پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرکشوربا صادرات غیرنفتی اداره می‌شود

کشوربا صادرات غیرنفتی اداره می‌شود

 معاون اول رییس جمهوری گفت: 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران نشان از حضور فعال آن در بازارهای بین‌المللی است و اگر شرایط مناسب‌تر و تولیدها بهتر شود، در سال‌های آینده قادر خواهیم بود کشور را با تولیدات غیر نفتی اداره کنیم.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در آیین روز جهانی استاندارد که در سالن اجلاس سران برگزار شد با تاکید بر این که اقتصاد کشور در مسیر خوبی قرار گرفته است، افزود: با برنامه‌های درستی که در اقتصاد مقاومتی پیگیری کردیم، این سیاست ها اثر خود را گذاشته است.
وی افزود: مهم ترین دستاورد اقتصادی کشور ثبات اقتصادی است که حاکم شده است.
معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد:مهم ترین هدف گذاری ما از سال 92 این بود که در مرحله اول اقتصاد کشور برای فعال اقتصادی قابل پیش‌بینی باشد و فعال اقتصادی نسبت به آینده خود دلواپس نباشد و ریسک بالایی پیش روی خود نبیند.
جهانگیری اظهارکرد: در مقطعی در یکی از کشورهای دوست 22 میلیارد دلار پول کشور را سپرده گذاری کردیم و به آنها اعلام کردیم 18 میلیارد دلار به ما فاینانس بدهید، در کجای دنیا این گونه است.
وی همچنین گفت: امروز فایناس هایی که گرفته می شود با یک برگه است که وزیر اقتصاد پای آن را امضا می کند، این بدین معنی است که من تضمین می کنم شما این پول را به ایران پرداخت کنید، دیگر پول را در جایی نمی گذاریم.
معاون اول رییس جمهوری افزود: طبق قراردادهایی که تا کنون امضا کردیم 25 میلیارد دلار سطح فایناس های است که دنیا به ایران داده است.
جهانگیری یادآور شد: با برنامه‌های صحیحی که در زمینه اقتصاد مقاومتی پیگیری کردیم امروز می توانیم بگوییم اقتصاد ما در مسیر خوبی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: تراز تجاری کشور رو به مثبت است و باید به دوره ثبات تراز برسیم.
معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: بنگاه های تولیدی برای حضور قدرتمند در بازارهای داخلی کشور نیازمند تولید محصولاتی قابل رقابت هستند. زیرا بازار امروز کشور بازاری ایزوله و انحصاری نیست که بتوان هر کالایی را با هر قیمت و کیفیتی عرضه کرد و مردم مجبور به خرید آن باشند.
جهانگیری با بیان این که شرایط اقتصادی کشور امروز در مسیر صحیحی قرار گرفته است، افزود: متاسفانه نقدها در فضای رسانه ای با بررسی وضعیت چند بنگاه ارایه شده و فضای اقتصادی کشور سیاه نشان داده می شود.
وی ادامه داد: رسانه ها با درج چند خبر درباره چند بنگاه اقتصادی نتیجه گیری می کنند که وضع صنعت بهم ریخته یا اقتصاد کشور از بین رفته است. در حالی که در ایران چندصد هزار بنگاه صنعتی مشغول فعالیت هستند.
وی یادآور شد: در همه کشورهای پیشرفته نیز شاهد ورشکستگی برخی بنگاه های اقتصادی هستیم اما کسی نمی گوید که اقتصاد آنها از هم پاشیده و وضعیت نامطلوبی دارند.
معاون اول رییس جمهوری به جلسه روز گذشته اقتصاد مقاومتی و گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور درباره مهمترین شاخص های کلان اقتصادی اشاره کرد و گفت: مهمترین دستاورد اقتصادی سال های اخیر بازگشت ثبات و آرامش به اقتصاد کشور بوده است.
جهانگیری با ابراز تأسف از اظهارات کسانی که بدون توجه به این واقعیات میزان جذب فاینانس در دولت تدبیر و امید را زیر سوال می برند، گفت: در حال حاضر 25 میلیارد دلار خط فاینانس جذب شده و چندین میلیارد دلار هم تفاهم نامه امضا شده و ما این میزان را تا وقتی که نهایی نشده اعلام نخواهیم کرد.
وی در ادامه به قرارداد پنج میلیارد دلاری شرکت توتال در زمینه نفت و گاز و تبادل 40 میلیارد دلاری فناوری میان ایران و شرکت های خارجی اشاره و اظهارکرد: رشد اقتصادی کشور بر اساس گزارش مرکز آمار 9 درصد و بر اساس گزارش بانک مرکزی بیش از 12 درصد بوده و اگر کسی به آمارهای مراکز رسمی کشور توجه ندارد بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول که در آمریکا است بیش از 12 درصد بوده است که البته عده ای این میزان رشد در سال گذشته را به خاطر افزایش درآمدهای نفتی می دانند اما در سه ماهه اول امسال نیز رشد اقتصادی به عدد 7/7 درصد رسیده است.
جهانگیری همچنین گفت: رشد سرمایه گذاری خارجی که سال ها منفی بود در سه ماهه چهارم سال 95 به بیش از 6 درصد و در سه ماهه اول سال 96 به بالای 7 درصد رسید. تورم نیز که روند تک رقمی اش تداوم داشته و بر اساس آمارها بیش از 703 هزار شغل در فصل بهار و 795 هزار شغل در فصل تابستان ایجاد شده است.
وی افزود: صاحبنظران در همه کشورها بر اساس آمارهای رسمی اقتصاد کشور را تحلیل می کنند و نباید بر اساس ذهنیات در مورد اقتصاد کشوری را داوری کرد.
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ما برای حمایت از تولید داخلی کشور سال گذشته 18 هزار میلیارد تومان و امسال 30 هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم تا واحدهای کوچک و متوسط و واحدهای نیمه تمام بخش خصوصی که بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند از تسهیلات استفاده کنند.
جهانگیری تاکید کرد: ما راهی جز این برای حمایت تولید داخلی نمی شناسیم راهی که منجر به اتصال تولیدکننده به بازار، دسترسی صنایع به منابع داخلی و حل مسائل درونی بنگاه ها می شود بنابراین اگر کسی راه بهتری می شناسد بگوید.
معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: ما شعار تولید و اشتغال را که شعار امسال بود در سرلوحه کار دولت قرار داده ایم و معتقدیم در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده ایم که توانسته اقتصاد ایران را مقاوم تر کند.
جهانگیری همچنین گفت: در پنج سال گذشته دو شوک بزرگ به اقتصاد ایران وارد شد یکی شوک بهای نفت بود. ما نفت می‌فروختیم در همین دولت دکتر روحانی بشکه ای بالای ۱۰۰ دلار و در سال در سال ۹۴ نفت بشکه ای کمتر از ۳۰ دلار فروختیم.
وی افزود: آنهایی که با عدد و رقم سر و کار دارند می دانند که منبع مهم درآمد کشور نفت است بنابراین وقتی که قیمت نفت اینگونه شدت پیدا می کند و پایین می آید باید همه شاخص‌های اقتصادی مثل تورم قیمت ارز به هم بریزد اما آیا کسی در سال گذشته یا بخشی از سال ۹۴ که چنین اتفاقی شدیدی در کشور افتاد آن را احساس کرد.
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: اقتصاد کشور مقاوم شده البته نه کامل اما به سمت مقاوم شدن حرکت کرده است.
جهانگیری همچنین گفت: چندین ماه است که درباره سخنرانی رییس جمهوری آمریکا تبلیغ می شود که ترامپ استراتژی جدیدی در خصوص ایران بیان خواهد کرد گفت: انتظار این بود که بعد از این سخنان از سوی رییس جمهوری آمریکا بتواند پیش از اجرایی شدن به لحاظ روانی آثار خود را در اقتصاد ایران بگذارد که اما اینگونه نشد .
وی به سخنرانی ترامپ اشاره کرد و افزود: ترامپ با بدترین لحن، توهین آمیزترین واژه ها و سخیف ترین کلمات علیه ایران صحبت کرد اما چرا اقتصاد کشور تکان نخورد، چرا کسانی که عددهای نجومی راجع به قیمت ارز پیش بینی می کردند اتفاق نیفتاد، چرا بازار سرمایه که سریع تر از همه جا اثر پذیر است روی آن تاثیر نگذاشت؟
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: این به خاطر آن بود که ملت ایران به آینده کشورش امیدوار است. ملت ایران به توان دولت خود امیدوار است. می‌دانند مدیرانی در عرصه مسئولیت قرار دارند که قادر هستند کشور را در شرایط سخت اداره کنند.
جهانگیری ادامه داد: ملت ایران دستپاچه نشد و کار غیر طبیعی از ملت ایران سر نزد و خیلی عادی به این سخنان بی اعتنایی کردند آمریکایی‌ها باید از حرکت ملت ایران یاد بگیرند و بفهمند که با چه ملتی طرف هستند.
وی یادآور شد: نه تنها در داخل ایران کسی پولش را از بانک ها برای خرید ارز و طلا خارج نکرد حتی در سطح جهانی نیز این سخنان تأثیر نداشت در حالیکه این گونه سخنرانی باید قیمت نفت را به شدت افزایش می داد ولی قیمت نفت اصلاً یک دلار و سنت بالا و پایین و جابجا نشد بنابراین این نشان داد که دنیا هم به سخنان رییس جمهور آمریکا بی اعتنایی کرد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: ما توانستیم از ایران چهره ای قدرتمند در دنیا ترسیم کنیم. چهره ای واقعی از توان دولت، ملت و حاکمیت ایران.
وی در ادامه به استاندارد و معیارهای آن اشاره کرد و گفت: توجه به استاندارد و انتخاب و زبان معیار کشور برای امروز کشور و جهان ضروری است. استاندارد نه تنها برای صنعت بلکه برای اقتصاد، علم، فرهنگ و حتی سیاست کشور لازم است.
معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: هر عاملی که باعث پیشرفت کشور است به استاندارد نیاز دارد. باید در این زمینه آگاهی مردم از معیارهای استاندارد نیز افزایش یابد تا از حقوق خود دفاع کرده و آن را مطالبه کنند. نمی توان در اندیشه توسعه کشور باشیم اما توسعه به معنی ارتقاء زندگی آحاد ملت را فراموش کنیم.
جهانگیری بر ارتقای بهره وری در نهادهای تصمیم گیر تأکید کرد و گفت: باید استاندارد را در همه سطوح تصمیم گیری از سطح سیاسی و حاکمیتی تا سطح اقتصادی و اجرایی توسعه بدهیم تا مردم برون داد این تصمیم ها را در ارتقای زندگی خود ببینند.
وی افزود: نباید صرفا به آمار کمی و برگزاری جلسات بسنده کنیم. برای مقابله با فساد، رانت خواری، تملق و قانون گریزی در همه حوزه ها باید به فلسفه، مبانی و کاربرد استاندارد توجه کنیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید