پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیچرا تزریق پول به بورس هم جواب نداد؟

چرا تزریق پول به بورس هم جواب نداد؟

چرا تزریق پول به بورس هم جواب نداد؟

بازار سرمایه دیروز، در واکنش به خبر تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی مثبت شد. اما امروز در حالی که انتظار می‌رفت بورس در جو مثبت باقی بماند، شاخص کل با افت هزار و ۳۶۵ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۴۶ هزار واحد رسید.

به گزارش رتبه آنلاین، کارشناس بازار سرمایه در تحلیل رفت و برگشت بورس بین رنگ‌های سبز و قرمز گفت: نمی‌توان انتظار داشت با خبر یا حتی تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی، بورس با استقامت به مدار سبز و رو به رشد بازگردد.

حسین ایزدی در گفت‌وگو با گسترش نیوز ادامه داد: به نظرم روند مثبت بورس تحت تاثیر تزریق نقدینگی جدید، تداوم ندارد. ۲۴ هزار میلیارد تومان مبلغ زیادی برای بورس نیست که انتظار داشته باشیم حرکت مثبت بازار سرمایه تداوم داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه، بازگشت بورس به مدار مثبت را در گرو ثبات در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: درحال‌حاضر معامله گران بازار سرمایه اطمینانی به بورس ندارند. بسیاری از سرمایه‌گذاران ضرر کرده‌اند و افرادی هم فروشنده هستند، با زیان سرمایه خود را باز‌گردانند. سرمایه‌گذاران دیگر به بورس اعتماد و اطمینان ندارند و ثبات رویه هم در این بازار وجود ندارد.

دامنه نوسان نامتقارن، نسخه خوبی نبود

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تجربه نشان داده که از ابزار دامنه نوسان نامتقارن نباید برای طولانی مدت استفاده کرد و باید ظرف مدت ۱۰ روز برداشته می‌شد. با وجودی که وضعیت بازار گویای این است که دامنه نامتقارن نسخه درمانی خوبی نبوده اما هنوز، مسئولان در مورد تغییر یا توقف استفاده از این ابزار تصمیم گیری نکرده‌اند.

ایزدی بازگشت اعتماد عمومی و سرمایه‌گذاران را موجب رونق بورس دانست و تاکید کرد: نقدینگی و پول، ابزارهای کافی برای بازگرداندن بازار نیستند. حتی اگر فرض کنیم که روزانه سه هزار میلیاردتومان به بورس تزریق شود، شاخص نهایتا ۷ روز مثبت خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر سال گذشته ۲۴ هزار میلیارد تومان تزریق شده بود، با وجود که قیمت ها بالاتر از امروز بود، این ۲۴ هزار میلیارد تومان کفاف، نقدینگی دو روزه بازار  سرمایه را هم نمی‌داد. اما امروز با توجه به افت قیمت اوراق شاید این پول بتواند چند روز بیشتر نقدینگی بازار را افزایش دهد.

مدیریت بورس ۶ ماهه نیست

ایزدی در پاسخ به این سوال که برای مدیریت فعلی بازار سرمایه چه پیشنهادی می‌دهد، خواهان ثبات رویه در بورس شد و گفت: زمان مدیریت روسای سازمان بورس، بسیار کوتاه است. در یک سال اخیر ریاست سازمان بورس سه بار تغییر کرده است، مگر مدیریت بازار سرمایه، ۶ ماهه است که مسئولان این قدر سهل انگارانه به آن نظر دارند و دائما دست به تغییر می‌زنند؟

کارشناس بازار سرمایه عدم شفافیت در مورد علل تغییر مدیران را یکی دیگر از ابهامات بازار سرمایه دانست و گفت: در عین حال که مدیریت بازار سرمایه دائما تغییر می‌کند، ثبات رویه‌ای هم در بورس نیست. در مقاطعی که بورس می‌ریزد، با اتخاذ تصمیمات خلق الساعه، ثبات رویه بازار سرمایه بیشتر از بین می‌رود.

ایزدی همچنین در انتقاد از عملکرد مسئولان بازار سرمایه، گفت: متاسفانه شورای بورس هم دیگر تخصص درستی ندارد و به همین دلیل تصمیمات ناگهانی مصوب و اجرا می‌شوند. این گونه مدیریت باری به هر جهت است و نمی‌تواند به تداوم و رشد بازار بیانجامد.

بهره کشی دولت از بورس

ایزدی به دخالت‌های مخرب دولت در بورس اشاره کرد و گفت: سال گذشته با ورود دولت به بورس بازار نزولی شد. دولت به نیت جذب نقدینگی دارایی‌های خود را در بورس فروخت و قیمت‌ها را بالا برد. صندوق‌های دارا یکم و دارا دوم را هم عرضه کرد و در این بین کلی هم وعده و عید داد. عملکرد دولت در مورد سهام عدالت هم خطای دیگر مسئولان بازار سرمایه بود.

وی در پایان فضای بورس را با واسطه پیش رو بودن انتخابات مبهم دانست و به سهامداران پیشنهاد کرد که بی‌گودار به آب نزنند.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید