پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزتکرارِ سنتِ سه‌شنبه‌هایِ نزولی در بورس

تکرارِ سنتِ سه‌شنبه‌هایِ نزولی در بورس

در هفته‌هایی که سهامی عرضه اولیه می‌شود، در روزهای سه‌شنبه شاخص نزول می‌کند و این به یک سنت در بازار سهام تهران تبدیل شده است.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادنیوز، در معاملات امروز بورس تهران شاخص کل بورس با نزول 15 هزار و 403 واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و 523 هزار واحد صعود کرد.

شاخص هم وزن با افت 4 هزار و 256 واحدی در سطح 465 هزار و 351 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 99 واحد پائین آمد و در سطح 22 هزار و 665 واحد قرار گرفت.

سنت سه شنبه های نزولی

در هفته‌هایی که سهام جدیدی در بورس عرضه اولیه می‌شود، یک روز پیش از موعد عرضه سهام جدید بازار با فشار فروش همراه است.

همواره بازار عرضه اولیه در ایران داغ بوده است و حتی این تصور در عموم سهام داران شکل گرفته که سهم جدید حتما سوددِه خواهد بود. بنابراین تقاضا برای سهم جدید بالاست. از آن جایی که در بازار سهام تهران عرضه‌های اولیه در روزهای چهارشنبه انجام می‌شود، یک روز پیش از آن بازار با رشد عرضه و به تبع آن نزول شاخص‌ها مواجه است. بدین ترتیب سنت سه‌شنبه‌های نزولی در بورس تهران شکل گرفته است. فردا، چهارشنبه 17 شهریور، دو نماد کیمیاتک و فجهان در بازار عرضه اولیه می‌شود.

بورس

خروج پول حقیقی

روز سه‌شنبه پس از 4 روز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 268 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (فولاد مبارکه) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 64 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و شتران (پالایش نفت تهران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در مقابل شسپا (شرکت نفت سپاهان) با 93 میلیارد تومان بیشترین ورود نقدینگی حقیقی را داشت و پس از شسپا، صبا (سرمایه گذاری صبا تامین) و مادیرا (صنایع ماشین های اداری ایران) بیشترین ورود پول را داشتند.

سهم های لیدر بازار

روز سه‌شنبه نمادهای «فولاد»، «فملی» و «کچاد» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند.

همچنین سه نماد «میدکو»، «کگل» و «شسپا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس برکت صدرنشین است و ولکار و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز مدیریت، لطیف و سپیدار پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 21  هزار و 579 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌دوشنبه 26 درصد کاهش یافته است.

ارزش معاملات خرد نیز با افت 21 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 9 هزار و 125 میلیارد تومان رسید.

افزایش ارزش صف های فروش

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 25 درصد افت کرد و در رقم 430 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 23 درصد افزایش یافت و 126 میلیارد تومان شد.

شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری (مدیریت) با صف‌ خرید 127 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از مدیریت، نمادهای سپید (شرکت سپید ماکیان) و فمراد (شرکت آلومراد) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به وهامون (شرکت سرمایه گذاری هامون صبا)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 40 میلیارد تومانی داشت. پس از وهامون، فرابورس (شرکت فرابورس ایران) و تایرا (شرکت تراکتورسازی ایران) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

نقشه بورس

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید