نماییم .به گفته وی از روز صدور مجوز ، پیش بینی شده است ساختمانظرف دو سال احداث شود.

اوتوضیح داد: هنوز تعداد واحدهایی که در پلاسکوی جدید احداث می شود معلوم نیست و پساز آنکه طراحی به تمام رسید می توان در خصوص آن اظهار نظر کرد .

وی پیگیری ها در خصوص واگذاری سرقفلی ها را ازطریق شورای سرقفلی داران اعلام کرد و گفت: با تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازیمقرر شد مسابقه ای برای طراحی ساختمان جدید برگزار کنیم.از سوی دیگر سایتی راهاندازی شد تا هر کس ایده ای درباره پلاسکو دارد ، در آن ثبت کند که در این قالب1485 نفر در این سایت ثبت نام کردند و 365 ایده را ارائه دادند ، از میان آنها 10طرح به عنوان طرح برنده انتخاب شده است و حالا نیز برنده طراحی این ساختمان ازایده های ارائه شده استفاده خواهد کرد .

اینمقام مسئول با اشاره به اینکه جلساتی با شهرداری تهران، شهرداری منطقه 12 ، قوهقضاییه و همچنین سازمان میراث فرهنگی برای مشخص شدن شکل کار برگزار شد از دستیابیبه تفاهم با مجموعه های مذکور خبر داد و گفت منتظر ابلاغ صورت جلسه هایی هستیم کهبا شهرداری و قوه قضاییه امضا کرده ایم .

اوتاکید کرد سازمان میراث فرهنگ تاکید داشت ساختمان جدید در سه طبقه احداث شود کهاصلا پاسخ صاحبان سرقفلی را نمی داد از این رو تصمیم گرفتیم با رعایت نکاتی کهمیراث فرهنگی در نظر داشت، این ساختمان بلند مرتبه را احداث کنیم .

سعیدیکیا در خصوص مسائل ساختمان 5 طبقه باقی مانده نیز مورد سئوال قرار گرفت و توضیحداد: کسانی که در این ساختمان مستقر بودند درخواست بازگشت به کارشان را داشتند امانکته اینجاست که این ساختمان با آیین نامه های دهه سی ساخته شده بود ، در این مدتهم قوانین شهرسازی در ایران تغییر کرده و هم قوانین شهرسازی در جهان، از سوی دیگرساختمان نیز دیک ساختمان صدمه دیده است و تاسیسات زیربنایی آن و حتی آسانسور درساختمان اصلی مستقر بود از این رو امکان فعالیت در آن وجود نداشت .

او تاکید کرد : حتما به موضع آتش نشانان شهید دراین ساختمان جدید توجه ویژه ای خواهیم کرد .

به گفتهوی ساختمان جدید در 9400 متر مربع  شامل فضای تجاری و با طراحی هزار پارکینگ در 5 طبقه و هشت طبقه رویزمین احداث خواهد شد.

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید