پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهگفت‌وگوآیا کنترل ارز کار درستی بود؟

آیا کنترل ارز کار درستی بود؟

گفت و گو با مرتضی ایمانی راد اقتصاددان

از روز 22 فروردین ماه امسال با سیاست جدید دولت کنترل شدید بازار ارز در دستور کار دولت قرار گرفت. اقدامی که موافقان و مخالفانی دارد. اما پرسش مهم دراین باره این است که این سیاست چه تاثیری بر بخش های مختلف اقتصاد ایران به خصوص تولیدکننده ها دارد. دراین زمینه مرتضی ایمانی راد اقتصاددان در گفت و گو با خبرآنلاین به این پرسش پاسخ می دهد.

 

درشرایط ارزی فعلی آیا امکان رشد بنگاه های تولیدی وجود دارد؟

اگر شرکت های تولیدی کوچک و متوسط بتوانند از استراتژی های رقابتی و صادراتی استفاده کنند، منحنی رشد آنها حتی در شرایط تحریمی بالا خواهد رفت.

چشم انداز تولید ناخالص داخلی در سال جاری خبر خوشی برای شرکت ها ندارد، درعین حال اگر شرکت‌های تولیدی از استراتژی های رقابتی و صادراتی بتواند استفاده کنند،منحنی رشد آنها بالا می رود.

 

چگونه شرکت ها می توانند به این رشد دست یابند؟

تجربه نشان داده که حتی شرکت هایی در شرایط کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور درست خلاف جهت شرایط اقتصادی حرکت کرده اند،موفق تر بوده اند  و این موضوع به دلیل انتخاب استراتژی رقابتی و صادراتی هوشمندانه است.

 

درمجموع آیا کنترل بازار ارز دراین شرایط کار درستی بود؟

بازار اقتصاد ایران درسال 97 کوچک شده و تقاضا برای کالا کاهش می‌یابد، در نتیجه این شرایط رقابت افزایش می یابد،بنابراین استراتژی صادرات،استراتژی موفقی خواهد بود.

در شرایطی که تهدید وجود دارد، کنترل بازار ارز ،کار درستی است، البته این اتفاق ممکن است منجر به کاهش نرخ رشد اقتصادی سال جاری شود،اما علت کاهش برآوردها از نرخ رشد اقتصادی کاهش گشایش های ارزی هم هست.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید