جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیسقوط تاریخی بورس با سیگنال روحانی

سقوط تاریخی بورس با سیگنال روحانی

شرایط بورس در سال ۹۹ و سال جاری نشان می دهد دولت تمام تلاش خود را در زمینه ورود سرمایه گذاران بیشتر به بازار سرمایه انجام داد اما در مقابل افت بیش از ۸۰ درصدی سرمایه بسیاری از افراد هیچ تلاشی نکرد.

سازمان بورس و دولت به یک دور باطل در حوزه سیاست گذاری و تصمیم گیری درباره بازار سرمایه رسیده اند. این نحوه تصمیم سازی در ماه های گذشته و با همه چیزتان را به بورس بسپارید رئیس جمهور آغاز شد و با تحلیل تکنیکال رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه پیدا کرد.

این شیوه مواجهه با سرمایه سوزی رخ داده در بازار سرمایه در نهایت به حضور بازارگردانانی بی خاصیت و شکل گیری بزرگترین رکود در تاریخ بورس کشور منجر شد. رفت و برگشت به دامنه نوسان متقارن به نامتقارن و دوباره به متقارن در سه ماه گذشته نیز اوج بی تدبیری وزارت اقتصاد برای مدیریت بازار سرمایه را نشان می دهد.

    سقوط تاریخی بورس با سیگنال رئیس جمهور

    دقیقا روز ۱۶ مرداد و ۳ روز مانده به آغاز سقوط بورس، رئیس جمهور در حالی در جلسه هیات دولت جمله تاریخی خود «همه چیزتان را به بورس بسپارید» را می گفت که بسیاری از سهامداران فکر می کردند دولت در حال حمایت از بازار سرمایه است. اما کمتر کسی فکر می کرد، منظور رئیس جمهور ضرر بیش از ۶۰ درصدی سهامداران در این بازار است. البته به واقع باید این جمله رئیس جمهوری را باید سیگنال به شرکت های حقوقی دانست تا از بورس خارج شوند و سود هنگفت خود را ذخیره کنند.

    با گذشت بیش از ۹ ماه از ورود بورس به روند اصلاح و یا بهتر است بگوییم به یک ریزش بی سابقه، هنوز دولت و سازمان بورس برنامه منسجم و قابل دفاعی برای حمایت از بازار سرمایه نداشته و هر حرفی هم درباره حمایت از بورس و سهامداران خرد زده می شود، به دلیل بی اعتمادی شکل گرفته در بازار، تنها یک یا دو روز می تواند بازار را متعادل نگه دارد و باز هم روند نزولی و رکودی بورس ادامه پیدا می کند.

    روحانی از کدام بورس قوی حرف می زند؟

    اما نکته قابل توجه در این زمینه، دفاع رئیس جمهور از نحوه عملکرد خود و زیردستانش در بازار سرمایه است. در این مدت بارها و بارها دولتمردان لباس یک منجی برای بورس را به تن کرده و در بیان حمایت از روز شنبه از بازار سرمایه از یکدیگر سبقت می گرفتند که هنوز هم این شنبه نرسیده است.

    رئیس جمهور در آخرین نطق خود در خصوص بازار سرمایه می گوید: «چنین بازار سرمایه‌ای نداشتیم و الان با این‌قدرت برای بسیاری از طرح های مهم به میدان آمده است. البته فراز و نشیب هم دارد. دولت در بازار سرمایه مداخله نمی‌کند».

    این خود تعریفی روحانی در حالی اتفاق افتاده است که بورس بعد از اوج گیری شاخص تا ارقام بیش از ۲.۱ میلیون واحدی در مرداد سال گذشته با ریزش بیش از ۴۵ درصدی شاخص و زیان تا ۸۰ درصدی بخشی از سهامداران تازه وارد ، بدترین دوره ۹ ماهه را سپری کرده و با وجود همه تصمیمات و حمایت ها، هنوز نتوانسته از چنبره بی اعتمادی مردم رهایی یابد.

    اعتمادی که به پای بی تدبیری دولت سوخت

    از اختلاف دو وزیر در فروش سهام پالایشی یکم در مردادماه تا تصمیمات عجیب و غریب و حمایت های صرفا ظاهری از بورس همه و همه نتیجه بی تدبیری های دولت دوازدهم است. روزی که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند حباب شکل گرفته در بازار سرمایه، در صورتی که مدیریت نشود، می ترکد و آثار فاجعه باری برای اقتصاد دارد، دولت و شخص رئیس جمهور و وزیر اقتصاد مردم را دعوت به بورس می کردند.

    این دعوت ها که در دهه های گذشت بی سابقه بوده است، تنها یک ثمره داشته است، آنهم بی اعتمادی حدودا ۵۰ میلیون سهامدار در به بازارهای داخلی در کشور است.

    در ماه های گذشته حجم خروج پول از بورس آنقدر زیاد بوده است که سیاست تغییر دامنه نوسان به وضعیت نامتقارن نه تنها نتوانست مقابل خروج پول را بگیرد، بلکه این بی اعتمادی را نیز به شدت افزایش داد. از دیگر سو، حجم پول های وارد شده به بازارهای بورس خارج از کشور و بازار ارز دیجیتال نیز این مساله را تائید می کند.

    بی اعتمادی که دولت دوازدهم در خصوص تحلیل ناپذیری، دستکاری در شاخص های بورس و حمایت های صوری از بازار سرمایه ایجاد کرده است، تا سال ها در ذهن مردم باقی خواهد ماند و جمله همه چیزتان را به بورس بسپارید می تواند تبدیل به یک ضرب المثل در کشور شود.

    سال ۹۹ و سال جاری در بورس رخ داده است، روزی به پایان خواهد رسید، اما اینکه چه کسی پاسخگوی مردمی است که با دعوت دولتمردان پا به بورس گذاشتند، هنوز مشخص نیست و البته که دولتمردان هنوز مدعی حمایت از بورس و بورس قوی در حال حاضر دارند.

    منبع: فارس
    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید