چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیانواع نمودارهای قیمتی در "فارکس"

انواع نمودارهای قیمتی در “فارکس”

انواع نمودارهای قیمتی در

هر کدام از نمودارهای فوق مزایا و معایب خاص خود را دارند. شما مختارید یک نوع یا ترکیبی از هر سه نوع را داشته باشید.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس‌نیوز، به‌منظور مطالعه چگونگی حرکت جفت ارزها، شما به انواع رفتار حرکت فعلی و تاریخی ارزها نیاز دارید. نمودار یا چارت نخستین ابزار کاربردی برای تریدر است. نمودار، به‌سادگی حرکت قیمتی جفت ارز را نشان می‌دهد. در زمان‌های مختلف از یک دقیقه تا ماهیانه حرکت قیمت مقابل چشمان شما است . این ویژگی نمودار، تحلیل معامله‌گر ( تریدر ) را شکل می‌دهد.

تغییرات قیمت مجموعه‌ای از رویدادهای غیرمنتظره است ازاین‌رو نمودار ابزار کمکی سودمندی برای معامله محسوب می‌شود. پس درک چگونگی حرکت قیمت در نمودار لازم است. با چارت به‌سادگی تحلیل ، تشخیص روند و الگو ممکن است.

نمودار دارای محور عمودی برای نمایش قیمت و محور افقی برای نشان دادن زمان است. قیمت از چپ به راست ‌بر روی محور افقی ترسیم‌شده است. این قیمت تغییرات عرضه و تقاضا را بر روی محور بیان می‌کند. ناگفته پیداست که چارت یا نمودار بیانگر اخبار و انتظارات تریدرها از بازار است. یعنی حرکت فعلی همان تفاوت انتظار معامله‌گران از یک خبر به نسبت زمان اعلام خبر است. نمودارها میلیون‌ها پیش‌بینی از انسان و الگوریتم را نشان می‌دهند.

انواع نمودارهای قیمتی

سه نمودار قیمتی مشهور را بررسی می‌کنیم.

  1.  نمودار خطی
  2.  نمودار میله‌ای
  3.  نمودار شمعی

نمودار خطی

نمودار خطی قیمت بسته شدن (‌close) را به هم متصل می‌کند. ما در این نمودار حرکت عمومی قیمت را در زمان مشخصی مشاهده می‌کنیم. این نمودار عمومی است و تریدر جزییات را نخواهد دید و ازآنچه اتفاق افتاده بی خبراند. این نمودار تصویر جامع از حرکت قیمت یا روند را ارائه می‌کند.

ازاین‌رو حرفه‌ای‌ها برای تشخیص روند از نمودار خطی استفاده می‌کنند زیرا معتقدند که قیمت بسته‌شده ( close ) همان قیمت واقعی جفت ارز است و از سایر نوسانات در بازار چشم‌پوشی می‌کنند.

نمودار میله‌ای

این نوع نمودار جزییات بیشتری دارد زیرا در خود قیمت باز شدن ( opening ) ، بسته شدن ( closing ) ، بالاترین قیمت ( High ) و پایین‌ترین قیمت ( Low ) را دارد.

نمودار میله‌ای به تریدر کمک می‌کند تا دامنه نوسان قیمت را در هر بازه زمانی مشاهده کند. این نوع نمودار ازنظر اندازه دارای اشکال مختلف است. هر چه دامنه نوسان شدیدتر باشد نمودار میله‌ای بزرگ‌تر است و دامنه نوسان کمتر دارای نمودار میله‌ای کوچک‌تر می‌شود.

نمودار میله‌ای را OHLC نیز می‌نامند زیرا این نمودارها Open باز شدن، High بالاترین قیمت، Low پایین‌ترین، Close قیمت بسته شدن را نشان می‌دهند و این ویژگی دلیل تفاوت نمودار میله‌ای با نمودار خطی است.

نمودار شمعی یا شمعی ژاپنی

این نمودار دارای گرافیک زیباتر و رنگ مطلوب‌تری است به خاطر زیبایی از سوی بسیاری از تریدرها برای تحلیل انتخاب می‌شود. در این نوع کندل بدنه Body دامنه نوسان بین قیمت باز شدن و بسته شدن است و بدنه این نوع نمودار بیانگر قدرت خریداران Bullish یا فروشندگان Bearish است.

به عبارتی کندل های سبز یا سفید نشان از صعود و کندل های قرمز یا مشکی نماینده نزول هستند.

مزایای نمودارهای شمعی

تفسیر این نوع نمودار راحت و کار با آن برای تازه‌کاران نیز پیشنهاد می‌شود. نمودار شمعی کاربرد راحتی دارد و با چشم راحت فهمیده می‌شود. این کندل ها به انواع مختلف تقسیم‌شده‌اند یادگیری و کاربرد آن‌ها نیز تعریف‌شده‌اند مثل ( کندل داجی ). با نمودار شمعی به‌راحتی می‌توان نقاط بازگشت در روند صعودی یا روند نزولی را تشخیص داد.

مهم

هرکدام از نمودارهای فوق مزایا و معایب خاص خود را دارند. شما مختارید یک نوع یا ترکیبی از هر سه نوع را داشته باشید.

نکته آخر

در نظر داشته باشید اگر فقط با نمودار کار می‌کنید، حداکثر پانزده دقیقه یک‌بار به چشمان خود استراحت دهید و از سیستم جدا شوید به خاطر عمودی بودن نمودارهای میله‌ای و شمعی در اثر مشاهده زمان طولانی چشمان شما ناخودآگاه به خلسه فرو می‌رود پس تحلیل بعد از خلسه قطعاً اشتباه خواهد بود!


کاری از علی حیدری_کارشناس اقتصادی

برای مطالعه قسمت دوازدهم این گزارش، اینجا کلیک کنید.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید