پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریویروس کرونای آفریقای جنوبی را بیشتر بشناسید

ویروس کرونای آفریقای جنوبی را بیشتر بشناسید

ویروس کرونای آفریقای جنوبی را بیشتر بشناسید

 تاکنون سه مورد قطعی کرونای جهش آفریقای جنوبی شناسایی شده است و به همین دلیل باید مراقبت‌ها را افزایش داد.

به گزارش رتبه آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان،در روزهای اوج موج چهارم کرونا قرار داریم، بنابر اعلام ماسک ایران از قله پیک کرونا عبور کرده و روند بستری در بیشتر استان های کشور نزولی است اما در این میان سر و کله یک کرونای جدید همه حساب و کتاب‌ها را بر هم زده است، چند روز پیش بود که نمکی وزیر بهداشت از شناسایی سه مورد قطعی ابتلا به کرونای آفریقای جنوبی خبر داد.

وزیر بهداشت بیان کرد: متاسفانه مرگ‌های ناشی از بستری‌های زیادی که در این روزها داشتیم، رو به افزایش خواهد بود و چند روز آینده روزهای سخت‌تری را از نظر دریافت تعداد مرگ‌های ناشی از بستری‌های انبوه این روزها خواهیم داشت.

نمکی اظهار کرد: خبر ناخوشی که باید به مردم بگویم این است که ما لحظه به لحظه ورود ویروس‌های موتاسیون‌ یافته دیگر را به کشور رصد می‌کردیم. قبلا اعلام کرده بودم که ویروس‌ها پاسپورت نمی‌خواهند. همانطور که ویروس ووهان توانست خودش را به قطب برساند. صدای پای ویروس‌های آفریقای جنوبی و برزیلی را هم در پشت در مرزهایمان می‌شنیدیم و همچنین ویروس هندی را که از مرزهای شرقی و جنوب شرقی همواره ورودش ما را تهدید می‌کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه علم به حضور و شیوع ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی در کشورهای همسایه داشتم، مکاتباتی برای منع ورود و خروج موارد از برخی کشورهای همسایه کرده بودم که به هر دلیل، مسائل دنبال نشد و متاسفانه دیشب گزارش پیدا کردیم که در یکی از استان‌های جنوبی برای اولین بار سه مورد ویروس آفریقای جنوبی را در یک مجموعه پیدا کردیم.

[مرگ های کرونا]

 وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه ویروس هندی هم صدای پایش را نزدیک تر کنار خودمان می شنویم. تمام تبعه هندی و پاکستانی که وارد شدند را بررسی می‌کنیم. دیروز در یکی از شهرستان هایمان مواردی را از هندی‌هایی که مبتلا به کرونا بودند را داریم ارزیابی می کنیم و امیدواریم از نوع موتاسیون یافته هندی نباشند. این زنگ خطر به ما می‌گوید که باز هم باید فاصله‌ها را بیشتر کنیم، پروتکل‌ها را بیشتر مراعات کنیم و نگذاریم که همکارانمان در مجموعه های درمانی به دام جمع کردن موج جدید با ویروس‌های جهش یافته جدید شوند. واقعا نظام سلامت در اوج گرفتاری است و همکاران من در سنگین ترین بار ممکن تاریخی که دارند می کشند کار را پیش می برند.

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم بتوانیم در این مرحله چوب سنگین بر گرده نظام سلامت با عدم رعایت فاصله گذاری، با عدم رعایت پروتکل ها وارد نکنیم تا خدایی نکرده بعد از ویروس انگلیسی به دام شیوع گسترده ویروس آفریقای جنوبی نیفتیم که از همه این‌ها سرسخت‌تر بود و بسیاری از واکسن ها رویش جواب نداده و اگر هم جواب بده جواب مختصری است.

رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  بیان کرد: بعد از یکسال که عمر ویروس می‌گذرد، ویروس جهش پیدا می‌کند و حتی امکان جهش ویروس در ایران وجود دارد و ما یک نظام مراقبت و رصد داریم که می‌توانیم جهش‌ها را شناسایی کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شناسایی چند اتباع هندی کرونا مثبت در بوشهر گفت: از تاریخ ٢١ فروردین ماه تعدادی از اتباع هندی وارد ایران شده بودند و آخرین گروه هم شامل ٢٠ نفر از اتباع هندی ٢ اردیبهشت ماه وارد استان بوشهر شدند و همکاران ما از این اتباع هندی تست کرونا گرفتند و ۴ نفر از این اتباع هندی کرونا مثبت بودند که ما برای شناسایی نوع ویروس نمونه‌ها را به انستیتو پاستور تهران ارسال کردیم و امروز و فردا نتیجه توالی یابی ژنتیکی این گروه از اتباع هندی اعلام می‌شود.

رئیسی بیان کرد: سه نفر هم کرونا مثبت بودند و تست اولیه آنها مشکوک به کرونای آفریقای جنوبی بود و نتایج توالی یابی ژنتیکی آنها روز شنبه مشخص می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: باید توجه داشت نوع ویروس جهش یافته مهم نیست چرا که ویروس تنفسی پشت مرزها نمی‌ماند و وارد کشورها می‌شود و حجم ویروس وارد شده و شناسایی آن اهمیت دارد و چنانچه مبتلایان در یک شهر و روستا هستند باید سریع به سراغ آن منطقه رفت و به سرعت قرنطینه کرد.

ویروس کرونای آفریقایی اولین بار ماه اکتبر در آفریقای جنوبی شناسایی و پس از آن به چند کشور دیگر مثل انگلیس و فرانسه منتقل شد. تحقیقات نشان داده که قابلیت انتشار بسیار بالا و عفونت‌زایی بیشتر از جمله ویژگی‌های این گونه جدید است.

کرونا جهش یافته آفریقایی در بدن حدود نیمی از افراد مبتلا آنتی بادی تولید نمی‌کند. به همین دلیل احتمال ابتلای چندباره به این ویروس وجود دارد. محققان آفریقای جنوبی متوجه شدند که نیمی از نمونه های خون بیمارانی را که مورد آزمایش قرار داده بودند، آنتی بادی لازم را برای محافظت از خود در برابر جهش جدید ویروس کرونا به نام ۵۰۱Y.V۲ که ماه گذشته در این کشور شناسایی شد، ندارند.

این موضوع نه تنها می تواند در توانایی انسانی در ایجاد ایمنی طبیعی تداخل ایجاد کند، بلکه می تواند اثر واکسن های فایزر و مدرنا را نیز مختل کند. در جهش آفریقای جنوبی ویروس کرونا، تغییراتی در این پروتئین اسپایک ایجاد شده است که می تواند بر کارایی این واکسن ها تأثیر گذارد.

به گفته متخصصان وزارت بهداشت آفریقای جنوبی، این گونه جهش یافته ۵۰ درصد مسری‌تر از گونه‌های قبلی است و اکنون به گونه غالب ویروس در این منطقه تبدیل شده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سویه کرونا که منشا آن آفریقای جنوبی بوده، تاکنون در ۸۷ کشور شناسایی شده است و کروناویروس‌های جهش یافته‌ای که برای اولین بار در برزیل و ژاپن یافت شدند نیز در ۵۴ کشور گزارش شده اند.

گفته می شود بسیاری از واکسن‌های تولیدشده کنونی در برابر این نوع ویروس اثربخش نیستند.

آسترازنکا: به طور رسمی اعلام شد که واکسن آسترازنکا روی این نوع جهش‌یافته کرونا بی‌اثر است.

فایزر: مسئولان شرکت فایزر مدعی شده اند که این واکسن در برابر کرونا آفریقایی مقاوم است، اما جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهد فایزر تاثیر چندانی برای مقابله با ویروس جهش یافته آفریقایی ندارد.

مدرنا: شرکت داروسازی مدرنا اعلام کرده که واکسن تولیدی این شرکت در برابر انواعی از ویروس کرونا که در بریتانیا و آفریقای جنوبی شیوع یافته است کارایی دارد.

اسپوتنیک وی: محققان روسی اعلام کرده‌اند که این واکسن در برابر جهش ویروس در آفریقای جنوبی کارایی دارد.

سینوواک چین: مدیران سینوواک اعلام کرده‌اند واکسن تولیدی این شرکت در مقابل گونه های جهش یافته ویروس کرونا در کشور بریتانیا و آفریقای جنوبی مقاوم است.

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور، اظهار کرد:در حال حاضر ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در کشور غالب بوده و اکثر بیماران بستری و مراجعه کننده به مراکز درمانی به این نوع ویروس مبتلا هستند.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا بیان کرد: بر اساس گزارش ویروس شناسان میزان کشندگی ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی بالاتر از انواع دیگر این ویروس است، بنابراین تعداد بیماران بد حال این نوع ویروس کرونا بیشتر خواهد بود.

محرز گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد بیماران ما مبتلا به نوع جهش یافته کرونای انگلیسی هستند. اثر بخشی واکسن های موجود در دنیا بر روی ویروس کرونای آفریقای جنوبی مشخص نشده است.

وی افزود: در حال حاضر ما در داخل پیک‌ چهارم بیماری کرونا قرار داریم و طول مدت این پیک بستگی به میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی مانند زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی توسط مردم دارد. بنا بر نظر ویروس شناسان اگر ۴۰ تا ۷۰درصد هر جامعه دچار پیک بیماری کرونا شود به مرور زمان شدت آن پیک کم‌خواهد شد.

سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک با بیان اینکه ورود مسافران پاکستانی و افغانستانی و سایر اتباع، از مرزهای شرقی به کشور کاملا متوقف شده است، گفت: از روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه، ورود مسافران پاکستانی و از روز پنجشنبه نهم اردیبهشت ماه، ورود مسافران افغانستانی و سایر اتباع غیرایرانی از مرزهای شرقی به کشور متوقف شد.

وی اظهار داشت: از روز چهارشنبه ورود اتباع پاکستانی از مرزهای میرجاوه و ریمدان در استان سیستان و بلوچستان و از روز گذشته ورود مسافر افغانستانی از مرزهای «میلک» در استان سیستان و بلوچستان، «ماهیرود» در استان خراسان جنوبی و «دوغارون» در استان خراسان رضوی به کشور ممنوع شده و مسافران صرفا می توانند به کشور خود بازگردند.

سخنگوی گمرک اعلام کرد: با وجود اعلام محدودیت‌ها برای ورود و خروج مسافر به سمت پاکستان و هند و ابلاغ نشدن آن به نهادهای مستقر در مرز، هفتم اردیبهشت ماه ۱۹۲ مسافر از مرز میرجاوه و ریمدان تردد داشتند.

محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران گفت: اکنون برای ۴۲ کشور به علت شیوع کرونا محدودیت سفر اعلام شده که از بین آنها سفر به ۱۵ کشور به عنوان کشورهای با وضعیت ویژه، ممنوع است.

وی گفت :سفر به هند، پاکستان، فرانسه، بوتسوانی، برزیل، جمهوری چک، عراق، استونی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا به عنوان کشورهای دارای شرایط ویژه ممنوع است.

ذیبخش تأکید کرد: برای این کشورها ممنوعیت پذیرش مسافر چه با پرواز مستقیم چه غیرمستقیم وجود دارد. البته او گفت که ایران استثنائی برای دیپلمات‌ها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی با رعایت شرایط و پروتکل‌های کرونا قائل شده است.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید