پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریایران در رتبه 89 جهانی در کنار نپال، سودان و سریلانکا

ایران در رتبه 89 جهانی در کنار نپال، سودان و سریلانکا

اعتبار گذرنامه جمهوری اسلامی ایران در رتبه 89 جهان و در کنار کشورهای نپال، سودان و سریلانکا طبقه بندی شده است. با پاسپورت جمهوری اسلامی ایران می توان به 36 کشور بدون نیاز به روادید سفر کرد.


در آخرین رده بندی منتشر شده از ارزش “پاسپورت” (گذرنامه) کشورهای مختلف دنیا ایالات متحده آمریکا سقوط رتبه داشته و در اتفاقی کم سابقه یک کشور کوچک آسیایی در صدر لیست ارزشمندترین پاسپورت دنیا قرار گرفته است.

به گزارش «رتبه آنلاین» به نقل از وب سایت شبکه خبری” سی ان بی سی” آمریکا، بر اساس آخرین گزارش شرکت مشاوره جهانی ” آرتون کاپیتال” – دفتر مرکزی آن در مونترال کاناداست – که روز چهارشنبه (امروز) منتشر شده، دولت شهر کوچک آسیایی “سنگاپور” معتبرترین پاسپورت را در جهان داراست و شهروندان سنگاپوری می توانند با پاسپورت این کشور به 159 کشور جهان بدون اخذ روادید سفر کنند.

پس از سنگاپور آلمان در رتبه دوم قرار گرفته و با پاسپورت آلمانی می توان به 158 کشور بدون روادید سفر کرد.

در رده سوم دو کشور سوئد و کره جنوبی قرار گرفته اند که با پاسپورت این دو کشور می توان بدون اخذ روادید به 157 کشور جهان سفر کرد.

اعتبار پاسپورت ایالات متحده آمریکا در یک سال گذشته و همزمان با روی کار آمدن دونالد ترامپ نزول داشته و هم اینک و در رتبه بندی جدید، اعتبار پاسپورت ایالات متحده آمریکا در کنار کشورهای ایرلند، کانادا و مالزی در رتبه ششم طبقه بندی شده و دارندگان پاسپورت این چهار کشور می توانند بدون نیاز به اخذ روادید به 154 کشور جهان سفر کنند.

در بیانیه شرکت مشاوره جهانی “آرتون کاپیتال” تاکید شده اعتبار پاسپورت آمریکا در یک سال گذشته و پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ شاهد نزول بوده است. اخیرا دولت ترکیه در پی یک تنش دیپلمتیک با ایالات متحده آمریکا، شهروندان آمریکایی را از نظام لغو روادید خود مستثنی کرده است.

در رتبه بندی جدید پاسپورت جمهوری اسلامی ایران در رده 89 جهانی و در کنار کشورهای نپال، سریلانکا و سودان قرار گرفته و شهروندان این چهار کشور با پاسپورت هایشان تنها می توانند 36 کشور جهان بدون روادید سفر کنند.

پس از ایران به ترتیب کشورهای بنگلادش و یمن در رتبه 90، سومالی در رتبه 91، سوریه در رتبه 92، پاکستان و عراق در رتبه 93 و در نهایت کشور افغانستان در انتهای لیست و در رتبه 94 قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید