پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیچشم انداز اقتصاد ایران در ۱۴۰۰

چشم انداز اقتصاد ایران در ۱۴۰۰

هرچند که دولت بایدن با شعار بازگشت به برجام بر سر کار آمده و ادعای این را دارد که می‌شود با دیپلماسی مشکلات میان طرفین را حل کند با این حال گشایشی در روابط میان طرفین و تحریم‌ها صورت نپذیرفته است.

به گزارش رتبه آنلاین و به نقل از گسترش نیوز، در سال آینده، اقتصاد ایران با شرایط دوگانه‌ای مواجه خواهد شد: از سویی با افزایش واکسیناسیون در جهان، تقاضا برای نفت همزمان با افزایش رشد اقتصادی بیشتر خواهد شد و این در حالی‌ست که تحریم‌های ایران همچنان به شکل کلی و ساختاری برجای خود باقی مانده‌اند و افزایش رشد اقتصادی کشور در شرایط پیش رو چندان قابل اعتنا نیست. بهمن آرمان اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با گسترش نیوز ضمن ابراز نگرانی از تداوم تحریم‌ها، سال آینده را سال تصمیم‌های سخت برای کشور می‌داند.

تحریم‌ها لغو خواهد شد؟

رئیس پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش گمانه‌زنی‌ها پیرامون لغو تحریم‌ها، اظهار داشت: لغو تحریم برای تحریم‌کنندگان باید همراه با توجیه اقتصادی باشد و همزمان با رفع دلایل سیاسی و فنی ایجاد تحریم، باید به این اتفاق امیدوار بود. در حال حاضر اقتصاد ایران، در شرایطی قرار ندارد که بتواند آن توجیه اقتصادی برای رفع تحریم را ایجاد کند زیرا تقاضا برای بازار نفت که اصلی‌ترن و استراتژیک‌ترین کالای صادراتی از ایران بود، همچنان ثابت مانده و در صورت افزایش تقاضا نیز کشورهای بسیار زیادی توانایی افزایش عرضه را دارند. علاوه بر آن ایران همچنان بر تصمیم سیاسی پیشین خود مصر است و به همین دلیل از طرف مقابل هم چندان گشایشی صورت نخواهد پذیرفت. دولت آینده در ایران هم تا نیمه سال آتی بر سرکار نخواهد آمد و به همین دلیل به سادگی می‌شود بیان کرد که تحریم‌ها تا شش ماه آینده بر سرجای خود باقی خواهند ماند. تغییر ساختار قوه مجریه در ایران، شاید یکی از پارامترهای کلیدی در بحث لغو تحریم‌ها یا دستکم مذاکره برای لغو آن‌ها باشد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید