پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزهزینه درمان نارسایی قلب دو برابر درمان سرطان

هزینه درمان نارسایی قلب دو برابر درمان سرطان

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نارسایی قلبی یک مشکل در حال گسترش در سراسر جهان است، گفت: این بیماری چالش جدی در نظام سلامت کشورهاست و باعث ناتوانی فرد و تحمیل هزینه‌های سنگین بر دوش اجتماع و دولت می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، دکتر محمد آقاجانی درششمین کنگره بین‌المللی نارسایی قلب ایران، بیماری‌های قلبی – عروقی را اولین علت مرگ در جهان دانست و گفت: مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی – عروقی در منطقه مدیترانه شرقی ۵۴ درصد و در ایران ۴۶ درصد شیوع دارد و بیش از سه – چهارم مرگ ناشی از این بیماری‌ها در کشورهای با درآمد پایین رخ می‌دهد. مرگ ناشی از بیماری‌های ایسکمیک قلب، بالاترین درصد بروز معادل بیش از نیمی از سایر موارد را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۵، حدود ۹ میلیون مرگ در جهان در اثر بیماری‌های عروق کرونر بوده است.

وی افزود: بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت به دلیل افزایش هزینه‌های درمانی، بین یک تا پنج درصد تولید ناخالص ملی کشورهای با درآمد کم و متوسط را کاهش می‌دهند که این تاثیر بسیار مهمی روی اقتصاد کشورها می‌گذارد. در اروپا سالانه ۱۹۶ میلیارد دلار برای این بیماری هزینه می‌شود که ۵۴ درصد آن هزینه‌های مستقیم است. دسترسی به خدمات پزشکی ضروری برای درمان بیماری‌های قلبی – عروقی چالشی کلیدی برای کشورهای کم درآمد در مدیترانه شرقی است. با پیشرفت‌های سال‌های اخیر در کشور، کاهش چشمگیری در میزان بیماری‌های دریچه‌ای، روماتیسمال و مادرزادی قلب رخ داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص بیماری‌های ایسکمیک قلب نیز گفت: این بیماری به دلیل افزایش عوامل خطر که بیشتر تغییر شیوه زندگی و پیرتر شدن جمعیت به علت افزایش امید به زندگی را شامل می‌شود، هزینه زیادی را بر نظام سلامت کشور تحمیل می‌کند. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در زمینه دسترسی مردم به درمان‌های اولیه و پیشرفته، داروهای لازم برای پیشگیری و درمان این بیماری‌ها در اقصی نقاط کشور اتفاق افتاده است.

آقاجانی در خصوص اجرای برنامه‌های مدیریت سکته‌های قلبی گفت: یکی از برنامه‌های حوزه درمان در دانشگاه، برنامه ۲۴۷ است که نامگذاری آن به معنای آمادگی سیستم درمان برای سکته‌های قلبی به صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته است. برنامه ۲۴۷ که درمان آنژیوپلاستی اولیه برای درمان سکته‌های قلبی حاد را شامل می‌شود، در ۳۲ شهر اصلی کشور و در ۵۴ بیمارستان اجرا شده و تاکنون بیش از ۳۰ هزار بیمار به این روش درمان شده‌اند.

وی با بیان اینکه شیوع نارسایی قلبی با افزایش سن بیشتر می‌شود، افزود: میزان شیوع این بیماری در هر دهه تقریبا دو برابر افزایش می‌یابد؛ به طوری که این بیماری بیش از ۲۰ میلیون نفر را گرفتار کرده است. نارسایی قلبی نقطه پایان اکثر بیماری‌های قلبی است و در سنی اتفاق می‌افتد که فرد در مرحله بهره‌وری قرار دارد؛ به همین دلیل دریافت درمان در مدت زمان طلایی موجب می‌شود که بیمار بتواند بدون عارضه به زندگی خود ادامه دهد. هزینه درمان نارسایی قلبی تقریبا دو برابر هزینه درمان سرطان‌ها به ازای هر تشخیص است.

 آقاجانی با اشاره به  بررسی انجام شده در ایران در سال ۱۳۹۳، گفت: این مطالعه نشان داد که احتمالا بروز نارسایی قلبی در ایران از سایر کشورهای منطقه بیشتر و حدود هشت درصد است. بروز این بیماری در آسیا، از ۲۶.۱ تا ۷.۶  درصد و مرگ ناشی از آن از ۹.۳ تا ۷.۶ درصد گزارش شده است. نارسایی قلبی در زنان بیش از مردان اتفاق می‌افتد و شیوه زندگی غربی، رفتارهای تغذیه‌ای و پیرتر شدن از دلایل مهم افزایش این بیماری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اظهار امیدواری برای اجرای برنامه‌ها در حوزه پیشگیری‌های اولیه، آموزش بهداشت عمومی، تغییر سبک زندگی و دسترسی مردم به درمان و دارو برای کنترل بیماری‌های قلبی – عروقی در کشور، یاد آور شد:  چنانچه اقدامات جدی و اساسی برای کنترل عوامل خطر و درمان بیماری‌های قلبی – عروقی به خصوص نارسایی قلب صورت نگیرد، نارسایی قلبی چالش بزرگی برای نظام سلامت ما در آینده خواهد بود که باید بتوانیم از گسترش این چالش در کشورمان جلوگیری کنیم.

وی، همچنین از تاثیرگذاری برگزاری کنگره بین‌المللی نارسایی قلب در افزایش تبادل دانش و تجربیات و ارتقای سطح دانش برای درمان بیماری‌های قلبی – عروقی و نارسایی قلب در کشور ابراز امیدواری کرد.

آقاجانی در پایان یاد و خاطره استاد ناصرعلی حجتی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را گرامی داشت. دکتر حجتی با سهم بزرگی در پایه گذاری طب نوین قلب و عروق کشور در سطح ملی، از اولین افراد برگزارکننده این کنگره، اعضای فعال انجمن قلب و عروق ایران و اعضای هیات بورد تخصصی قلب و عروق بود.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید