یک هفته به پایان سال 99 مانده است و همچنان گمانه زنی ها درخصوص بازار سرمایه در روزهای پایانی و ماه های آغازین سال 1400 ادامه دارد. آنچه مشخص است این است که تکلیف بسیاری از موضوعاتی که در ماه اخیر بر روند بازار تاثیر گذار بود، تقریبا به اتمام رسیده است. اما هنوز افق روشنی برای سرمایه گذاران خرد و کلان وجود ندارد.

به گزارش رتبه آنلاین از رکنا، در این روزهای پایانی سال 99 هم تکلیف بودجه مشخص شد و هم فروش اوراق دولتی تقریبا به اتمام رسیده است. از طرفی تکلیف سیاست خارجی کشورمان درباره موضوع برجام هم مشخص شد. اما همچنان بازار سرمایه با اما و اگرهایی همراه است. درخصوص وضعیت بورس روزهای پایانی سال 99 و ماه های آغازین 1400 گفتگوی رکنا با بهنام صمدی، کارشناس سرمایه را بخوانید:

قیمت کامودیتی ها و قیمت نفت بالا رفت

صمدی درباره وضعیت هفته گذشته بازار بورس گفت: هفته سوم اسفند ماه، هفته خوبی برای بازار سرمایه بود. از سویی شاهد افزایش نسبی حجم معاملات بودیم. از سوی دیگر با تصویب بسته مالی 1900 میلیارد دلاری دولت بایدن، با افزایش قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی مواجه شدیم. به طوری که قیمت نفت حتی به کانال 70 دلاری رسید.

هفته آخر اسفند ماه، هفته خوبی برای بورس است

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: نشانه های بهبود و افزایش حجم معاملات بر تابلو بورس دیده می شود. این روند احتمالا در هفته پایانی سال ادامه خواهد داشت. بازار حدود 9 روز کاری بسته است. در این مدت معامله گرها می توانند ضمن استراحت به مرور استراتژی های خود بپردازند.

صمدی ضمن بیان این که این هفته، هفته خوبی برای بازار است، ادامه داد: هم تسویه اعتبارات به پایان رسیده است و هم فروش اوراق دولتی تمام شده است. بسیاری از معامله گرها از آگهی های متنوع و گسترده فروش اوراق دولتی ابراز نگرانی می کنند. اما جای نگرانی نیست، چون آگهی متداوم این اوراق نشان دهنده بازار بی مشتری آن است.اگر خریداری داشت، نمی توانستند بیشتر از حد تعیین شده در بودجه، اوراق بفروشند. دلیل ویژه دیگر مصوبه سازمان بورس است که فعلا سایه فروش اوراق دولتی را احتمالا تا تابستان سال آینده برداشته است.

فعلا تا انتخابات 1400 ریسکی در بازار دیده نمی شود

وی افزود: فعلا در بازار ریسکی دیده نمی شود. تکلیف سیاست خارجی هم روشن شد. صراحتا بایدن و وزارت خارجه آمریکا به طور علنی اعلام کردند برجام کافی نیست و به دنبال توافق های دیگری از جمله در حوزه موشکی و نفوذ منطقه ای هستند.

صمدی با اشاره به این که در حال حاضر ریسکی بازار را تهدید نمی کند، گفت: البته موضوع انتخابات 1400 هم مطرح است که به خودی خود ریسکی برای بازار نیست. بازار کم کم احتمالا روند صعودی را آغاز می کند.

تورم سال 1400 بالای 30 تا 40 درصد است

این کارشناس اقتصادی افزود: آمار نقدینگی کل کشور که بانک مرکزی منتشر کرده است به رقم بسیار بالای 3300 هزار میلیارد تومان (همت) رسیده است. که نشان می دهد چاپخانه بانک مرکزی نه تنها متوقف نشده است، بلکه با قدرت هم مشغول بوده است. این مساله حاکی از آن است که سال 1400 تورم حداقل 30 تا 40 درصد خواهد شد.

صمدی تاکید کرد: این که انتظارات تورمی به زعم برخی تعدیل شده است، حرف درستی است، اما به صفر نرسیده است. قطعا تورم در سال آینده به بالای 30 تا 40 درصد می رسد.

تکلیف آزاد سازی پول های بلوکه شده مشخص شد

وی افزود: بحث آزادسازی پول های بلوکه شده هم که صراحتا محمدجواد ظریف و همتی اعلام کردند که فعلا خبری نیست. این در حالی است که همتی گفته بود که موضوع آزادسازی پول های بلوکه شده به مرحله اجرا رسیده است و به مرحله آزادسازی رسیده ایم. اما اخیرا اعلام کرد که از اول هم معلوم بود که اراده لازم برای آزادسازی پول های بلوکه شده وجود ندارد.

قیمت دلار د محدوده 25 هزار تومان می ماند

صمدی ادامه داد: همه این عوامل باعث می شود که به این نتیجه برسیم که اگر گشایشی صورت نگیرد، کف دلار در همین محدوده باقی می ماند. این مساله می تواند یک اطمینان بخشی برای سرمایه گذاران باشد. در شرایط عادی کسی از بالا رفتن ، نرخ دلار خوشحال نیست، اما سرمایه گذاران براساس شرایط موجود تصمیم می گیرند. اکنون سرمایه گذاران میدانند که اگر بخواهند نرخ سود شرکت ها تعیین کنند، براساس قیمت دلار 24 تا 25 هزار تومان محاسبه می شود.

سازمان بورس و وزارت اقتصاد نباید اجازه دهند اتفاق تلخ مرداد 99 رخ دهد

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سال 1400 اگر گشایشی رخ دهد، قطعا برای شرکت های صادراتی اتفاق خوبی خواهد بود و صادرات تسهیل می شود. اما شواهد نشان می دهد که فعلا خبری از گشایش های اقتصادی نیست و قیمت دلار در همین محدوده می ماند.

صمدی در آخر گفت: مجموعه این عوامل نشان می دهد که بازار سرمایه برای یک صعود دیگر آماده می شود. جالب این است که سایر بازارها به ویژه مسکن در روزهایی که بورس منفی بود، افت نداشته و گران تر هم شدند. شرایط را فعلا برای رشد بورس مساعد می بینم. اما باید سازمان بورس و وزارت اقتصاد هم همکاری لازم را داشته باشند تا دیگر اتفاق تلخ مرداد 99 تکرار نشود.