شنبه 29 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیآغاز به کار معاونت اقتصادی وزارت‌خارجه، اول بهمن

آغاز به کار معاونت اقتصادی وزارت‌خارجه، اول بهمن

معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه اعلام کرد: از اول بهمن ماه معاون اقتصادی وزارت خارجه آغاز به کار خواهد کرد.
به گزارش رتبه آنلاین، عباس عراقچی که در دوازدهمین همایش سراسری اتحادیه صادرکنندگانفراورده های نفت، گاز و پتروشیمی سخن می گفت با بیان اینکه این معاونت مسئولیت تمامیروابط اقتصادی ما با دنیای خارج را به عهده دارد ،اظهارداشت: در راستای اقتصاد مقاومتیتلاش خواهد شد تا صادرات غیر نفتی و فرآورده های مرتبط با نفت را افزایش دهد.

او افزود:برخی انتظارها از وزارت امور خارجه غیر منطقی است،اگر چه برخی انتظار دارند که وزارت امور خارجه کشتی آتش گرفته را خاموش کند و در همهموارد این وزارت امور خارجه است که باید کتک بخورد،اما اگر بخش خصوصی از وزارت خارجهانتظارات منطقی داشته باشد ما برای خودمان تعهد ایجاد کرده ایم تا به اقتصاد کشور کمککنیم.

عراقچی با بیان اینکه امروز کشور در شرایط خوبی قرار دارد،عنوان کرد: البته مشکلات اقتصادیدر کشور زیاد است و اقتصاد کشور با موانعی روبه رو است که باید این موانع برداشته شودبه همین منظور ما در وزارت خارجه برای خودمان تعهد ایجاد کرده ایم تا در خدمت اقتصادکشور باشیم.

اودر ادامه به برجام اشاره کرد و  با بیان اینکه آمریکایی ها برای به حداقل رساندن بهره مندی ایران از مزایای برجام برنامهریزی کردند ،تاکید کرد: آمریکایی ها در حال حاضر به شرکت ها و بانک ها فشار وارد میکنند تا با ایران وارد کار نشوند و این کار را با ایجاد یک فضای سرگردانی و ابهام انجاممی دهند. وعده های چند ماهه ترامپ برای خروج از برجام نشان داد که آمریکایی ها با اینشیوه یک حصار سرگردانی و بلاتکلیفی ایجاد کرده اند که طرف های تجاری نتوانند با ایرانکار کنند.

او اضافه کرد: ما نباید اجازه بدهیم این فضای بلاتکلیفی ادامهبیابد؛باید این بازی را هر چه سریع تر تمام کنیم و نباید اجازه داد ترامپ این بازیرا تا ابد ادامه دهد. آمریکایی ها معتقدند ایران پس از برجام قوی تر شده است و ایرانهیچ گاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی چنین اقتدار منطقه ای نداشته است.

جو روانی اقتصاد جهانی علیه ترامپ

معاون حقوقی و بین الملل وزارتبا بیان اینکه جو روانی جامعه اقتصاد جهانی زیر بار تهدیدهای ترامپ نمی رود،خاطرنشانکرد: بعد از 12 ژانویه یک رغبت جدید در شرکت ها برای تعامل با ایران دیده می شود وما باید از این فرصت استفاده کنیم و اجازه ندهیم فضای بلاتکلیفی همچنان ادامه یابدو باید به این فضای بلاتکلیفی و غیر مطمئن پایان داد.

او افزود: موانعی که برجام قرار بود بردارد کاملا برداشتهشده و حتی یک مثال هم وجود ندارد که برجام قرار بوده است تحریم یا مانعی را برداردو برنداشته است.

عراقچی گفت: امروز ایران نفتشرا می فروشد، پتروشیمی اش را صادر می کند، دنیا دارد با ما کار می کند، تحریم های اصلیبانکی برداشته شده،هواپیمای مان را می خریم و آنچنان ثبات سیاسی داریم که بیش از70 درصد از مردم در انتخابات شرکت می کنند این چیزهاست که آمریکایی ها را عصبانی کردهو می خواهند به هر قیمتی جلوی برجام را بگیرند.

او افزود: در حال حاضر در آمریکا این تفکر وجود دارد که ایران پس از برجام دستاوردهایزیادی را به دست آورده و در عوض دستیابی ایران به سلاح اتمی تنها ده سال است که عقبافتاده است به همین دلیل است که ترامپ از برجام به عنوان خسارت محض یاد می کند.

احداث اولین بیمارستان هسته ای توسط اتریشی ها

معاون حقوقی و بین الملل وزارتخارجه  در ادامه بااشاره به وعده چهار ماههترامپ برای اظهار نظر دوباره در خصوص برجام عنوان کرد: این 4 ماهه بسیار سرنوشت سازاست و ما باید در 4 ماه آخر اتصالات اقتصادی خود را با کشورهای اروپایی، شرق آسیا وشرکای اقتصادی و تجاری خود بیشتر و بیشتر کنیم زیرا این مسئله برجام را محکم تر میکند.

او افزود: ما در همین زمانیکه ترامپ وعده داده بود از برجام خارج خواهد شد،ماموفق شدیم مذاکره با ایتالیایی هاخط اعتباری 6 میلیارد دلاری را امضا کنیم.

عراقچی اضافه کرد: در هماندوران یک میلیارد دلار با اتریشی ها قرار داد بستیم که اجرایی هم شد و تاسیس اولینبیمارستان هسته ای از دستاوردهای قرارداد با اتریشی هاست.

او گفت: در حال حاضر اتریشیها با پول خودشان در ایران بیمارستان هسته ای می سازند موضوعی که قبل از برجام جزوخط قرمزها بود؛ سفر مقامات ارشد فرانسه به ایران قطعی شده و وزیر خارجه آلمان هم بهزودی به ایران سفر خواهد کرد و تا دو ماه آینده چندین مقام کشورهای اروپایی به ایرانسفر خواهند کرد.

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید