چهارشنبه 29 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهرینرخ آزاد سیمان تعیین شد

نرخ آزاد سیمان تعیین شد

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 2 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است
نرخ آزاد سیمان تعیین شد

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

دوم اردیبهشت 1351؛ قیمت پوست در دست چین است

بازار جهانی پوست خام گاوی به سرعت ترقی کرد و قیمت آن دو برابر شد. علاوه بر پوست خام گاوی سال صبور گوسفندی و بزی نیز ترقی داشته و خریداران اروپایی و آمریکایی در میزان خرید خود افزایش داده‌اند.

احتمالا قیمت پوست دربازار خاورمیانه تا پایان این ماه روشن خواهد شد و این امر بستگی به طرح سالانه پوست در چین کمونیست دارد.

طبق معمول هر سال از 22 آوریل تا پایان آن حراج انواع پوست در شهر کانتون چین کمونیست آغاز خواهد شد.

از هم اکنون بسیاری از تجار از خاورمیانه- آمریکا و اروپا برای شرکت در این حراج عازم چین کمونیست شده‌اند ولی منطقه قیمت معلوم  نیست.

پیش‌بینی می‌شود که اواخر این هفته حراج پوست چین کمونیست شروع شود و چنانکه قیمت‌ها در سطح بالاتر از مظنه‌های فعلی قرار داشته باشد باعث افزایش قیمت پوست در خاورمیانه و در نتیجه اروپا و آمریکا خواهد شد ولی اگر قمیت حراج پوست چین کمونیست ماند سال قبل باشد قیمت پوست حداکثر تا دیر زمانی تغییر نخواهد کرد و به هر صورت اعتقاد تجار این استکه حراج چین کمونیست تعیین‌کننده قیمت پوست در خاورمیانه خواهد بود.

از طرف دیگر خریداران پوست از آمریکا توجه خاصی به بازار خاورمیانه به خصوص ایران دارند و این افزایش توجه به سبب ازدیاد مصرف پوست در ایالات متحده می‌باشد.خرید آمریکا طبق مظنه روز به این ترتیب فعلا عمل می‌شود سالامبور گوسفندی هر دو جین از 25 تا 35 دلار در مبدا و سالامبور بزی هر دو جین بین 20 تا 21 دلار می‌باشد.

معاملات روده که تنها خریدار آن فعلا آلمان‌ها هستند از رونق نسبی برخوردار است و به اصطلاح تاکنون این جنس زمین نمانده است.

دوم اردیبهشت 1361؛ امتناع فرانسه از استرداد یک میلیارد دلار دارایی ایران

 کمیساریای انرژی اتمی فرانسه تصمیم گرفت یک میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران را به دستور دادگاه تجدیدنظر پاریس به اتاق بازرگانی بین‌المللی بسپارد.سخنگوی کمیسیاریای انرژی اتمی فرانسه توضیحی داد که اتاق بازرگانی می‌تواند تحول این مبلغ را به حل مسالمت‌آمیز اختلاف‌های دو طرف یا تصمیم دادگاه داوری اتاق بازرگانی بین‌المللی که از سه قاضی تشکیل می‌شود و محل آن در ژنو است موکول کند.

در اعلامیه کمیسیاریای انرژی اتمی فرانسه اضافه شده است که شرکت اوردیف کارشناس غنی کردن اورانیوم و کمیسیاریای انرژی اتمی فرانسه با این تصمیم حسن نیت کامل و علاقه شدید خود را به حل اختلاف موجود از راه ‌های مذاکره با اثبات رسانیدند.

اختلاف‌های شرکت فرانسوی اوردیف با جمهوری اسلامی ایران هنگامی که ایران از این موسسه کناره‌گیری کرد، آغاز شد و در نتیجه کمیسیاریای انرژی اتمی فرانسه تصمیم گرفت یک میلیارد دلار دارایی ایران را فرانسه مسدود کند تا اینکه روز چهارشنبه دادگاه رای نهایی خود را درباره این اختلاف‌ها صادر کند.

در پایان اعلامیه کمیساریای انرژی اتمی فرانسه اضافه شده است که اختلاف‌های کنونی مربوط به خساراتی است که در نتیجه کناره‌گیری ایران از اوردیف به این شرکت وارد شده است. خسارات وارده  به شرکت فرانسوی به بیش از 9 میلیارد فرانک تخمین زده شده است.

دوم اردیبهشت 1371؛ نرخ آزاد سیمان تعیین شد

کارخانه‌های سیمان کشور می‌توانند مازاد تولید بیش از 85 درصد ظرفیت کارخانه را با قیمت آزاد به فروش برسانند.

مدیرعامل کارخانه سیمان صوفیان گفت: با تصویب شورای اقتصاد کارخانه‌های سیمان کشور موظف شده‌اند تا سقف 85 درصد ظرفیت تولید خود را به قیمت دولتی یعنی هر تن 10 هزار ریال با روش توزیع قبلی به فروش برسانند و مازاد تولید بیش از 85 درصد ظرفیت را به قیمت آزاد و از طریق صدور حواله توسط کارخانه‌های سیمان عرضه کنند.

وی اضافه کرد: براساس تصمیم مدیران واحدهای تولید سیمان کشور، فروش مازاد تولید بیش از 85 درصد ظرفیت کارخانه‌های سیمان،از قرار تنی 40 هزار ریال خواهد بود.

در پی اجرای این مصوبه و اقدام برای فروش سیمان آزاد توسط کارخانه سیمان صوفیان، قیمت هر پاکت 50 کیلویی سیمان در تبریز  به 3500 ریال افزایش یافت.

دوم اردیبهشت 1381؛ پروازهای مستقیم مشهد – دمام راه‌اندازی می‌شود

برقراری مجدد ارتباط هوایی مستقیم میان بندر دمام عربستان و مشهد و تهران از 11 خردادماه سال‌جاری (1381) به گردشگران و بازرگانان دو کشور امکان خواهد داد به‌راحتی در این مسیر تردد کند.

معاون دفتر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در جده گفت: با توجه به استقبال گردشگران  منطقه شرق عربستان برای سفر به کشورمان و زیارت اماکن مقدس و بازدید از آثار تاریخی و آشنایی با فرهنگ ایران، «هما» اقدام به برقراری این خط کرده است.

«شادکام» با اشاره به برقراری سه پرواز در هفته در مسیرهای یادشده گفت: پرواز روزهای شنبه از مشهد به دمام و پروازهای دوشنبه و پنج‌شنبه از تهران به مقصد دمام خواهد بود.

وی با بیان این نکته که سال گذشته شهروندان سعودی برای سفر به ایران نیاز به تهیه روادید نداشتند،‌گفت: در سال جاری سعودی‌هایی که علاقه‌مند به سفر به کشورمان باشند باید قبل از سفر ویزا تهیه کنند.

در تابستان گذشته برای نخستین بار پرواز مستقیم بین دمام مرکز منطقه شرق عربستان با مشهد برگزار شد که به خاطر استقبال گردشگران این منطقه از سفر به جمهوری اسلامی ایران «هما» در سال‌جاری اقدام به افزایش تعداد این پروازها کرده است.

دوم اردیبهشت 1391؛ذخیره‌سازی کالا برای جلوگیری از شوک قیمتی مرحله دوم هدفمندی

با اعلام دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر تشدید برنامه‌های تنظیم بازار در آستانه هدفمندی یارانه‌ها، فاز جدید ذخیره‌سازی کالاهای اساسی کلید خورده و این در حالی است که فعالان اقتصادی از تکلف قانونی دولت برای واگذاری قیمت‌گذاری کالاها خبر می‌دهند و قصور دولت در این زمینه را تخلف می‌خوانند.

آن‌طور که متولیان تنظیم بازار می‌گویند، در فاز جدید ذخیره‌سازی کالاها که در آستانه فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در دستورکار قرار گرفته، اقلام اساسی از جمله برنج، روغن، شکر، مواد پروئینی و برخی دیگر از کالاهای پرمصرف به اندازه مصرف سه ماه کشور پیشاپیش تامین می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام خبر آغاز ذخیره‌سازی کالاهای اساسی می‌گوید: «این تصمیم براساس جلسات اخیر کمیته کنترل بازار و تاکید وزیر بر تامین مایحتاج مردم گرفته شده است.

ضیغمی ادامه می‌دهد: واقعیت این است که در حال حاضر،‌تغییر قیمت‌ها ناشی از عواملی است که خارج از حیطه اختیار مسوولان است. به گفته وی، این تغییرات قیمتی در حوزه اقتصاد خرد و تنظیم بازار و نظارت و کنترل نیست و باید گفت که بیشتر، عوامل اقتصاد کلان در گرانی‌ها موثر بوده‌اند.»

گواهی سپرده با سود 24 درصد

عضو هیات‌مدیره بانک ملی گفت: از مجموع 289 هزار سکه پیش‌خریدشده در دو روز نخست دوره اول 156 هزار سکه تاکنون واگذار شده است.

عباس کمره‌ئی افزود: بانک مرکزی برای تحویل سکه به افراد سه روش گواهی سپرده، خرید نقدی، سکه و ارائه اوراق بهادار در نظر گرفته است. وی ادامه داد: در روش خرید نقدی کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند بانک ملی به قیمت روز این سکه‌ها را از آنها می‌خرد. وی با بیان اینکه قیمت سکه‌ها در حال حاضر در بخش اقتصادی بانک مرکزی در حال تعیین است و روز شنبه آینده اعلام خواهد شد، گفت: قیمت‌ها براساس نرخ‌های روز خواهد بود. وی ادامه داد: روش بعدی پرداخت اوراق بهادار، بی‌نام و معاف از مالیات است که بر این اساس سکه متقاضی نزد بانک تا پایان سال 91 باقی می‌ماند و بعد از آن می‌توان مراجع کرده و سکه خود را تحویل بگیرد.

کمره‌ئی در خصوص اوراق گواهی سپرده گفت: یکی از روش‌های ما ارائه گواهی سپرده با نرخ سود با نرخ سود 24 درصد معاف از مالیات و با نام است که در این روش فرد می‌تواند به جای دریافت سکه این اوراق را دریافت کند.

وی ادامه داد: چون این اوراق گواهی سپرده است و طبق بسته سیاستی بانک مرکزی نرخ سودی نیز برای آن در نظر گرفته نشده، افزایش نرخ سود 24 درصد نیاز به مصوبه شورای پول و اعتبار ندارد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید