به گزارش رتبه آنلاین از دنیای اقتصاد، سالی که بورس در مسیر نزولی خود در ماه‌های پایانی سال ترمز برید و امید سهامداران خرد که به دعوت و تبلیغ وارد این حوزه شده بودند را نقش بر آب کرد. سالی که تب و تاب حضور در بورس به قدری زیاد شد که کارمندان هم در ساعات اداری پای پرتفوی خود و خرید و فروش سهام بودند و کار به جایی رسید که حتی صدای ‌رئیس‌کل دادگستری استان زنجان هم درآمد و اعلام کرد که کارمندانی که ساعت اداری در بورس فعالیت می‌کنند، متخلف هستند و تحت پیگرد قرار می‌گیرند. سالی که بورس ایران در روزهای سبزپوش خود به قطعنامه شورای حکام علیه ایران هیچ توجهی نشان نداد و روند صعودی خودش را ادامه داد. سالی که وقتی اوضاع بورس خراب شد، خیلی‌ها از برخورد با متخلفان این حوزه صحبت کردند و حتی زمزمه‌هایی برای شناسایی سلطان بورس شد اما نتیجه این پیگیری‌ها برای سهامداران رضایت‌بخش نبوده است. سالی که معاملات بورس از فضای تحلیلی فاصله گرفت. سالی که ارزندگی سهام نادیده گرفته شد و فضا برای جولان افراد غیربورسی در این حوزه باز شد. سالی که سهامداران بیش از هر زمان دیگری یاد گرفتند از قدرت شبکه‌های اجتماعی برای پیگیری مطالبات خود استفاده کنند و وعده‌ها یا صحبت‌های متناقض مسوولان را به رویشان بیاورند. جدای این‌ موضوع‌ها، سال ۱۳۹۹ و حضور گسترده مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس باعث شد که صفحه‌های مرتبط با آموزش بورس، سیگنال‌دهی، اخبار بورس و چیزهایی از این دست در شبکه‌اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان تلگرام به شدت فعال شوند و انصافا هم دنبال‌کننده‌های زیادی برای خودشان جذب کنند. البته در توییتر هم این موضوع بیشتر به چشم خورد و سهامداران سعی می‌کردند که یکدیگر را مجاب کنند که برای پیگیری اخبار حوزه بورس، دریافت سیگنال و حتی مطالبه و نوشتن از موضوعاتی که دغدغه سهامداران بود در این شبکه‌اجتماعی عضو شوند.

اما موضوعاتی که در سال ۱۳۹۹ در حوزه بورس در شبکه‌اجتماعی توییتر از سوی سهامداران و فعالان این حوزه مطرح شد به شدت زیاد است، چون سال پررونقی برای حوزه بورس بود. یکی از پربحث‌ترین این موضوع‌ها که کاربران هم با زبان انتقاد از آن نوشتند و هم با زبان طنز، عرصه سهام دو تیم استقلال و پرسپولیس در بورس بود؛ موضوعی بود که در سال ۱۳۹۹ حسابی در شبکه‌اجتماعی توییتر و در گعده فعالان حوزه بورس درباره آن صحبت شد. خیلی از کاربرانی که این خبر را در صفحه‌های خود منتشر می‌کردند، درباره این موضوع می‌نوشتند که سال‌هاست مسوولان کشور وعده عرضه سهام این دو تیم فوتبال در بورس را می‌دهند اما هربار اتفاقی می‌افتد و عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در بورس به عقب می‌افتد. حالا در حال حاضر هم عرضه سهام این دو تیم فوتبالی بعد از کلی حرف و حدیث و وعده برای بورسی شدن آن‌ها، به سال ۱۴۰۰ موکول شده است. از جمله موضوعات انتقادی که در سال جاری توجه‌ها را در شبکه‌اجتماعی توییتر به خود جلب کرد، هسته معاملات و هنگ کردن آن بود؛ هنگ کردن هسته مرکزی معاملات و شقه شدن ساعت معاملات یکی از مشکلاتی بود که در تابستان سال جاری صدای فعالان بازار سرمایه را درآورد و جزو سوژه‌های داغ کاربران در فضای مجازی بود. به‌طوری که در تابستان و به خصوص در مردادماه روزی نبود که در توییتر فارسی در این باره بحثی شکل نگیرد و هسته معاملات در زبان کاربران توییتر فارسی به هسته خسته تبدیل شد.

در یک نگاه کلی به آنچه در سال ۱۳۹۹ در شبکه‌اجتماعی توییتر گذشت، شاید بی‌راه نباشد اگر بگوییم دست بالا را در پایان سال گذشته آن افرادی داشتند که از قبل از فرا رسیدن ماه‌های ریزش بورس در صفحه‌های شخصی خود یا در اینستاگرام به سهامداران خرد این توصیه را می‌کردند که سرمایه‌هایشان را از بورس بیرون بیاورند

کلمه‌هایی هم که در سال ۱۳۹۹ در فضای توییتر فارسی و در گعده فعالان حوزه بورس مورد استفاده قرار گرفت، زیاد است اما مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین آنها سیاست آزمون و خطا و موش آزمایشگاهی بود. همچنین دامنه نوسان، رمزارزها و کوچ سهامداران به رمزارزها، سهام عدالت، بلاتکلیفی سهامداران، صف فروش، هسته معاملات، بورس مسکن، بی اعتمادی و… از دیگر کلمات پراستفاده توسط کاربران فعال در حوزه بورس بوده است.