جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیبورس در آستانه کانال جدید/ شرط بورس برای 1400

بورس در آستانه کانال جدید/ شرط بورس برای 1400

شاخص بورس در آخرین روز کاری سال 99 در آستانه بازگشت به کانال یک میلیون و 300 هزار واحد قرار گرفته است.
 بورس در آستانه کانال جدید/ شرط بورس برای 1400

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادنیوز، در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 36 هزار و 309 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 290 هزار واحد رسید تا چهارمین روز صعودی پیاپی را پشت سر بگذارد. شاخص کل هم‌وزن نیز 3 هزار و 86 واحد بالا آمد و در رقم 437 هزار و 926 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 357 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 827 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 248 نماد رشد قیمت و 344 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 42 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 58 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌های سیمان مازندران (سمازن)، سرمایه‌گذاری امید (وامید) و مس شهید باهنر (فباهنر)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) و ذوب آهن اصفهان (ذوب) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای کبافق (معادن بافق)، کمنگنز (معادن منگنز ایران) و پتایر (ایران تایر) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس بیمه تجارت نو (بنو)، سرمایه‌گذاری مسکن زاینده رود (ثرود) و بیمه کوثر (کوثر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز چهارشنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه هزار و 56 میلیارد تومانی بسته شد که پایین ترین رقم مازاد عرضه در اسفندماه است.

صف های بورس

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات سه‌شنبه 204 نماد صف فروش و سهام 63 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به روز دوشنبه 268 درصد افزایش یافت و به رقم 619 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در اسفندماه است. ارزش صف‌های فروش نیز 34 درصد کاهش یافت و هزار و 675 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز سه‌شنبه  شرکت فولاد مبارکه اصفهان (با نماد معاملاتی فولاد) با صف‌ خرید 124 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فولاد، شتران (پالایش نفت تهران) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به سنیر (سیمان سفید نی ریز) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 51 میلیارد تومانی داشت. پس از سنیر، خزر (فنرسازی زر) و بنو (بیمه تجارت نو) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

شاخص کل بورس برای چهارمین روز پیاپی صعود کرد و بیشترین رقم صعود در 22 روز کاری گذشته را ثبت کرد. اما بی گمان مهم‌ترین اتفاق معاملات دیروز ورود پول‌های حقیقی به بازار بود. دیروز پس از 22 روز رقم خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شد و شاهد ورود 57 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس بودیم.

شاخص کل بورس نیز از یک سطح حمایت دیگر عبور کرد تا نشان دهد توان صعود بیشتر را نیز دارد. شاخص کل به آستانه کانال 1.3 میلیونی رسید تا این امیدواری ایجاد شود که شاخص پس از 46 روز کاری به محدوده یک میلیون و 300 هزار واحدی قدم بگذارد. آخرین بار در معاملات روز 22 دی ماه شاخص کل کانال یک میلیون و 300 هزار واحد را ترک کرد.

رسیدن شاخص کل بورس تهران به کانال 1.3 میلیونی در آخرین روز معاملاتی سال می‌تواند امیدها برای رشد بورس در سال 1400 را پررنگ‌تر کند تا فعالان امیدوار باشند در سال آینده بار دیگر سهام‌داران خارج شده از بازار به بورس بازگردند. هرچند که تحلیل‌گران بدبین معتقدند مثبت شدن ورود پول حقیقی به بورس در معاملات سه‌شنبه به این خاطر بوده که عایدی حاصل از فروش سهام ظرف دو روز کاری پایانی سال به حساب سهام‌داران واریز نمی‌شود و سهام‌داران انگیزه فروش سهام برای تامین نقدینگی روزمره را نداشتند. با این حال سبزپوشی تابلوی بورس و ورود شاخص به کانال بالاتر در آخرین روز سال مایه امیدواری سهام‌داران است تا با چشم انداز مثبت به استقبال نوروز بروند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید