جمعه 31 فروردین 1403
خانهاخبار روزپیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودرو و معافیت از قیمت‌گذاری محصولات

پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودرو و معافیت از قیمت‌گذاری محصولات

دبیر انجمن خودروسازان پیشنهاد داد مسئولان با کاهش تعرفه واردات محصولات، خودروسازان را از قیمت‌ گذاری معاف کنند.

به گزارش پایگاه خبری رتبه آنلاین و به نقل از بورس پرس، احمد نعمت بخش تکان خوردن قیمت خودروهای وارداتی را  مربوط به تصمیم مجلس دانست و در برنامه گفت وگوی اقتصادی گفت: مجلس تصمیم گرفت حقوق ورودی خودروی سواری به ۸۶ درصد برسد درصورتی که این موضوع قبلا در اختیار کمیسیون ماده یک بود و آن را به دولت تفویض اختیار می کردند اما الان مسئولات تعرفه را بالا بردند.

وی افزود: این افزایش تعرفه در جهت حمایت از حمایت صنعت داخلی نیست. تعرفه ها را به دلیل درآمدزایی دولت بالا بردند و همین موضوع بر قیمت خودروی وارداتی تأثیر می گذارد. مردم حق دارند از انواع خودروها استفاده کنند و این انجمن هم مخالف واردات خودرو نیست. قیمت گذاری دستوری خودرو باعث زیان دهی خودروسازان و قطعه سازان شده در این شرایط نباید انتظار داشت خودروی با کیفیتی تولید شود. ۸۶ درصد خودرو از قطعات تشکیل شده اما وقتی سودی نصیب قطعه ساز نمی شود ماشین آلات کهنه را به روزرسانی نمی کند.

این فعال صنعت خودروسازی ادامه داد: از مسئولان درخواست می شود تعرفه را کاهش داده و از قیمت گذاری معاف کنند. ۷۰ درصد ثبت نام کنندگان در این قرعه کشی ها سرمایه گذاران و دلالان هستند. دولت با سرکوب مالی خودروسازان، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع می کند. طبق مرکز مطالعات ایران خودرو و سایپا، نیاز واقعی جامعه با توجه به کاهش قدرت خرید مردم بیشتر از ۸۰۰ هزار دستگاه نیست بنابراین هجوم برای خرید خودرو به دلیل کمبود نبوده و به دلیل اختلاف قیمت و سود آن است.

نعمت بخش عنوان کرد: اگر خودرو در حاشیه بازار فروخته شود ظرف سه ماه قیمت خودرو کاهش پیدا می کند و رانت و فساد و دلالی هم از این بازار حذف خواهدشد. مسئولان نباید تعرفه واردات خودرو را افزایش می دادند بلکه باید اجازه دهند با ارز ایرانیان خارج از کشور (ارزی که پولشویی نباشد) خودروی وارداتی وارد شود تا خودروی داخلی هم ارزان شود و خودروسازان را هم از قیمت گذاری معاف کنند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید