پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیتصمیمی نگران‌کننده برای بورس بازان

تصمیمی نگران‌کننده برای بورس بازان

در بخشی از مصوبه ۷+ ۳ که اخیرا به تصویب رسیده بندی قرار دارد که باعث ایجاد نگرانی خواهد شد.

با تغییر شرایط در بازار سهام و تداوم روند نزولی شاخص که از مرداد ماه سال گذشته آغازشد، دولت و شورای‌عالی بورس به‌عنوان متولی بازار، وارد عمل شدند و دراین مدت مصوبات متعددی برای بازگشت آرامش به بازار تصویب و اجرایی کردند. اما وجود ریسک‌های خارج از بازار که به‌طور عمده در دنیای سیاست قراردارد، باعث شده است تا بازار واکنش مورد انتظار را به این مصوبات نداشته باشد. ازسوی دیگر، جو ترس و نگرانی که در بورس شکل گرفته است درکنار برخی از مشکلات ساختاری به سنگین شدن صف‌های فروش دامن زد. به‌طوری که از ابتدای امسال تاکنون شاهد افزایش خروج پول حقیقی از بازار هستیم.

در همین راستا چند روز گذشته رئیس سازمان بورس اوراق بهادار درنشست هفتگی سخنگوی دولت حاضر شد و برنامه‌های ۱۰ گانه این سازمان را برای حمایت از سهامداران و ثبات بازارتشریح کرد و ازارائه ۱۰ پیشنهاد برای تصویب درشورای عالی هماهنگی اقتصادی خبرداد که به فاصله کوتاهی، خبررسمی تصویب این پیشنهادات در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ارسال آن برای شورای‌عالی هماهنگی سران قوا منتشر شد که در این میان سه پیشنهاد از آن ده پیشنهاد عملی شد، اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، رفع ممنوعیت نهادهای مالی بازار سرمایه برای استفاده از تسهیلات بانکی و اعطای اقامت ۵ ساله برای سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام سه تصمیمی است که از روزهفتم اردیبهشت به ‌صورت مصوبه در بازار سرمایه اجرایی شد.

    ۱۰ اقدام برای نجات بورس

    به اعتقاد کارشناسان اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران بورسی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که شرکت‌ها و بازار را رو به جلو پیش میبرد، اما نباید هیچ شرط و الزامی در آن وجود داشته باشد. در همین راستا با شاهین شایان آرانی به گفت‌وگو پرداختیم و نظر وی درباره موضوع یاد شده پرسیدیم، برای خواندن مشروح این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

    شاهین شایان آرانی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گسترش نیوز درباره تاثیر مصوبه ۷ +۳ اخیر به خصوص بند ارائه تسهیلات بانکی برای سرمایه‌گذاری در بورس اظهار کرد: این بند به عنوان یک اهرم شناخته می‌شود و شاید بتواند تاثیرگذاری خوبی در بازارسهام داشته باشد و سبب افزایش نقدینگی بیشتر در بورس شود اما اگر از دید سهامدار به این مسئله نگاه کنیم زمانی باید درخواست تسهیلات داد که مطمئن شویم ارزش سهام در حال افزایش است.

    وی ادامه داد: یعنی یک رشد منطقی اقتصادی وجود دارد و بورس به طبع آن رشد می‌کند در این زمان است که از نظر اقتصادی برای یک سهام دار اینچنین سرمایه‌گذاری معنادار می‌شود. بطور مثال سرمایه‌گذار ۱۰۰ تومان پول دارد و می‌رود ۱۰۰ تومان دیگر تسهیلات می‌آورد و ۲۰۰ تومان سهام می‌خرد چون می‌داند که سهام افزایش می‌یابد این حرکتی است که به آن اهرم مالی برای خرید سهام می‌گویند.

    مصوبه‌ای بی‌معنی در بازار راکد

    شایان آرانی در ادامه اظهار کرد: خیلی از کشورها براساس مقرارات اما به شکل محدود این اجازه را می‌دهند و این معنا را نمی‌دهد که سهام دار حتما از آن استفاده کند. اما ما اکنون در حالت رکود هستیم و بورس در حال رشد نیست و معنا ندارد که این بند از مصوبه بیان شود زیرا اکنون اگر کسی با اهرمی همچون تسهیلات بانکی سهام بخرد دچار زیان می‌شود زیرا هم بدهی بانکی خواهد داشت و هم ارزش سهامش افت می‌کند در نتیجه از دو طرف دچار خسران و زیان می‌شود.

    این کارشناس بورس در پایان اظهار کرد: این مصوبه باعث ایجاد نگرانی خواهد شد، زیرا در بورس ما بیشتر سهامداران هیجانی رفتار می‌کنند و تا شنیدن خبر وام برای بورس، اقدام به اخذ تسهیلات خواهند کرد و با ورود به بازارسرمایه همانند گذشته سبب ایجاد حباب خواهند شد. از طرفی شاکله اقتصاد کشور هنوز به جایی نرسیده که رشد ایجاد شود در نتیجه این تصمیم سبب ایجاد نگرانی خواهند شد و اکنون به عنوان یک ابزار برای بازارسرمایه ابزار مناسبی نیست.

    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید