پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیحجم تجارت خارجی ایران از ۶۵میلیارد دلار عبور کرد

حجم تجارت خارجی ایران از ۶۵میلیارد دلار عبور کرد

حجم تجارت خارجی ایران از 65میلیارد دلار عبور کرد

گروه استان‌ها ــ معاون وزیر صمت گفت: حجم تجارت خارجی ایران در سال ۹۹ با وجود تحریم‌ها، مشکلات بانکی و مشکلات حمل‌ونقل به مرز ۶۵میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار رسید.

به گزارش رتبه آنلاین از خبرگزاری تسنیم، حمید زادبوم در همایش تجلیل از صادرکنندگان برگزیده گیلان با حضور مقامات کشوری و استانی، صادرکنندگان را جهادگران عرصه اقتصادی و تجارت بین‌الملل دانست و اظهار داشت: در سال 98 حدود 41 میلیارد دلار صادرات داشتیم که نشان‌دهنده یک کار بزرگ و جهادی است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه حجم تجارت خارجی ایران در سال 99 با وجود تحریم‌ها، مشکلات بانکی و مشکلات حمل‌ونقل به مرز 65 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید خاطرنشان کرد: طبق آمار از نظر ارزشی حدود 19 درصد کاهش صادرات و 15 درصد نیز کاهش واردات داشتیم.

زادبوم تصریح کرد: همه‌گیری کرونا بر اقتصاد جهانی، تولید ناخالص داخلی جهان و همچنین میزان تقاضای کشورها و حجم واردات و تجارت اثر گذاشت و اقتصاد و تجارت جهانی تحت تأثیر آن قرار گرفت.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه “کشورمان صادرات یک‌میلیارد دلاری را برای نخستین بار در سال 1365 تجربه کرد” افزود: پس از سال 65 با اتخاذ برنامه‌های مختلف از جمله تعیین روز ملی صادرات و برنامه‌های تشویقی و همچنین پیشرفت تولید و تجارت، حجم صادرات کشور سال گذشته به 41 میلیارد دلار رسید.

وی با اعلام اینکه “در بخش کشاورزی نیز شاهد رشد مثبتی بودیم” خاطرنشان کرد: در حوزه خشکبار از لحاظ ارزشی 43 درصد رشد و از لحاظ وزنی نیز 52 رشد صادرات داشتیم و در میوه و تره‌بار 25 درصد رشد وزنی و از لحاظ ارزشی 2.5 درصد کاهش داشتیم.

زادبوم گفت: از سال 97 تاکنون هر هفته در گمرک ایران جلسه کمیته نرخ‌گذاری کالاهای صادراتی تشکیل می‌شود تا در صورت بالا بودن قیمت کالاهای صادراتی قیمت را کاهش دهند لذا بهترین راه برای کسانی که فکر می‌کنند ارزش کالاهایشان در گمرک بالاتر از واقعیت است از طریق اتاق بازرگانی و تشکل‌های ذی‌‌ربط به‌سرعت مسئله را به کمیته انتقال دهند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با ابراز اینکه “فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشورمان در شرایط نابرابر درحال رقابت و در عین حال با تحریم‌ها و فشارهای بانکی همچنان مواجه هستند” خاطرنشان کرد: قبول داریم که تجارت خارجی‌مان در ریل اصلی خودش نیست.

معاون وزیر صمت افزود: از آنجا که در جنگ اقتصادی قرار داریم لذا دادن یارانه به صادرات و یا دادن تعهد ارزی به این حوزه، صادرات را از ریل خود خارج می‌کند.

زادبوم خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس بسیاری از رزمندگان برای حفظ آرمان‌ها و شرافت کشور از خانواده‌هایشان دور شدند و در جبهه‌ها حضور پیدا کردند و امروز نیز فعالان جبهه اقتصادی در این عرصه با وجود شرایط سخت همچنان پای کار هستند.

وی با بیان اینکه از 30 میلیون تُن کالای وارداتی در کشور، 24 میلیون تُن مربوط به کالاهای اساسی است ابراز داشت: آمار و ارقام نشان می‌دهد بخش اعظمی از واردات کشور به کالاهای اساسی اختصاص دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به پرداخت مشوق‌های صادراتی در طول 11 ماه امسال خاطرنشان کرد: بخشی از مشوق‌ها به زیرساخت‌های صادراتی و مرزی تخصیص داده شد و در صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز آمادگی حمایت و کمک داشتیم.

معاون وزیر صمت از تشکیل کمیسیون مشترک با کشورهای همچون بلاروس، اتریش، ازبکستان و نیجریه و دیگر کشورها خبر داد و تصریح کرد: دیگر کشورهای هدف ما 15 کشور همسایه هستند.

زادبوم با اشاره به ظرفیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پتانسیل‌های بالای استان گیلان ابراز داشت: رشد زیرساخت‌ها و افزایش تقاضا برای واردات و صادرات مورد توجه است و توسعه لجستیک تجارت خارجی، حمل‌ونقل و زیرساخت‌های صادراتی برای استان گیلان مورد مطالبه ماست و وزارت راه و شهرسازی نیز حمایت‌های لازم را در این زمینه دارد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید