جمعه 14 اردیبهشت 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریآخرین خانه تاریخی جاسک؛ مخروبه امروز

آخرین خانه تاریخی جاسک؛ مخروبه امروز


اینجا گوشه‌ای از سرزمینی است که ابنیه و بناهای تاریخش با بی‌توجهی آرام آرم تخریب یا مخروب می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، اینجا گوشه‌ای از سرزمینی است که در جنوب شرق کشور بنام شبه‌جزیره جاسک بر داشتن ابنی‌هایی با معماری خاص منطقه خودنمایی می‌کند، اما در نهایت تأسف بیشتر این بناهای تاریخی در خاموشی و در سایه بی‌درایتی متولیان امر به‌مرورزمان یکی پس از دیگری تخریب یا به حال خود رها شدند و به مخروبه‌های مبدل می‌شوند.

در نوروز امسال بناهای مخروبه جاسک نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب نموده بود مخصوصاً خانه‌ای دوطبقه با گچ‌بری‌های زیبا که قدمت آن به صدسال می‌رسد و متعلق به یکی از سادات این بندر است.

جا دارد که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ابنیه‌ی باقیمانده را شناسایی و برای حفظ آنان از صاحبانشان خریداری و به‌عنوان میراث تاریخی به ثبت برساند.

یکی از فعالان فرهنگی این منطقه تاریخی دراین‌باره به خبرنگار ایسنا، گفت: تخریب اماکن و آثار تاریخی در این شهرستان بیانگر عدم حضور نمایندگی فعال سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان ناظر و مراقب این آثار ارزشمند در این بندر ساحلی است.

مهدی قنبری دریایی ادامه داد: بسیاری از شهروندان جاسک متقاضی ایجاد میراث فرهنگی در این شهرستان هستند که متأسفانه تاکنون اداره مربوط ندارد.

به گزارش رتبه آنلاین، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در گفت و گو با ایسنا، گفت: بحث میراث فرهنگی استان یک بحث بسیار جدی است ما حدود 1150 اثر فرهنگی در سطح استان شناسایی کردیم که از این تعداد فقط 274 اثر ثبت ملی شده و مابقی در نوبت ثبت یا نیازمند کار کارشناسی، فنی، تشکیل پرونده و ارسال برای سازمان میراث فرهنگی کشور برای ثبت اثر ملی تا اثر ثبت نباشد قطعاً امکان هزینه کرد و تأمین اعتبار برای آن وجود نخواهد داشت.

رضا برومند با اشاره به اینکه در شهرستان جاسک به دلیل محرومیت‌های که وجود داشته و همچنین مسافت طولانی که با مرکز استان دارد و با توجه به اینکه اداره مذکور در این شهرستان با یک نفر نیرو خانم اداره می‌شود، افزود: کار بسیار سخت است؛ ما متأسفانه در وضعیتی بسر می‌بریم که بسیاری از ادارات ما یا شکل نگرفتند یا فقط با یک نیرو اداره می‌شود و این کار ما را در استان سخت کرده با این وجود در بدو ورود بنده به میراث فرهنگی استان کار ثبت، ضبط و شناسایی میراث فرهنگی استان به اتمام رسیده و مجموعه‌ای آمده شده که در سال جاری در خصوص موارد یادشده تأمین اعتبار برای مرمت آن آغاز خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های میراث فرهنگی استان در سال جدید بر این است که در چهار نقطه استان که مشتمل از شرق، مرکز، غرب و شمال استان هرمزگان یک اثر تاریخی و فرهنگی به‌طور اساسی بازسازی کنیم که در شهرستان ساحلی جاسک بحث بازسازی تلگراف‌خانه که سال‌های سال امکان بازدید وجود نداشت که با نگاه بلند استاندار محترم هرمزگان و فرماندار شهرستان شخصاً به این بندر ساحلی سفر کردم و به‌اتفاق فرماندار شهرستان جاسک از فضا و اثر تاریخی مذکور بازدید شد و درخواست تأمین اعتبار برای انجام طرح مطالعات مرمت و پس‌ازآن بزودی در سال جاری بازسازی خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این شهرستان فرصت‌های بسیار بسیاری وجود دارد که چاره‌ای جز استفاده از بخش خصوصی برای مرمت و نگهداری فضای تاریخی نخواهیم داشت تمام تلاش خود را در این خصوص بکار بستیم ضمن اینکه از جاذبه‌های گردشگری و صنایع‌دستی در سواحل مکران غافل نیستیم.

برومند در پایان گفت: از همه مردم استان می‌خواهم در خصوص معرفی جاذبه‌های گردشگری و در مسیرها و راه‌های که بتوانیم استفاده کنیم میراث گران‌بها خود را حفظ کنیم تا سال 98 سال نقطه شروعی بسیار خوبی باشد برای رسیدن این هدف مهم در این استان باشد.

شهرستان جاسک با قدمت چندین هزار ساله دارای 15 اثر ثبت‌شده تاریخی که  ازجمله قلعه‌های شیر آهن، اتاقک و غار ساسانی در کوه مبارک، غار سادرمن، گل‌فشان‌های بونجی، تلگراف‌خانه برج سیاه‌وسفید، پوراف و خور خلاصی است.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید