جمعه 10 فروردین 1403
خانهسرمقالهچه کسانی با ارز گران موافق هستند؟

چه کسانی با ارز گران موافق هستند؟

یحیی آل اسحاق رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران

اختلاف دیدگاه هایی که بین نخبگان و صاحبنظران درباره ارز مطرح شد.این اختلاف بین کسانی که در داخل دولت یا خارج از دولت مطرح شد هم بر انتظارات روانی افزایش قیمت ارز دامن زد.

برخی دیدگاهها در دولت با افزایش نرخ ارز موافق است، بخشی از افزایش نرخ ارز صحبت های آقای ترکان و عقبه فکری که این دیدگاه را داشتند،اتفاق افتاد.دیدگاه آقای ترکان درباره ارز نمودی از یک جریان بود.

دو نوع تفکر در دولت درباره ارز جریان دارد.جالب آنکه پایه هردوی آنها قیمت دلار بین 6 تا 7 هزار تومان است.

چندی پیش روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه جریان حامی دولت پرسشنامه ای را تهیه کرد که نرخ ارز را بر دو پایه 5 تا 6 هزارتومان و6 تا 7 هزار تومان  را به نظرخواهی گذاشت.من در آن نظرخواهی گفتم که اولا این جدول غلط است و شما دارید به بازار جهت می‌دهید.دوم اینکه از نظر من قیمت دلار 4200 تومان است.این عدد را یک ماه قبل از تصمیم دولت گفتم.

فکر می کنم مجموعه فضاسازی هایی که شد و طرح دیدگاههای تئوریک درباره قیمت ارز،در راستای صحبت آقای ترکان که تاکید داشت«ارز گران،بد نیست»،یکی از عوامل افزایش نرخ ارز بود.

البته گروهی هم در اتاق های بازرگانی از این دیدگاه حمایت کردند. در این شرایط در نظر بگیرید، گروهی که در خارج از کشور پول داشتند،با طرح اینکه ارز به 6-7 هزار تومان می رسد،تصور سوپر میلیاردر شدن پیدا کردند.

به این اتفاق ها،مسایلی که ترامپ رییس جمهور آمریکا ایجاد کرد،را اضافه کنید.بالاخره اندیشکده های سیاسی آمریکا بیکار ننشسته اند.آنها دریافت که می توانند در اختلاف ارز در داخل ایران نقش ایفا کند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید