جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیهفتمین خودروساز جهان چگونه پا گرفت

هفتمین خودروساز جهان چگونه پا گرفت

«سویی شیرو هوندا» آهنگرزاده روستاهای ژاپن پس از ترک تحصیل دبیرستان طی مدت ۱۲ سال  توانست بزرگ‌ترین کارخانه موتورسیکلت‌سازی جهان راایجاد کند و با ورود به دنیای خودروسازی، در میان غول‌های خودروساز جهان سر برآورد و در مقام هفتم جهان ایستاد.

سویی شیرو هوندا، جوان کارآفرین ژاپنی، یک سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، که ژاپن در آتش آن سوخته بود، به عشق تولید دوچرخه‌ای که موتور داشته باشد، موسسه تحقیقات فنی هوندا را تاسیس کرد. یک سال بعد، در ۱۹۴۷، نخستین محصول این موسسه به نام «دوچرخه موتوری نوعa» روانه بازار شد. سال بعد به منظور تولید موتورها توسط خود شرکت، شرکت هوندا موتورز تاسیس شد. همزمان با این تغییر نام، هوندا برای توزیع و بازاریابی محصولات خود با تاکیو فوجی ساوا که بازاریابی مجرب بود قرارداد مشارکت بست.

سال ۱۹۵۱ تعداد کارکنان به ۱۵۰ نفر رسید و ۲۳۸۰ موتورسیکلت فروخته شد. در سال ۱۹۵۵ هوندا در نخستین مسابقه موتورسیکلت‌رانی جاده‌ای استقامت شرکت کرد. سال ۱۹۵۹ نقطه عطفی برای شرکت محسوب می‌شد. از یک سو موتورسیکلت مردم پسند ۱۲۵ سی‌سی عرضه شد که استقبال عظیمی از آن صورت گرفت و از سوی دیگر، هوندا نسبت به بازاریابی محصولات خود در امریکا اقدام و شرکت هوندا موتورز را با شش نفر از کارکنان صنعتی در لس‌آنجلس امریکا افتتاح کرد.

کاواشیما به‌عنوان رییس شرکت تازه تاسیس در امریکا انتخاب شد. هنگامی که او و تنها دو نفر دیگر برای تاسیس شرکت به کالیفرنیا رفتند، آپارتمانی ماهانه ۸۰ دلار اجاره کردند که فقط یک تخت داشت. از این رو دو نفر ناچار بودند روی زمین بخوابند. سپس یک انباری در قسمت کهنه شهر اجاره کردند و برای اینکه هزینه‌ها را پایین بیاورند با دست، تخته صندوق‌های حاوی موتورسیکلت را جابه جا می‌کردند و سه ردیفه روی هم می‌گذاشتند. کف انبار را هم تمیز و جایی برای نگهداری لوازم یدکی آماده کردند. سال پیش از آن، هوندا، در ژاپن موتورسیکلت کاب ۵۰cc را طراحی و عرضه کرد که با استقبال عموم مواجه شد، به طوری که در سال ۱۹۵۹، از ۲۸۵ هزار موتور فروخته شده، ۱۶۸ هزار دستگاه متعلق به این
مدل بود.

در سال ۱۹۶۰، هوندا از عرصه تولید موتورسیکلت به عرصه تولید خودرو نیز قدم نهاد و خودروی مدل s-360  را که بیشتر موتورسیکلتی با چهار چرخ و یک سقف بود طراحی و به بازار ارائه کرد. در سال ۱۹۸۲، هوندای امریکا ضمن تولید ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت، نخستین خودرو با مارک آکورد را ارائه داد و جایگاه اول خودروهای دیزلی را در امریکا به دست آورد. فروش خودروی کیفی سیویک در ۱۹۷۵ در امریکا به ۱۰ هزار دستگاه در ماه رسید. در سال ۱۹۹۸ تولید خودروی سیویک با سوخت CNG در امریکا آغاز شد. سال بعد، مدل آکورد هوندا بیشترین فروش را در امریکا به دست آورد و تا مدت‌ها ادامه پیدا کرد. تا سال ۲۰۰۳، 10‌میلیون خودروی هوندا در امریکا ساخته شد.

هم‌اکنون شرکت هوندا، ۱۰ کارخانه مونتاژ خودرو در امریکا دارد. برخی نشان‌های خودروی هوندا عبارت است از آکورد، سیویک، cr-7، المنت، فیت، پایلوت، اودیسه، ریدجلین وs2000. هوندا هم‌اکنون هفتمین شرکت بزرگ خودروسازی دنیا محسوب می‌شود. در سال ۲۰۰۵میلادی 3 میلیون و 436 هزار و 164 دستگاه خودرو یعنی ۳/۵ درصد تولید کل جهانی به هوندا اختصاص داشت. هوندا، پس از جنرال موتورز، تویوتا، دایملر کرایسلر، فورد و فولکس واگن، هفتمین خودروساز جهانی است که شرکت‌های نیسان، پژو، هیوندا، فیات، ب‌ام‌و، رنو، ولوو و سوزوکی را پشت سر خود دارد. هوندا با فروش حدود ۹۵ میلیارد دلاری و سود خالص ۵ میلیارد دلاری در رتبه سی و یکم 500 برند برتر جهانی قرار گرفته است.

هوندا هم‌اکنون هفتمین شرکت بزرگ خودروسازی دنیا محسوب می‌شود. در سال ۲۰۰۵میلادی 3 میلیون و 436 هزار و 164 دستگاه خودرو یعنی ۳/۵ درصد تولید کل جهانی به هوندا اختصاص داشت. هوندا، پس از جنرال موتورز، تویوتا، دایملر کرایسلر، فورد و فولکس واگن، هفتمین خودروساز جهانی است که شرکت‌های نیسان، پژو، هیوندا، فیات، ب‌ام‌و، رنو، ولوو و سوزوکی را پشت سر خود دارد

ترجمه: احسان صفاپور

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید